Gå til innhold

Planlagt keisersnitt på Ullevål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var på kontroll i dag grunnet seteleie, og skal tilbake på mandag. Skal da ha bestemt meg for om jeg vil ha vanlig fødsel eller keisersnitt. Etter mye frem og tilbake TROOOR jeg at jeg har kommet frem til at jeg vil ha keisersnitt. Ser på det som det tryggeste. Men jeg lurer litt på hvordan ting funker ved et planlagt keisersnitt..

- Får jeg en dato jeg skal komme på av de? Eller kan jeg velge selv (innenfor visse rammer)?

- Hvor lenge ligger jeg på barsel?

- Blir jeg innlagt dagen i forveien, eller skal jeg bare dukke opp til tiden jeg har fått?

- Får jeg være våken under et planlagt keisersnitt?

- Pappan får være med?

Hmm, det var det jeg kom på av spm jeg hadde akkurat nå.. Kunne jo sikkert ventet til kontrollen på mandag for å høre med dem, men det klarer jeg ikke.. :P

Har termin 18 des, og hun jeg snakket med sa at de tar som regel keisersnitt en uke før termin ca. Derfor lurer jeg litt på om man kan "velge" dato selv.. For da kunne jeg tenkt meg 10.12.10, hehe.. Og det er jo en uke og en dag før termin.. :P

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ofte har sykehus fastedager de tar KS på. Som oftest 8-10 dager før termin. Man får et tidspunkt å møte opp på, i noen tilfeller dagen før og andre samme dag. Etter KS blir man på sykehuset (hotellet ev om alt er bra) i 4-5 dager. Du får nok lokalbedøvelse slik at du er våken under inngrepet og far for nok være med så lenge alt er greit m deg.

Selv fikk jeg akutt KS på Ullevål m lokalbedøvelse. (hadde en veldig god opplevelse og et uproblematisk inngrep og tid etterpå).Sambo fikk først ikke lov til å bli med siden det var akutt, men siden de mente at dette ikke var så dramatisk kunne han få være med alikevel (men kjenner sambo så godt at det regner jeg med at han sier nei til sa jeg til sykepleier...noe han gjorde...he he)

Jeg har term 16 des og skal på UUS. Ønsker deg masse lykke til. Dette kommer til å gå kjempe fint:-D

Skrevet

Jeg har hatt planlagt ks på Ullevål, men det var bare planlagt to dager i forveien:) Du kan alltids spørre om datoen din er ledig, og så får de se på operasjonsprogrammet. Du får en tid å komme dit på, fastende fra kl 24 dagen før. Så dusjer du med en kjip såpe så du er ren og pen. Du får en venflon i håndbaken og et kateter inn i blæren. Mannen er med hele tiden. Dere går sammen opp til operasjonsstuen og der får du på hette og setter deg på operasjonsbordet. Mannen får på en hvit dress av hygienehensyn. Så får du spinalbedøvelse i ryggen og de pakker opp over deg når du ligger. Jeg ble kvalm og fikk blodtrykksfall, og det gav de meg medisin for kjapt så det gikk over på et blunk. De tester om bedøvelsen virker og så setter de igang. Om et par minutter hører du at det sier plopp og så er babyen ute:) Jeg hadde behov for sprøytesmertestillende føste døgnet, men dusjet selv første kvelden. Dro hjem dag 2. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...