Gå til innhold

Må si jeg synest folk tar litt av ang julekalender...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre er jo helt hysteriske ang disse julekalenderene til barna. Bruker flere tusen kroner på pakker til de små.. Jeg synest det er litt voldsomt. Og så begynner de med kalender når ungen er 1år liksom..hva i all verden er vitsen...de skjønner jo ingenting av det.

Her har guttungen fått kalender for første gang, og han er 4 år. Han synest det er supert med en helt vanlig sjokoladekalender;)

Det er jo vi som foreldre som setter standarden...så hvorfor legge lista så høyt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk gjøre som de vil? Jeg har brukt nesten 1000 kroner på hver av ungene i kalender, men da inneholder den ting som kjole, pyjamas, lue og votter, badeskum, fluortabletter, tannbørster osv. Snop på lørdagen (da dropper vi lørdagsgodtet), og en og annen leke innemellom. Pepperkakeformer den dagen vi skal bake pepperkaker... osv...

Synes det er en koselig tradisjon.

Skrevet

Helt enig. Min datter er 3 år og jeg har en sånn julekaldnder med 24 poser man kan putte ting oppi. Første desember lå det en kick i en av posene og jeg så at hun ikke syns det var så spennende.Så tenkte jeg meg litt om og husker godt vhor kolssl jeg syns de enkle sjokoladekalenderne var da jeg var lita.Det er jo litt det med å åpne luka også...barn bryr seg ikke så mye om hva det er bare det er litt spenning..så i dag kjøpte jeg en sjoko kalender til 10 kr på kiwi og er spent på om hun liker den bedre.det enkle er faktisk ofte det beste:)

Skrevet

jesus christ hvilken unge syns det er gøy å få pysjamas og fluor da.INGEN !!! det er sånn man kjøper uansett...Er bare for at vi voksene skal ha en pen kalender å se på at det pakkes inn og dulles så mye med..tror de fleste barn setter pris på å få åpne en vanlig luke i en ordinbær kalender hvor det er et bilde inni så man kan komme i julestemning..

Skrevet

Ingen andre enn mine da? Den lille sjokoladebiten er borte på et øyeblikk uansett, så den er det enda mindre poeng med. Hva med da de kalenderne som bare er et bilde? Totalt uinteressant!

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å bare kjøpe ting jeg uansett ville kjøpt. De får pakke og er glade for det:)

Skrevet

Jeg hadde pakkekalender gjennom hele oppveksten - og jeg elsket det! For meg er det en viktig del av adventstida og kan ikke erstattes av sjokoladekalendre hvor man vet hva man får hver dag.

Tror vel våre ligger på 7-800,- pr stk, men de inneholder ting jeg hadde kjøpt uansett, som lydbøker (julaften), hodelykter (til å leke ute med om kvelden). Ellers inneholder de bl.a. større lego esker delt i rundt 15. pakker. Å kjøpe 24 småting som bare blir liggende å slenge synes jeg er for dumt.

Jeg synes heller ikke noe om å starte dagen med sjokolade eller annet godteri, så det finnes ikke i våre kalendere.

Førstemann fikk kalender da han var 1 år, og da var det nok mest for mor. :-) Nr.2 fikk ikke før hun var 2 og skjønte at storebror fikk noe.

Skrevet

Den eldste datteren min har fått både pakkekalender og sjokoladekalender og hun synes faktisk det er mest stas med sjokoladekalender. Jeg personlig synes det går over styr for mange med pakkekalendere. Og mange par jeg vet om lager gavekalendere til hverandre i tillegg til barna! Kan ikke tenke meg noe mer latterlig!

Skrevet

Da jeg var liten fikk vi kalender med plastfigurer fra julekrybben i. Hver dag ble julekrybben ltt mer ferdig, til jesusbarnet kom på plass på julaften.

Naboguttens mor var en nøysom dame som etter jul pakket den gamle kalenderen om igjen klar for neste år. Det betyr i klarspråk at kalenderen hans var litt fillete og reparert med teip her og der. Husker jeg var så glad fordi jeg fikk ny kalender hvert år.

Ja, jeg er enig med HI: det har tatt helt av med de pakkekalenderne. Mon tro de ikke er mest for mor?

Skrevet

Dette må vel folk bestemme selv?

Har selv pakke kalender til mine små, og minste begynte da ho var 1 år, siden eldstemann hadde. Og fikk da duplo klosser :) I år er det mye plastelina og andre småting.

Eldstemann får en del tegnesaker, aktivitetsbøker, film, bøker o.l.

minste har vel en pris på 450 kr

eldste har pris på ca 900 kr.

Nesteår begynner jeg og handle inn småting i Januar tror jeg ;) For det blir dyrt.

Skrevet

det er jo hver sin smak det vel? om noen velger å bruke 1000vis på pakkekalendere til både barna og seg selv så får jo det være opptil enhver.

vi kjører sjokoladekalender. den lille sjokobiten skader ingen. blir kanskje pakkekalender i senere år, men da skal den fylles med morsomme ting jeg vet barna liker. ikke billig plastikk, ting de ikke forstår noe av og tannpussutstyr. det blir aktiviteter, noe sjokolade, utstyr til aktivitetene, ting til badekaret (de elsker å bade og morsomme såper, skum og konfetti er kjempemoro) o.l. aktivitetene blir fellesgaver, mens enkeltgavene blir like, men alders- og tildels kjønnstilpasset.

ting dere synes er latterlige er en selvfølge for andre. alt handler om hvilke tradisjoner vi ønsker at barna våre skal vokse opp med. og våre ønsker er omtrent like forskjellige som det vi er;)

Skrevet

Jeg har nok brukt over 1000 kr på hvr kalender. Jeg kjøper blant annet en del bøker. Gidder ikke kjøpe masse småting som er moro i 3 min. som deretter bare tar opp plass. Jeg gav til ettåringen min, og han forstod da veldig godt at han skulle få pakke. Trenger ikke forstå mer for å ha utbytte av det. Dessuten hadde det blitt styr om bare storesøster fikk.

Skrevet

"Og så begynner de med kalender når ungen er 1år liksom..hva i all verden er vitsen...de skjønner jo ingenting av det."

Vi snakkes igjen når du har 2 barn eller flere tenker jeg ;)

Ser for deg. Din på 5-6 år åpner fornøyd sin kalender, ved siden av står lillesøster på 1 år og ser på med store øyne og får ikke noe...

Skrevet

Min mor tar helt av med pakkekalendere. Der skal det være pakkekalender til alle tre "barna" (tenåringene), til besteforeldre og til min kjæreste. Eneste som ikke får er min far :P

Noen syns det er kjempestas å bruke jula til å skjemme bort de man setter pris på, andre syns det blir for mye mas. Hver sin smak ...

Skrevet

Min baby på 4 uker har pakkekalender. Slå den du!!

...jeg er gal, jeg. Burde vært fratatt foreldreomsorgen!

For folk som HI vet jo hva som er best for alle og enhver.

Skrevet

alle har forskjellig mening, jeg er selv vokst opp med pakkekalender å syntes det var så stas så den tradisjonen har jeg videreført til våre barn. i kalenderen til vesla er det, malesaker, bamse, liten dukke, noe snop på lørdagen, pepperkakeformer den dagen det skal bakes pepperkaker, ny kjevle, tiger tøfler( hun ble kjempe glad å ville ha de med i bhg for å vise ) noen klemmer, noen strikk, film, kapteinsabeltann ting(lapp for øye,kikkert.osv. hun elsker katein sabeltann å får kostyme til jul) det var det jeg kom på i farten, hun er en veldig takknemmlig jente å ifjor fikk hun tannkost en dag (en slik med figur på) hun ble kjempe glad for den.

å hun hadde også blitt kjempe glad for nattdrakt, hun var nesten mer glad for klærene hun fikk til bursdagen enn for lekene.

Skrevet

Mine også!

minsten her fikk postman Pat tannkrem i går og var strålende fornøyd:)

Skrevet

Min er 5 nå og fikk pakkekalender for første gang i fjor når han var 4. Jeg syns også at det må da være grenser hvor mye en kalender skal inneholde. Jeg pakket inn noen småleker, delte opp et legosett til 200 kroner som han får bit for bit og diverse sjokolader. Sånn porsjonspakke melkesjokolade koster vel 6 kroner og det er veldig søte pakker om morgen, det holder syns jeg.

Skrevet

Jeg er enig med HI at det tar litt av hos noen. Jeg synes at forventingene til selve julaften blir mindre når de får i bøtter og span hver eneste dag. men vi er alle forskjellige.

Skrevet

Du som sier vi snakkes når jeg har to barn eller flere...jeg har faktisk 3..;) Klart jenta på 2år får også siden storebror får..men vi begynnte ikke med kalender til eldstemann før nå i år! Blir litt annerledes med småsøsken..de må jo få fordi de ser at den største får..selv om de ikke skjønner noenting av det ;)

Og nei, jeg vet ikke hva som er best for alle..synest bare det er blitt litt voldsomt.

HI

Skrevet

haha faktisk enig. det er jo en måte å kjemme bort ungene :P også blir de skuffa om de ikke får like bra gaver til neste år. så har man det gående.

kjøper en sjokoladekalender til gutten min jeg. 10 kr på rema 1000. han gleder seg hver morgen til den lille sjokoladen. trengs ikke mye til for å glede den gutten nei :)

Skrevet

Kan svare bare for å dempe hysteriet.. Mine 3 har fått hver sin sjokoladekalender til 10 kr:) Funker fint.

Skrevet

min får også sjokoladekalender til 10 kr fra rema1000. gleder seg hver morgen til å åpne luka.

ting som tegnesaker, luer, votter, tannbørste, fluor, pepperkakeformer osv får han etter behov. ikke i kalenderen. sånn slipper jeg at han blir skuffet over gavene i kalenderen (hvis han ikke likte gaven) + at jeg ikke får det presset på meg hvert år til å kjøpe like bra eller bedre gaver for at gutten ikke skal bli skuffet. nå vet han at han får en sjokolade og er kjempefornøyd med det.

også om han trenger en fluorpakke i dag fordi den vi hadde gikk i do fks (uhell) eller tannbørsten eller vottene blir borte, så får han ny med en gang når han har behov for det, og slipper å vente til han får det i kalenderen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å irritere seg over noe slikt. Folk gjør som de vil. Mine unger får også slike ting som fluortabletter og tannbørste i kalenderen sin, og de blir kjempeglade for det. De får nye når de trenger også, men akkurat her er poenget å få en liten ting hver dag for å telle ned til jul. De bryr seg ikke så mye om sjokolade, så sjokoladekaldender er ikke noe mer stas enn den jeg har laget. Jeg prøver ikke å overgå meg selv neste år, men har heldigvis takknemlige unger som er fornøyde med det de får. Ikke går de rundt og kritiserer alle som tenker annerledes enn dem heller.

Virker som at dere sjokoladekalendermødre tror dere er bedre enn de som gir pakkekalender. Er det ingen som skal lage et eget innlegg om at foreldre som bare gir sjokoladekalender er kjipe foreldre?

Skrevet

haha ro ned nå. joda, ungene dine syns sikkert det er stas med fluor og tannbørste. hadde sikkert min syns å. heldigvis syns han d er stas med en liten sjokoladebit også så for meg og han holder det med en kalender til 10 kr. dere får gjøre hva dere vil. vi gjør hva vi vil.

Skrevet

Hvorfor gidde å lage et innlegg om det da? Jeg er helt enig med deg, alle skal gjøre akkurat som det passer dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...