Gå til innhold

Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har googlet, men finner ikke noe konkret svar!

Saken er som følger:

Vi har fått innkalling til ekstraordinær generalforsamling i barnehagen til eldstemann angående endring av driftsform i barnehagen. (Den er privat og andelsbarnehage). Det står veldig mye informasjon om hvordan markedet er i dag og bla....bla....bla, men ingenting om hva forslaget til ny driftsform er.

Jeg sendte mail til styreleder og etterlyste det konkrete forslaget, men fikk mail tilbake om at styret hadde bestemt at det fikk ingen vite før de møtte på den ekstraordinære generalforsamlingen.

Er dette lov? Jeg synes det er vanskelig å ta en veloverveid beslutning uten å sette meg inn i saken i forkant, men jeg er kanskje litt storkrevende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville ihvertfall ikke vært lov i et borettslag, for eksempel. Det er også et krav at det skal innkalles et visst antall uker på forhånd. Vedleggene med forslag til endringer skal selvsagt være med, nettopp for at man skal få tid til å tenke igjennom sakene og rådføre seg med andre FØR generalforsamlingen. Så her kan det godt hende at du kan forlange hele generalforsamlingen utsatt, dvs nekte å godkjenne dagsorden.

Skrevet

Takk for svar:)

Innkallingen kom i går med 14 dagers varsel så den er grei, men reagerer som sagt på at det ikke foreligger noe konkret forslag i innkallingen. Trodde som du sier at dette ikke er lov...hmm

Tror jeg skal ta en telefon til styreren i barnehagen, kanskje hun kan gjøre meg litt klokere;)

Skrevet

Du kan evt. be om å få en kopi av vedtektene. Der skal det stå prosedyre for innkalling til generalforsamling o.l.

Skrevet

Takk for tips, det skal jeg be om:)

Skrevet

Mener ganske bestemt at de ikke kan kalle inn til møte og legge frem en stor sak uten at man får muligheten til å sette seg inn i det. Sakspapirene skal følge med.

Dersom dere er usikre, kan dere jo bare vedta at dette skal tas på et nytt møte om 14 dager, slik at dere får satt dere inn i fordeler/ulemper.

Skrevet

De kan hvertfall ikke tvinge dere til å stemme over et forslag, uten at dere har fått tid til å sette dere inn i saken.

Tror de kan innkalle til møte uten å gi en årsak til det, men dere må få tid + tilgang på sakspapirer før dere skal stemme over ny driftsform =)

Skrevet

Takk for svar damer:)

Har tatt det opp med styreren i barnehagen, og hun skulle ta det videre. Så regner med å få litt mer info over helgen=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...