Gå til innhold

Ammefri, hvordan organiserer man dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet en har rett til inntil en time per dag uten lønn.

Hvor lang tid i forveien må man søke om dette?

Kan jeg på noen som helst måte kreve å ta det på ettermiddagen?

Jeg jeg har ettermiddagsjobbing to dager i uken, noe som gjør at jeg ikke får ammet før mini legger seg.. Om jeg har ammefri, kan jeg amme han om kvelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du kan kreve noe, eller om arbeidsgiver har noe styringsrett vet jeg ikke, men jeg antar at det ikke må være til skade for bedriften. Du må bo relativt nærme jobben for å rekke å reise hjem, amme og komme tilbake igjen på en time. Om du rekker det er det fint, men det er antagelig et bedre alternativ å bringe barnet til jobb.

Så da er det bare å finne en metode som funker for dere.

Skrevet

Jeg må gå før fra jobb, siden jeg har en times vei til jobben, også uaktuellt at barnet kommer, siden det er kveldsammingen som er viktig.

Jeg begynner alltid så sent at jeg rekker å amme før jobb, og barnet klarer seg fint uten å ammes på dagtid.

Men på kvelden kommer porblemet, siden barnet sannsynligvis har reflux, så er ammingen viktig for en rolig natt.

Skrevet

Hva du får er opp til arbeidsgiver. Stat/kommune og endel private gir 2 timer MED lønn!

Jeg tok det ut i form av kortere dager, tok "halv lunsj" og brukte 15min på å pumpe. Kjekt med 6 timers dag ja! -Etter hvert som ungen ble større gikk jeg selvfølgelig ned på "ammetid", men begynte når ungen var 6mnd.

Skrevet

det er faktisk ikke helt riktig.

I det offentlige får du fri med lønn i INNTIL 2 timer, dvs du får fri i den tiden det tar å amme/pumpe. Ammefri kan ikke brukes for å få kortere dager generelt - kun hvis du er avhengig av den tiden til å faktisk amme eller pumpe + evt kjøretid.

Skrevet

http://www.lovdata.com/all/tl-20050617-062-012.html#12-8

Loven sier egentlig ingenting om hva man kan kreve og ikke, annet enn at man kan kreve... Det kommer jo an på om du feks jobber i et sted alene eller sammen med noen, om du har mulighet til faktisk å dra en time før eller om du har mulighet for å pumpe. Jeg vet mange som jobber i butikk er alene de siste timene før stengetid og da er det jo helt bortkastet for sjefen å ha deg på jobb hvis det uansett må være en der for å stenge. Hvis du jobber sånn, burde du heller vurdere muligheten for å pumpe deg før du blir alene på jobb sånn at barnet kan få den melka neste gang du jobber ettermiddag. Jeg ville fokusert på å finne en måte som kan fungere både for dere og arbeidsgiver, ikke først og fremst funnet ut hva du har krav på. Husk at du skal fortsette å jobbe samme stedet videre også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...