Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Bare lurte på om du kunne svare meg her..Jeg bare er nyskjerrig på hvor alvorlig det må være for at barneveret kommer uvent inn i hjemmet og tar barna? Jeg har en bekjennt jeg har møtt her som har blitt fratatt barna sine som veldig små..Men hvor alvolig må det være før de gjør noe sånt?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #2 Skrevet 3. desember 2010 Spurte pila om det samme, men hun svarte bare at det må være "skikkelig, skikkelig ille". Var ute etter et konkret svar jeg da... Hva kjennetegner foreldre som fratas omsorgen? Fant ei gruppe på Facebook som heter "Barnevernvakten for alle som ikke vil godta barnevernets krenkelser!" Sitat: "Det kan se ut som om foreldre som fratas omsorgen hovedsakelig kan deles inn i følgende kategorier: 1.Aleneforeldre 2.Innvandrerforeldre 3.Foreldre med funksjonshemmede barn/barn med adferdsavvik. Og selvfølgelig hvis man både faller innunder en eller flere av disse kategoriene og i tillegg har lav inntekt,lav utdanning, har vært i kontakt med "hjelpeapparatet " før og kanskje har egen sykdom eller livsproblemer av noe slag, så ser det ut til at sjansen for fosterhjemsplassering og omsorgsoversakelse øker tilsvarende.." Mine tanker; Det er høyere krav til foreldre som har funksjonshemmede barn, selvsagt fordi det er vanskelig å ha funksjonshemmede barn (som oftest). Generelt er det nok også litt vanskeligere å være alenemor enn å leve i et stabilt ekteskap. Alenemødre er ikke sjelden i konflikt med barnefaren, noe som kan føre til at sakkyndige psykologer trekkes inn i saken. Innvandrerforeldre oppfyller ofte ikke den norske standarden for oppdragelse. De snakker kanskje ikke norsk, og kan derfor ikke hjelpe til med skolearbeid. Og de kommer fra kulturer der det er vanlig å slå barna som straff. Og også vanlig å slå kona som straff. Uansett om det er en eller begge, så kan BV rapportere om vold i hjemmet. Selvsagt er det også norske foreldre som fortsatt slår barna sine som straff.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 Her er et svar fra "Klara Klok". Ser ut som det er en statlig opplysningsside for ungdom. http://www.klara-klok.no/wips/440185332/caseId/262412233 Noe av det er litt foruroligende. For eksempel "Personlig kontakt og trygghet kan handle om foreldre som av ulike årsaker har manglende evne til å se og tilpasse seg sine barns behov." Det er altså derfor BV konsekvent skriver i rapportene at foreldrene "mangler evne til å se datterens (eller sønnens) behov. "Andre eksempler kan være dette med å ikke ta hensyn til sine barns følelser og opplevelser, men latterliggjøre og overse sine barns behov slik at de ikke får respons, det å si krenkende ting til sine barn osv. " Skremmende at slike udefinerbare ting skal være årsak til omsorgsovertagelse. Såklart er det utrolig skadelig å vokse opp med en psykopat, men det betyr ikke at alle bør mistenkes for å være psykopater, da det er umulig å bevise noe slikt.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #4 Skrevet 3. desember 2010 Her jeg bor skal det mye til før bv går inn og henter barna. Det settes først inn tiltak i hjemmet. Så blir det omsorgsoverdragelse er det veldig veldig galt. Det er tross alt stor mangel på fosterhjem og beredskapshjem i Norge (ihvertfall her),så bv har ingen stes å gjøre av disse barna. Dette fører igjen til at det skal ekstra mye til før de blir "tatt". Videre så skal det vel opp i fylkesnemda om bv kan "beholde" barna eller om andre tiltak skal gjøres. (feks hjelp i hjemmet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå