lundie-Emilia+1 til-HØYGRAVID! Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Hei! Var på kontroll i dag grunnet seteleie, og skal tilbake på mandag. Skal da ha bestemt meg for om jeg vil ha vanlig fødsel eller keisersnitt. Etter mye frem og tilbake TROOOR jeg at jeg har kommet frem til at jeg vil ha keisersnitt. Ser på det som det tryggeste. Men jeg lurer litt på hvordan ting funker ved et planlagt keisersnitt.. - Får jeg en dato jeg skal komme på av de? Eller kan jeg velge selv (innenfor visse rammer)? - Hvor lenge ligger jeg på barsel? - Blir jeg innlagt dagen i forveien, eller skal jeg bare dukke opp til tiden jeg har fått? - Får jeg være våken under et planlagt keisersnitt? - Pappan får være med? Hmm, det var det jeg kom på av spm jeg hadde akkurat nå.. Kunne jo sikkert ventet til kontrollen på mandag for å høre med dem, men det klarer jeg ikke.. Har termin 18 des, og hun jeg snakket med sa at de tar som regel keisersnitt en uke før termin ca. Derfor lurer jeg litt på om man kan "velge" dato selv.. For da kunne jeg tenkt meg 10.12.10, hehe.. Og det er jo en uke og en dag før termin.. Takker for svar!
tamillaen*STOLTMAMMA* Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Har ikke helt svar på alle, er jo tross alt førstegangs:P Men ei veninne av meg fikk planlagt keisersnitt på Ahus ( ble litt forskjøvet, 1 dag eller noe pga de ikke hadde nok folk) - Hun hadde en dato som ble satt, men kom jo inn før ( også litt pga problemer ) - hun lå vel der i 3-4 dager - Hun var våken ( utifra det man ser på tv også * ikke filmer * så er de jo våkne.. - Litt usikker på om faren kan være med, men på KS er det vel faren som får "mest" tid med barnet etter KS fordi moren må jo sys osv.. Men jeg tror far får være med! Du får ha masse lykke til !! Jeg er 34 uker imorgen, og lillejenta mi ligger enda i seteleie.. Så det kan hende om jeg kommer i samme situasjon som deg om noen uker! Får vel mere svar på kontrollen den 14 Des. hos jordmor:) Men lykke til ! =D
lundie-Emilia+1 til-HØYGRAVID! Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2010 Takk for svar! Får håpe snuppa di legger seg riktig vei! Lykke til til deg også!!
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Hei jeg hadde kontrollert katastrofesnitt sist dvs faren roet seg og jeg hadde en overdosert epidural i utgangspunktet så min opplevelse var ok alt i alt. Ved planlagt ks får du en dato og kommer tidlig på morgenen den dagen for forberedelser, blodprøver, venflon, kateter, premedisinering også får du epidural eller spinal bedøvelse dvs ett stikk i ryggen som gjør deg følelsesløs fra under bysten og ned til lårene ca. Vanlig ligge tid på barsel var 5dager for 4 år siden da jeg hadde ks men jeg fikk tilbud om å reise etter 2 dager siden jeg var i god form. Man får være våken så sant ikke noe helt akutt skjer og det gjør det ikke ved planlagt ks såvidt meg bekjent. Pappan får selvsagt være med. Jeg ville ha skrevet et ønske brev og satt ord på hva du føler er viktig for din opplevelse av kset f. eks hvis du er redd for kateter kan du be dem om å sette det etter du har fått bedøvelsen da kjenner ikke du det. Hvis du ønsker å ha babyen på brystet rett etter han/hun er ute skriver du det. Du har også rett på å ha med deg babyen på oppvåkningen hvor du ligger ca 2 timer etterpå for overvåkning av hjerte og lunger etter operasjonen. Angående dato har du ihvertfall lov å utrykke ønske men vet ikke om de hører etter. Masse lykke til, ks er ikke så ille og hvis du ønsker det så ønsker du det;)
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Hei jeg hadde kontrollert katastrofesnitt sist dvs faren roet seg og jeg hadde en overdosert epidural i utgangspunktet så min opplevelse var ok alt i alt. Ved planlagt ks får du en dato og kommer tidlig på morgenen den dagen for forberedelser, blodprøver, venflon, kateter, premedisinering også får du epidural eller spinal bedøvelse dvs ett stikk i ryggen som gjør deg følelsesløs fra under bysten og ned til lårene ca. Vanlig ligge tid på barsel var 5dager for 4 år siden da jeg hadde ks men jeg fikk tilbud om å reise etter 2 dager siden jeg var i god form. Man får være våken så sant ikke noe helt akutt skjer og det gjør det ikke ved planlagt ks såvidt meg bekjent. Pappan får selvsagt være med. Jeg ville ha skrevet et ønske brev og satt ord på hva du føler er viktig for din opplevelse av kset f. eks hvis du er redd for kateter kan du be dem om å sette det etter du har fått bedøvelsen da kjenner ikke du det. Hvis du ønsker å ha babyen på brystet rett etter han/hun er ute skriver du det. Du har også rett på å ha med deg babyen på oppvåkningen hvor du ligger ca 2 timer etterpå for overvåkning av hjerte og lunger etter operasjonen. Angående dato har du ihvertfall lov å utrykke ønske men vet ikke om de hører etter. Masse lykke til, ks er ikke så ille og hvis du ønsker det så ønsker du det;)
Gjest Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 Jeg skal ha planlagt keisersnitt på St.Olavs i januar nå og er like nysgjerrig som deg, så jeg henger meg med på spørsmålsrunden om det går greit -Må man ta noe avføringsmiddel før ks? -Hvordan er det med amming etter ks? Og hva med smertestillende sånn i forhold til at det går over i melka? -Hva med bandasjen? Hvor tungt kan man løfte?
AO3 Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Du har allerede fått flere svar, men jeg henger meg på... Jeg skal ikke føde på Ullevål, da. - hvor lenge du ligger: Kommer an på formen din, og om barnet er friskt, selvsagt. Det er vanlig å dra hjem dag (3-)4(-5), hvor dagen barnet er født er dag 0. - Jeg blir innlagt dagen i forveien, men det er som sagt et annet sykehus. Tror man må inn på en innskrivingsrunde med blodprøvetaking etc kvelden før, og så drar man hjem og sover der mange steder. - Ja - Ja, pappaen får være med. Unntaket er hvis spinalen/epidural ikke virker som den skal, slik at inngrepet må skje under full narkose (skjer av og til, også på planlagte ks), da får ikke pappaen være med. - velge dato selv: Jeg fikk ikke (og var glad for det!). Jeg har hørt om folk som får velge mellom flere ulike datoer, men jeg synes personlig det er noe heeelt feil ved å velge sitt barns fødelsdato, hehe... Men du kan jo alltids spørre, hvis du vil. Planlagte ks tas stort sett i begynnelsen av uka, mange sykehus unngår fredager, for eksempel, så det vil være en faktor. Ang de andre spørsmålene: - avføringsmiddel: Mitt forrige snitt var akutt, og da var det ikke snakk om avføringsmiddel. Er relativt sikker på at man får klyx før planlagt ks. Vil uansett ABSOLUTT anbefale det, det er IKKE gøy å ha forstoppelse med nyoperert mage!!!!! Man har jo gjerne treig mage som gravid, så blir man veldig lite fysisk aktiv + man kan få treig mage av smertestillende man får, også... - amming: Du vil gjerne trenge litt mer hjelp med ammingen enn andre i begynnelsen. Ikke vær redd for å be om hjelp!!! Det tar også ca en dag lenger før melka kommer for de fleste. Du kan amme selv om du får smertestillende, det er ikke noe problem. Det er de første dagene man har mest vondt, og trenger mest smertestillende, og da får ikke babyen i seg så mye. Da er det bare noen få milliliter råmelk (som regel), ikke store mengder melk, slik det blir senere. Konsentrasjonen av smertestillende i melka er ca like mye som den i blodet ditt, og barnet vil få i seg mye mindre smertestillende via melk i forhold til kroppsvekt enn om du hadde fått smertestillende før barnet var født. Ikke vær redd for å be om smertestillende! Du må be om smertestillende FØR det gjør altfor vondt - venter du for lenge, vil medisinene ha dårligere effekt. Vær aktiv i forhold til din egen smertelindring, jordmødrene kan ikke vite hvor vondt (eller lite vondt) du har det. - bandasje: Jeg fikk et plaster over såret, for å dekke stiftene (hvordan man lukkes, varierer). Du skal ikke løfte tyngre enn barnet de første seks ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå