Gå til innhold

Problem med leietaker, noen som kan se hit litt? (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I slutten av juli flyttet jeg ut av leiligheten min. Leiekontrakten ble underskrevet, og leietaker skulle flytte inn 01.08.2010. I leiekontrakten står det beskrevet at husleie på kroner xx skal betales den 1. hver måned, og depositum på kroner xx skal betales innen en viss dato (som jeg ikke husker akkurat nå).

 

Leietakeren min har vært mye syk (sier hun i hvert fall), og på grunn av det har hun enda ikke flyttet inn. Depositumet er enda ikke betalt. To måneder på rad var hun for sen med betaling av husleien, selv om jeg purret og maset. Hun var 15 dager for sen den første måneden, 11 dager for sen den andre dagen. I mellomtiden får jeg purringer, og jeg må betale et for-sent-gebyr for hver dag husleia kommer inn for sent.

 

Leiligheten er til salgs, og jeg har hatt flere visninger siden august. I forrige uke ble vasken på badet byttet, og en sprekk i en av flisene ble tettet igjen. På mandag var leietaker innom leiligheten, og laget et helvetes leven fordi hun mente jeg ikke hadde vasket godt nok. Jeg sa til henne at jeg hadde vasket godt nok - for fire måneder siden. Selvfølgelig er ikke leiligheten i samme stand nå, med tanke på skitt osv. Jeg tilbød meg å vaske det verste, men det var ikke godt nok. Hun mente at jeg måtte vaske ned og rundt en gang til, og det er jeg helt uenig i. Hun har jo overtatt leiligheten - hadde hun flyttet inn der, hadde det ikke vært mitt ansvar!

 

Uenigheten utartet seg til at hun ble frekk, ekkel og useriøs. Nå har jeg skrevet et oppsigelsesbrev, da jeg rett og slett ikke ønsker at hun skal bo i leiligheten min - dette i tillegg til manglende depositum og for sent betalt husleie.

 

Hun mener at jeg ikke lovlig kan si henne opp. Jeg har søkt litt opp på nettet, og funnet ut at disse økonomiske greiene her går under "alvorlig mislighold av leieavtalen", og det betyr altså at jeg KAN si henne opp.

 

Hvem har rett - og kan jeg si opp leieavtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 sene husleier går nok ikke under alvorlig misslighold av leieavtale.

Dessutten overlevere du ikke nøkkel før depositum er ordnet. Tror nok du må beholde henne gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke har flyttet inn enda, og skitten kommer av at du har hatt visninger, så synes jeg det er ditt ansvar å vaske over gulver o.l. Men noen voldsom husnedvask synes jeg ikke hun kan kreve av deg.

 

Jeg lurer på en ting.. Hvorfor leier du ut, hvis du skal selge? Er jo et under i det hele tatt at du har fått noen til å leie en leilighet som er til salgs. Jeg hadde aldri satt meg selv i en så usikker posisjon. Men men.. det var litt sånn utenom :P

 

Du har jo tydeligvis sjekket opp i litt av rettighetene og at du kan si henne opp pga. mislighold av leieavtalen, så da er jo den saken grei, er den ikke?

Hvorfor setter hun seg så imot oppsigelse, når hun ikke har flyttet inn en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk låne nøkkelen for å levere noe i boden en dag, og har ikke gitt den tilbake enda. Hver gang vi har skulle møttes for å levere den tilbake, har hun plutselig "blitt syk" eller "mistet telefonen" eller forsovet seg. Et håpløst menneske altså, og nå begynner jeg å bli ganske fortvilet. Hun sa seg til slutt enig i å si opp leieforholdet, men jeg er redd for at hun plutselig skal ombestemme seg og lage leven om det også.

 

Hilsen HI, som har lært en ting eller to om utleie av leiligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:45, jeg leier ut fordi jeg ikke kan bo der selv, og ikke har råd til å betale to husleier :) Når jeg nå blir kvitt dette kvinnemennesket kommer jeg til å trekke leiligheten av markedet og heller leie ut "på fulltid". Jeg får dekket alle kostnader gjennom utleie, så det er ikke noe problem.

 

Jeg lurer også på hvorfor i alle dager hun er sånn. I tillegg vil hun benytte seg av oppsigelsestiden på tre måneder - forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...