Gå til innhold

Hvordan ser en lavkarbo jul ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer begynne på lavkarbo, og lurer da på hvordan dere forbereder dere til jul i form av julebakst og sånn? Eller baker dere ikke til jul?

Jeg er litt redd for å måtte gi helt opp juletradisjoner bare for en diett, spesielt når det finnes andre måter å gjøre det på også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gå på diett (uansett type) uten å kutte ut noe av alle mat-tradisjonene i jula lar seg ikke gjøre. Hvis du ikke vil droppe kaker, snop og marsipan kan du like gjerne drøye dietten til over jul. Det generelle trikset er vel ellers "alt med måte"

Hvis du skal kjøre strikt lavkarbo sier det seg sjøl at julebakst er uaktuelt. Hvis du skal ha en kaloriredusert jul må du kutte ut småkakene så langt som mulig, marsipan og mørk sjokolade er bedre (selv om det også inneholder mye sukker). I tillegg dropper du poteter (evt erstatt dem med linser/bønner/blomkål e.l.), lefser, brød, riskrem osv.

Og spesielt i jula er hovedsaken å begrense seg litt på porsjoner. Stopp før du er stappmett. Kanskje det holder å forsyne seg en gang?

Anbefaler deg å kjøpe en lavkarbo oppskriftsbok for å finne gode erstatninger for det du må droppe.

Skrevet

Så man kan ikke ha noe som helst av julebaksten på lavkarbo?? Da vil jeg heller styre kaloriene, da kan man ihvertfall unne seg LITT av alt.

Jula er fredet for min del, og kan jeg ikke ha litt en gang kan det være det samme.

HI

Skrevet

Jeg skal prøve ut lavkarbo etter jul.

Skrevet

Du kan lage din egen marsipan med sukrin i stedet for sukker feks. Da er den mer lavkarbovennling. Sjekk for øvrig ut denne bloggen (som jeg selv følger regelmessig), hun driver nå å legger ut en masse tips og oppskrifter for en lavkarbo-jul. =)

www.lilalife.no

Skrevet

Hun Line som har Lilalife-bloggen har også laget en egen julekalender hvor hun hver dag skal legge ut egne oppskrifter for mer lavkarbovennlig bakeoppskrifter, julegodterier og andre matoppskrifter. =)

Anonym 18:17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...