Gå til innhold

Minstebidrag og nav. Er det noen søte snille damer som kan hjelpe meg litt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min eks og jeg har en privat avtale hvor han betaler 1500 i bidrag per måned. Han er på omskolering og får dekket studier av nav. Jeg tjener bare såvidt over det han har å rutte med.

 

Men i følge bidragskalkulatoren skal han egentlig betale 0 kr i bidrag. Og jeg skal da ha bidrag fra staten. Får en alltid minste bidraget da? Og slipper han helt unna eller får han da gjeld hos staten?

 

Så lurte jeg på noe. Dersom det kommer større ekstraordinære utgifter som eks regulering, konfirmasjon osv, kan jeg da kreve at han betaler mer for dette? Eller skal bidraget også dekke dette?

 

Jeg har prøvd å snakke med nav men men...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere brude ta det gjennom NAV når han er i den situasjonen han er i og ikke er bidragsdyktig.

Du får da bidrag dra NAV (om du ikke tjener mye) og han opparbeider seg IKKE gjeld til NAV.

 

Du kan kreve at han skal ble med å dekke store utgifter som er nødvendige.

Du kan ikke bare lage en diger konfirmasjons fest og kreve at han skal betale 50%, men en vanlig fest han også er enig i kan du be om 50% for.

samme med nødvendig regulering, briller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg spørre ham om vi skal ta det via nav. Jeg tjener ca 50 000 over ham (243 000). Men han nektet å dekke noe som helst av dåpen, fordi han ikke ville komme. Så det var 7000 av sparekontoen for min del...

 

Men tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000 på en dåp, når du tjener 240.000 i året? Jiiises

 

Du kan ikke kreve at han må dekke halvparten av dåp, konfirmasjon og andre religiøse ting,med mindre han er enig i at barnet skal døpes..

Tannregulering og andre nødvendige ting må deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da vet jg det.

 

Men jeg forstod ikk den første kommentaren til 16:43. Var det lite eller mye du mente? Jeg tjener 240 000 i året og det er ganske magert å leve på. Så jeg har lagt meg opp en bufferkonto som jeg helst ikke vil bruke av. Men var ganske fornøyd med at jeg klarte å holde det på så lite som 7000. Lagde all mat og pynt selv :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7000 var mye for en dåp!

Vi brukte maks 3000 og synes det var mye penger jeg. Vi lagde og all mat selv og pyntet med det vi hadde. Hadde dåpen hjemme.

Hva i all verden brukte du 7000 kr på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det var vanvittig til sum å bruke på dåpen. Her har vi ligget på 2-3000kr. da har vi fortsatt fått et flott pyntet bord, mat og drikke, kaker og kaffe osv osv.. Ikke gjør det større enn du må, og ikke be flere gjester enn du må. Spesielt når man egentlig ikke har råd. Det skal være en koselig dag, ikke en dag som "svir" økonomisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen

 

Det var invitert 50 gjester, for at hans familie og slekt også skulle få komme. Men fikk vite i siste liten at hans del ikke kom, så det ble fryktelig mye mat til overs. Brukte ca 5500 på mat og drikke, 500 på dekorasjoner og diverse og 1000 på leie av lokale og ny dåpskjole.

 

Så skulle gjerne gjort det billigere om jeg hadde visst at halvparten ikke kom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...