Gå til innhold

Noen som kan mye om fars rettigheter i forbindelse med samværsordninger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min bror har en gutt på 8 år. Han var ikke sammen med barnets mor når hun ble gravid eller senere. Det ble derfor ikke skrevet under noe ang foreldreansvar og hun oppga han heller ikke som far. Etter blodprøve ble tatt når gutten var ca 6 mnd, fikk han det "offentlig" at han var faren. Men siden har det i perioder vert tull.. Fra gutten begynte på skolen hadde de han annenhver uke, helt til hun ble grisk.. Først ville hun sette opp bidraget og sendte inn klage til NAV at inntekten de hadde registrert på henne (ut fra skattelister) var mye høyere enn det hun hadde og motsatt på min bror selvsagt.. Det kom hun selvsagt ingen vei med, så da forsøke hun å få NAV til å godta at de skulle regne bidraget ut fra hennes nettoinntekt og trekke fra huslån, og min brors bruttoinntekt.. (Tror ikke hun var klar over at han ble tilsendt kopi av alle kravene og klagene hun sendte inn.. Dette ble selvsagt heller ikke godtkjent.

 

Hun kom så med et skriv ang samvær og bidrag som hun ikke hadde fylt ut og ville han skulle signere først så kunne han få kopi når hun hadde fylt det ut og sendt inn. Noe min bror selvsagt ikke gikk med på..

 

Siden hun da ikke fikk så mye bidrag som hun ville, forlangte hun at han skulle skrive under på at han bare hadde samvær 4-7 døgn i mnd, selv om de hadde 50/50. Når han ikke gikk med på det, fikk han ikke lenger ha samvær annenhver uke, bare 7-8 døgn pr mnd.. Hvis han vil ha mer, må han betale mer sider hun!!?? (Han betaler for øvrig for fotballtrening, klær, frisør og div utenom bidrag så hun burde være ganske fornøyd)

 

Min sønn og min brors sønn er god venner, men det blir umulig å få planlagt å finne på ting for hun driver også å forandrer på samværsdager hver mnd.. En stund var det annenhver helg. Så var det første og siste i mnd, så var det tors-lør en uke og lør-man en annen og så er det to på rad og to fri.

 

Hun nekter også og gi han delt foreldreansvar så min bror er temmelig frustrert. Protesterer han for mye får han noen uker med samværsnekt som straff.. Hennes familie har også forsøkt å snakke med henne, men da får ikke de se gutten heller.. Når han blir invitert i min sønns bursdag og det faller på hennes helger, så dukker han aldri opp og hun sier alltid at hun glemte det. På tross av at jeg hver gang har sendt henne flere påminnelser samt skriftlig invitasjon.

 

Tror ærlig talt hun ikke er helt i balanse i toppetasjen. Kan min bror gjøre noe uten å måtte gå rettens vei? Om han kontakter advokat så kommer hun til å stoppe samvær igjen og det kan jo gå lang tid før saken kommer til retten.. Kan hun bare gjøre akkurat som hun vil og alle andre må bare danse etter hennes pipe og unngå å gjøre henne sur for å få ha kontakt med gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En mor kan ikke nekte far og treffe barnet sitt.

 

Det taler faktisk negativt til hennes fordel i en evt rettsak.

 

Det din bror må gjøre i første omgang er og ta vare å alle brev evt sms, mail ol som han har fått fra henne om div krav. Det er bevis.

 

Så tar han og bestiller en time på familievernkontoret, han må uansett ha meglingsattest om han har planer om og ta dette rettens vei. Få henne med til familievernkontoret og få til en meglingsavtal der (skriftlig, sørg for at han også får med fordeling av alle ferier som jul, nyttår, påske, høst, vinter og sommerferie. Og merkedager som 17 mai og pinse.)

 

Får han dette ned i en samværsavtale og mor bryter denne uten noe særdeles god grunn så vil din bror stå meget sterkt i en evt rettsak. Jeg vil også oppfordre din bror til og sakffe seg en advokat med god peiling på slike saker som dette.

 

For barnets skyld så bør moren stoppes..

 

Lykke til;)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han ikke har lyst å dra saken gjennom retten da det vil innebære at fra hun får vite om det og til saken kommer opp, så vil verken han eller noen andre i vår familie få se gutten. Og det kan ta lang tid..

 

Det har vert mye samværsnekt gjennom årene av både kort og ganskel lang varighet, og han orker ikke utsette seg selv eller sønnen for det mer.. Får ikke en gang snakke på tlf sammen når det oppstår..

 

Er det mulig å kreve at hun skriver under på delt foreldreansvar på noen måte uten å gå via retten? Er jo ikke sånn at han har fraskrevet seg det, eller mistet det.. Bare hun som ikke vil gi det. Har sagt for lenge siden at han må kontakte familievernkontoret i det minste, men han er så redd for å gjøre henne sur når konsekvensene blir som dette..

 

Regelverket virker ofte mot sin hensikt synes jeg.. Foreldre som vil se barna sine ofte og regelmessig blir nektet, mens andre må sende barna sine til en forelder som kanskje ikke er så egnet, men denne har foreldreansvar og det finnes ikke nok beviser til å frata dette.. Hvor blir det av barnas rettigheter og trygghet oppi dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor kan ikke nekte sin sønn og treffe faren.

 

Din bror kan vel også ta en tur ned til nav og vise alle pairene han har fått fra dem og det at hun mener at din bror skal "lyve" for nav og påstå at han har sønnen mindre enn det han egentlig har, det er jo på en måte svindel..

 

Kommer han til retten med denne saken så vil jeg tro at moren her ikke stiller særlig sterkt med tanke på at hun hele tiden saboterer samvær for penger og alt det tullet hun driver med nav. Han må få henne til familievernkontoret og det bør han gjøre for den stakkars gutten sin. Dessuten så skal retten legge vekt på hva gutten også sier siden han er over 7 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...