Gå til innhold

Dere sunne dame/menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å begynne et sunt og bedre liv, så nå skal jeg begynne i det små og øke etterhvert.

Men jeg kan så og si ingenting om noe, så derfor håper jeg noen kan komme med litt konkrete ting jeg kan begynne med. Eks frokost.

Jeg har tenkt litt på å starte med å ha smoothi til frokost, men har aldri gjort dette før, så derfor trenger jeg råd om dette også.

Vet jeg må stå på for å klare å endre hele livsstilen min, men et sted må jeg jo begynne:)

Hvis noen har noen bra nettsider, bøker el som jeg kan lese, så kom gjerne med det.

Eller hvis noen skriver blogg:)

Jeg tar i mot alt med et stort takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt viktigste tips er egentlig å holde det overkommelig og realistisk. Det nytter f.eks ikke å begynne med lavkarbo dersom man elsker pasta, brød og potet, eller skulle kutte alt snop dersom man er sjokoman. Eller aldrimer skulle ha usunn mat som pizza dersom man elsker pizza. Da blir en bare lei seg og sprekker. Samme med å skulle tvinge i seg ting en egentlig ikke iker for å være sunn.

Nå vet jeg ikke om du bare vil bli sunnere, eller også gå ned i vekt? Jeg fikk meg en kjempegod starthjelp ved å bruke GR sin gratis vektklubb. Man lærer en del om mat og dets innhold ( i hvertfall i forhold til kcl) med dette.

Smoothie er kjepegodt, men blir du mett av det? Jeg er typen som ikke klarer å bli mett av bare frukt, eller bare salat, jeg må ha noe mer. Og frkost er viktig. Det er her man setter i gang dagens forbrenning. Nå vet jeg ikke hva du liker, men sunn frkost kan jo være veldig tradisjonell. F.eks en grovbrødsskive eller to (se av minst 3/4 av merket på brødposen er dekket) med kalkunskinke, agurk og tomat + 1 eple og et stort glass med vann er jo veldig unt og metter bra.

Et annet konkret tips: Ha salat eller grønnsaker til alle middager. Det er lov til å bruke frosne grønnsaker, like mye næring i dem som de ferske gønnsakene du finner i butikkene. Det tar maks 5 minutter å koke opp frosne grønnsaker, og de kan spises til det meste. Om du synes det er kjedelig å skjære opp salat, eller ikke har tid en dag, så bruk posene med ferdig-kuttet salat. Gjør det til en vane å alltid ha en av delene til middag. Etter bare få uker er du blitt avhengig av det, og da sklir det også lettere.

Forsøk å begrense inntaket av søtt. Å kutte det helt ut er bare tull dersom du vet at du ikke kan leve uten. Men i stede for å gumle innpå f.eks en halv plate med melkesjokolade, så ta deg heller bare 1-3 ruter og ta små tgg av hver bit slik at det oppleves som man spiser mer. Ta bare en bolle når du baker, ikke fem, bare et lite kakestykke, ikke to store osv. Litt søtt skader ikke, men når man overdriver er det ikke bra.

Spis en frukt ti frokost og til lunsj. Ta gjerne en skål med bær (med litt vaniljekesam eller saus) til kvelds en dag, en smoothie som mellommåltid osv.

Lag mer og mer av maten fra bunnen av.

Skrevet

Tusen tusen takk for masse fine råd:)

Skal virkelig sette meg inn i dette litt nå:)

Jeg ønsker generelt å lære om sunt kosthold og bli en sunn person. Men akkurat nå så vil jeg også ned en 5-6 kg i vekt.

Merker bare at jeg er så lei av å bare gå å spise masse mat uten å tenkte over hva jeg spiser.

Jeg ønsker at vi skal bli en familie som tenker over hva vi putter i oss.

Det jeg merker som det værste er at jeg blir utrolig fysen på kvelden, så isteden for å putte i meg noe usunt så skulle øsnke jeg bare kunne mekket opp noe sunt og godt.

Skrevet

Det viktigste er at du har bestemt deg!

Skriv ned hva du har bestemt deg for på et synlig sted!

En viktig ting er å tenke over hvorfor? Hva er målet ditt?

Å bare drikke til frokost er vel kanskje ikke det lureste. Litt å jobbe med for magen (fiber) er lurt for å få i gang den.

Et normalt kosthold du kan leve med resten av livet er det aller beste.

Dersom du ikke har så mye greie på mat, kalorier og innhold, er det enkleste å melde seg inn i f.eks. vektklubb.no for 3 mnd. Bruk tide til å notere hva du spiser/drikker/trener og å søke opp de matvarene du bruker mest. Gjennom å følge med her vil du få en god pekepinn på hvordan kostholdet ditt er sammensatt og hvor de store "fellene" ligger.

Lykke til!

Skrevet

Mhm høres ut som en god plan, takk for tips. Skal sjekke litt opp ang dette med vektklubben:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...