Gå til innhold

Nå gir jeg opp :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet mange innlegg ang. sønnen min på straks 7 år som tisser på seg. Vi har prøvd alt... går jevnlig til barnelege, går på medisiner, belønningsskjema, faste dotider osv, osv. Går galt på skolen hver dag, og ofte tisser han seg helt ut og går våt, så ofte har han røde sår mellom beina fordi han går så mye våt. Skolen prøver å følge opp med å sende han på do, få han til å bytte klær osv, men det er jo begrenset med ressurser de har. Og det går veldig galt alikevel.

Nå vurderer vi å ta på han trusebleie på skolen for at han skal slippe å gå våt. Men, er redd han da ikke gidder å gå på do i det heletatt, for det er han typen til.

Har dere noen meninger om dette? Evt. noen tips og råd vi ikke har tenkt på? Er desperate nå :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff stakkars... Første jeg tenkte når jeg leste var at han må jo feile et eller annet?? Ingen 7åring ønsker vel å tisse på seg på skolen sånn? Tror jeg ville troppet opp hos barnelegen og hørt med han om det er noe annet man kunne gjort... Hva sier han selv om hvorfor han tisser på seg?

Skrevet

Skjønner du er oppgitt, men har virkelig ikke barnelege eller urolig noe nytt de kan forsøke? Er han utredet for alle mulige sykdommer?

Dersom gutten synes det er trist at han tisser seg ut og du tror han lider av det så synes jeg du bare skulle kunne bruke bleie på han. Er jo ikke noe særlig og bli kjempevåt og i tillegg både kald og få sår hud.

Jeg ville ha kontaktet barnelege og urolog igjen om dere ikke har fått ny time!

Skrevet

Jeg hadde også tatt på han bleie, nå er det i tillegg kaldt og det er fare for diverese sykdommer.

Å, som du sier (jeg har lest innlegg fra deg før om dette) han bryr seg tydelig ikke om hva andre sier, mener. Om det er noe galt med han, får legene ta seg av å finne ut. Du får jo bare prøve å beskytte han, for noe er det jo.

Å, hvem vet du har nå prøvd alt mulig annet. Kanskje det vil bedre seg om han får bruke bleier. Han kan da slappe av og ikke høre om dette med tissing hele tiden. Om han velger å tisse i bleie, så ok. Jeg anntar at han før eller siden ikke har lyst å gå med bleie lenger. Når han begynner på f.eks fotball trening, går hjem med de andre fra klassen o.l.

Du har min dypeste medfølelse, det må være utrolig tøft for deg. For det er jo deg som kjemper denne kampen nå, både for deg selv og din sønn. Man får bare håper at sønnen din er klar for kjempe sammen med deg snart!

Skrevet

Huff, ja, jeg blir så lei meg. Blir så sliten av dette. Føler vi har prøvd absolutt alt.

Vi skulle få en ny time hos barnelegen på nyåret, men vet ikke helt når på nyåret. Prøvde å få time før, men det var visst helt håpløst. Denne barnelegen mente blæra hans er for liten, og rommer for lite urin, derfor medisiner. Men, disse medisinene ser jeg ingen effekt av, og lurer derfor på om denne "diagnosen" er riktig. Den ble jo bare stilt ved at vi målte urinmengden noen dager. Skal be om mer utredning når vi skal dit igjen. Men, problemet er hva vi gjør i mellomtider... Trusebleie var egentlig aller, aller siste utvei. Men, nå ser det ut til at det bare må bli sånn :-( Huff, håper ingen merker det, og at han blir ertet for det.

Skrevet

Har dere prøvd manuellterapaut??

Eldste hos oss var sånn som det der!! Tissa seg ut hver dag, kanskje flere ganger til dagen! Når han var 7 år gikk vi til manuellterapaut med han, og hun fant låsninger i nakken og i bekkenet hans. Viser seg at gutten har hatt et snev av Kiss/Kidd.

Ble bedre i perioder etter å ha vært hos henne, men det var akkurat som hun ikke klarte å løsne det helt i nakken. Nå i juni datt han på sykkelbanen, smalt haka nedi bakken og besvimte noen sekunder. Måtte sy noen sting og fikk tidenes snusleppe. Men etter det har han vært fin, ingen tissing i trusa! Manuellterapauten har kjent på han etterpå og finner ikke låsningene igjen! Så hun tror at fallet har løst opp låsningene :-)

Håper dere finner utav det, og det er verdt noen turer til manuellterapauten hvis det kan hjelpe dere. Det er forresten gratis for unger under 12 år :-)

Skrevet

Nå er han forresten 9 år :-)

Skrevet

Det finnes en vanlig truse med innlegg (vaskbart) å få kjøpt på apoteket som heter Kylie.

Skrevet

Manuellterapeut har vi ikke prøvd, men skal virkelig sjekke opp om det finner noe slik her vi bor. Kanskje det kan være noe.

Har hørt om disse Kylietrusene, men de må sikkert spesialbestilles de da? Og er det bare en vanlig truse med innlegg der du vasker bare innlegget da?

Skrevet

Ser du skriver at du skal til barnelege, har du vurdert å prøve en privat barnelege? Selv har jeg slitt med andre ting på minste jenta her å nå har vi besluttet å søke hjelp hos privat barnelege fordi:

-ALTFOR lang ventetid på timer

- legen(e) i det offentlige vi har truffet på har null lidenskap for jobben så innsatsen er heller laber for å finne det faktiske problemet.

- man må stadig minne dem på ting

- har selv måtte få utskrift av journalførte ting etter hver eneste time å har tatt vare på slik at vi har kontrollen på ting for det klarer ikke sykehuset tydeligvis.

- undersøkelsene som har blitt gjort tar ALDRI lengre enn 2-5min?!?! å dette til og med når de skulle vurdere om hun var sen i utvikling eller ikke. Godtok ikke det svaret å i ren forbannelse fikk jeg spora opp en fysio. Tok henne til en spesialfysioterapaut for barn (han var også privat) han brukte 1 TIME å fant ut at hun lå etter på flere punker (helt nede på bekymringsfult faktisk!)

Dette er bare noe av det vi har opplevd kunne ha kommet med en hau av eksempler, men konklusjonen vår er at nå blir det privat lege for jenta vår enten ved at vi blir henvist til en privatpraktiserende lege eller at vi betaler hele pakka selv. Skal ned til fastlegen i neste uke å har navn på en privatlege som skal ha greie på det område vi trenger litt vurderinger av.

Skrevet

Ser du skriver at du skal til barnelege, har du vurdert å prøve en privat barnelege? Selv har jeg slitt med andre ting på minste jenta her å nå har vi besluttet å søke hjelp hos privat barnelege fordi:

-ALTFOR lang ventetid på timer

- legen(e) i det offentlige vi har truffet på har null lidenskap for jobben så innsatsen er heller laber for å finne det faktiske problemet.

- man må stadig minne dem på ting

- har selv måtte få utskrift av journalførte ting etter hver eneste time å har tatt vare på slik at vi har kontrollen på ting for det klarer ikke sykehuset tydeligvis.

- undersøkelsene som har blitt gjort tar ALDRI lengre enn 2-5min?!?! å dette til og med når de skulle vurdere om hun var sen i utvikling eller ikke. Godtok ikke det svaret å i ren forbannelse fikk jeg spora opp en fysio. Tok henne til en spesialfysioterapaut for barn (han var også privat) han brukte 1 TIME å fant ut at hun lå etter på flere punker (helt nede på bekymringsfult faktisk!)

Dette er bare noe av det vi har opplevd kunne ha kommet med en hau av eksempler, men konklusjonen vår er at nå blir det privat lege for jenta vår enten ved at vi blir henvist til en privatpraktiserende lege eller at vi betaler hele pakka selv. Skal ned til fastlegen i neste uke å har navn på en privatlege som skal ha greie på det område vi trenger litt vurderinger av.

Skrevet

De kylie trusene får du på blå resept og ofte har de de inne på apoteket. Du kan få alt utstyr på blå resept, du vet det?

Du vasker hele trusen med innlegget da det henger fast i trusen.

Men har dere sjekket om han er forstoppet?

Det kan nemlig påvirke evnen til å kjenne at en må tisse.

Skrevet

Sett på han trusebleie. Er sikker på at ungene ikke mobber han om de evt finner det ut. De vet sikkert allerede at han tisser seg ut, og hvem ville ikke heller leke med en tørr kompis som ikke lukter tiss? Så lenge han ikke blir erta for å tisse på seg blir han sikkert ikke erta om noen skulle oppdage bleia heller.

Føler med dere altså. Det må jo være forferdelig frustrerende for dere også.

Skrevet

Før du gir helt opp...

Har dere prøvd uroterapeut? Dette er spesialutdannede sykepleiere som jobber spesifikt med vannlatingsproblemer.

Det finnes slike på de fleste store sykehus.

Skrevet

Forstår jeg deg rett: det eneste legen egentlig har gjort er og be dere måle urinmengde,og han har stilt diagnose ut ifra det?

Har ikke gutten var til ultralyd av urinveiene?? Har han ikke vært det,så hadde jeg reist/ringt til fastlegen og bedt om ei henvisning til det,og fått h*n til og ringe til nærmeste sykehus og hørt om gutten kunne fått time så fort som mulig!! Evt ringt selv,eller bedt legen om og skrive "ø-hjelp" som hastegrad på henvisningen.

Dette er en uholdbar situasjon! Og hvis ikke noen av legene har gjort mer enn som så,så er det en skam!

Skrevet

det er ikke sikkert at han ikke bryr seg om hva de andre mener. Jeg hadde ekstremt uren hud fra slutten av 6. klasse ca. I begynnelsen prøvde jeg mye, men etter en stund ville jeg ikke prøve mer. Ingenting virket likevel, og da var det bedre å late som at jeg ikke brydde meg. Jeg husker det var fælt, men det var en måte å beskytte meg selv på. Ikke engang mamma hadde noen anelse, jeg ville beskytte henne for å tro at jeg hadde det fælt.

Det er klart at noe er galt, bytt lege om du har hatt samme hele tiden. Obstipasjon kan være en årsak, han bør ta ultralyd av magen. Jeg synes at for hans del bør han slippe å tisse seg ut for de andre på skolen, og heller ha på spesialtruse med innlegg. Ha likevel strenge dorutiner slik at han ikke gidder å gå på do. Vår måtte gå på do annenhver time, om han ville eller ikke. For din sønns del bør han kanskje gå på do hvert friminutt.

Jeg håper virkelig det ordner seg for dere, det er fælt for dere alle dette...

Skrevet

Ja det reagerte jeg også på Ayka og juniprinsen-09.

Jeg har selv hatt en gutt som hadde tilsvarende problemer og han var på ultralyd og fikk sjekket urinveiene. Blant annet så måtte han også drikke masse og fylle blæren sin helt mens han var der og tisse slik at de sjekket om han klarte å tømme blæren helt.

Det var ingenting gale med han da men man må få det sjekket og utelukke om det er noe galt med urinveiene når man går med slike problemer.

Min gutt fikk oppfølging hos spesialist der de også sjekket dette med forstoppelse og at man da kan ha problemer med tissing pga det. Min var veldig treg med å gjøre nr. 2, gjorde ikke det hver dag og han gikk en stund på medisin for å gå mer regelmessig på do.

Min tisset seg ikke helt ut om dagen, skvettet endel men hadde uhell hver natt.

Føler med deg og lykke til videre :)

Skrevet

kan det være noe psykisk? Har dere foreldre det bra sammen? Har det skjedd noen endringer i llivet hans i det siste? Får han nok/riktig oppmerksomhet hjemme? Bare noen tanker som slo meg...

Skrevet

Tusen takk for mange svar :) Han tok ultralyd av urinveiene da han var 2,5 år pga en urinveisinfeksjon, og da var alt normalt. Ingen misdannelser etc. Og da sa legen at det ikke var nødvendig med noe mer ultralyd.

Tror ikke han er forstoppet da han bæsjer jevnlig, men jeg skal begynne å notere hver gang han en på do så vi får en oversikt over det.

Vi får vel bare ta på han trusebleie så lenge... Han kan jo ikke gå slik. Hadde han bare skiftet på seg når han blir våt... Har jo begynt å bli et stort sosialt problem også, med tanke på besøk, bursdager osv.

Han selv syns jo ikke noe om å gå med bleie på skolen da.

Skrevet

Ang. om det kan være psykisk, så tror jeg ikke det. Han har vært slik siden han sluttet med bleie da han var 3 år gammel, og ikke noe spesielt har skjedd siden den tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...