Gå til innhold

Da jenta mi ble født brukte jeg ikke lue på henne inne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er sommerbarn, så jeg brukte bare en tynn lue på henne når vi var ute. Men jeg har fått et inntrykk av at babyer får på seg lue inne også den første tiden. Har sett mange bilder av barselopphold på sykehus der babyene fikk på seg lua kjapt etter fødselen. Hva er er mest normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva som er mest normalt egentlig. Minste min fikk også kjapt på seg lue, men han var født 3,5 uke for tidlig, og er i tillegg født i januar. Da var det godt med en liten lue på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette da datteren min var nyfødt, men fikk streng beskjed fra barnepleieren om at babyer ikke skal ha på seg lue inne. Rett og slett fordi det blir for varmt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Skal snart ha baby og har sett mange bruker lue inne på de nyfødte. Min mor mener det er bare tull i innetemperatur, men kanskje har det kommet ny info de siste årene som hun ikke kjenner til? Det anbefales kanskje nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ikke lue på mine utenom når vi var utendørs, selv som nyfødte.

 

Rett etter fødsel så kan dt være de får på seg en liten, tynn lue, alt etter temperatur i rommet. De er jo nyfødte og våte med en gang de kommer ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner egentlig ikke hva som er best (annet enn at bruker lue rett etter fødselen).

 

Med førstemann brukte vi lue inne første dagene (hadde jo ikke peiling på så små og var nok veldig "hysteriske/overbeskyttende" :P

 

Men andremann derimot, brukte vi ikke lue inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår er født på sensommeren i 06 og det var ekstremt varmt i den perioden. Han brukte kun lue med en gang etter fødsel, etterpå brukte han kun en tynn lue da vi var ute og gikk turer. Dersom sommeren hadde vært kald året sønnen vår ble født hadde vi nok også brukt lue på ham utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane ikke hva som er normalt. Min er vårbarn, han hadde lue på sykehuset for han frøs veldig og hadde lav temp. Når vi kom hjem og han var frisk så hadde vi ikke lue på han inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille ble født i februar og vi fikk beskjed om at han skulle ha på seg lue inne når han var våken - men han skulle ikke sove med luen på pga. økt fare for krybbedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstegutten vår ble født 5 uker for tidlig, så da fikk vi beskjed om av nyfødtintensiven at han måtte ha på en tynn lue inne i en del uker.

 

Yngstemann ble født 5 dager på overtid, å han har vi ikke hatt på lue inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et februarbarn som fikk på seg lue rett etter at han poppet. Det var kaldt på fødestua og mor og barn hutret. Etter det første levedøgnet tror jeg aldri han har brukt lue inne igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal en helt nyfødt ha lue på seg! 60% av varmetapet kommer ifra hodet,og rett etter fødtsel er det fort at en liten en kan bli kald!

Var sein og ha på lue på min da han ble født fordi jeg bl.a. måtte syes en del (og jm/banrepleier var opptatt med det),og varmetapet kom fort. Måtte ligge i 1,5-2timer i varmekuvøse før vi fikk han inn til oss igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi ble født i januar og vi fikk streng beskjed av både leger OG jordmødre at vi ikke skulle bruke lue inne.

 

så vi gjorde som vi fikk beskjed om. Hun skulle ha på lue de første timene, men så skulle den tas av. Selvfølgelig skulle den på når vi skulle ut, men at den skal være på inne når man har en normal temperatur i rommet er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er prosedyren på føden at alle nyfødte får på lue etter fødselen (når det legges i kurven - ikke på mors bryst). Dette for å hindre varmetapet.

Luen has på de første timene/dagen.

 

Etter det er det ingen lue uansett årstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på babyen! En varm baby trenger absolutt ikke lue på seg inne.

 

Ørene har godt av å bli vendt på litt luft rundt seg, ellers vil barnet risikere utallige ørebetennelser hver gang ørene utsettes for noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt lue inne på guttene mine.

Heller ingen jeg kjenner i familien har gjort det på sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...