Gå til innhold

Hjelp meg med julebaksten :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å prøver meg på disse :

http://villaperlesukker.blogspot.com/2010/11/7-sorter-til-jul-sarah-bernard.html

Lagde trøffelkremen idag tidlig, og den har nå stått kaldt i ca 9 timer. lagde nøttebunnen som ble perfekt, og skulle piske opp kremen. Men den blir ikke fast nok!! :( Blir umulig å sprøyte på kremen uten at den bare renner av. Hva kan jeg gjøre for å få den fastere? Kan jeg sette den ut i minusgrader noen min feks? Evnt tilsette noe? Vil gjerne få det til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kremen skal helst stå mye lengre enn 9 timer.

Skrevet

Hvor lenge da ca? Den har nå stått 12 timer, og er forsatt ikke i nærheten engang.. Har ikke tid til å drive med dette i morgen- tror du den kan stå til søndag morgen isåfall?

Skrevet

Du må piske med mikser... kanskje hele 10 minutter.

Pisk pisk og pisk og ikke la mikseren stå på benken...ta den i hånda og rør rundt slik at all kremen blir pisket opp:)

Skrevet

Lurer på en annen ting jeg ang disse. Jeg fikk til kremen (ikke HI), men når sjokoladen var smeltet og jeg skulle dyppe dem i den så gikk det ikke i det hele tatt for "kremtoppene" datt jo avoppi sjokoladen og smeltet. Kjølte da ned sjokoladen en god del, men da stivnet den jo også litt, selv med delfiafett i. Endte opp med å "øse" sjokolade over dem til slutt. De så ganske rar ut når jeg ble ferdig, men smakte godt da! :-) Hvordan klarer du å dyppe dem i sjokoladen uten at kremtoppen faller av? ps, de stod kaldt i over en time før jeg prvde å dyppe dem, så de var bra stivnet.

Skrevet

Jeg sprøytet dem på. Satt de kaldt. Og dyppet dem.

Du kan ikke holde dem lenge over sjokoladen.

Da jeg fikk opplæring av en konditor sa han hele tiden: RAPIDO... tempo tempo...

Så det er ta-dypp- sett bort- ta - dypp- sett bor....osv...

Jeg skulle gjerne vært flue på veggen hos dere som ikke får dette til for jeg skjønner det ikke...

Sjokoladen MÅ være tynn og fin...

Kremen burde feste seg i kransekakemassen altså....

Skrevet

Men villa perlesukker, til disse nisseluene dine så skal man ikke bruke pastafarger. På bakeshop er det jo ikke noe anna enn pastafarger?

Skrevet

Jeg holdt dem ikke lenge over, men kremtoppen er jo laget av bl.a kremfløte og smelter jo fort i kontakt med varme. Og jokoladen var jo veldig varm når den var nysmeltet. Tok opp en og snudde opp-ned. Det gikk fint. Førte den ned i skålen med sjokolade i helt ok tempo, og vips var hele øverste delen falt nedi/smeltet nedi. Når jeg kjølte ned sjokoladen litt og den ble mindre flytende, så gikk det ikke å dyppe fort. Jeg har sikkert gjort noe feil, men uansett så var de i hvertfall kjempegode! :-)

Skrevet

Har ikke testet dette selv, men en konditor fra odense som var på GMN i fjor før jul sa følgende: Smelt kun 2/3 av sjokoladen og rør så i resterende 1/3, da har sjokoladen passe konsistens og dyppetemperatur.... (og blir sjokoladen for kald (tykk) under veis så må man varme litt på den igjen...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...