Gå til innhold

Svangerskapskontroll: Fastlege, jordmor eller gynekolog - hva gjør dere?


Tøffelheltinne

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid (ca 5+3), og vil sannsynligvis ha termin en gang i august (hvis alt går bra). Så hei på dere!

 

Dette er første gang for meg, og jeg lurer på hvor jeg skal melde meg til kontroll. Jeg har lest at man kan velge mellom fastlegen, jordmor eller gynekolog.

 

Jeg har ringt til fastlegen min og bestilt en time, men jeg har begynt å lure på om det ikke kanskje ville vært enda bedre å bli kjent med en jordmor...? Jeg kjenner jo ikke fastlegen min særlig godt heller, og det er alltid utrolig lang ventetid for å få time hos henne (ledig tidligst 21. desember, men det er kanskje helt greit).

 

Uansett, hva gjorde dere? Har noen erfaringer med både jordmor og fastlege og kan si litt om forskjellen?

 

Og, helt til slutt, har noen av dere som er hjemmehørende i Oslo noe syn på Ullevål i forhold til Rikshospitalet?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Da jeg var gravid første gang jeg var gravid gikk jeg annehver gang til lege og jordmor. Syns det var veldig greit. De gjorde vel egentlig det samme, men jeg syns det var mere koselig å være hos jordmor!:) Forbinner egentlig legen med sykdom....

 

Nå bor jeg på en annen kant av landet, så vet ikke hvordan det er mest vanlig å gjøre ting her, men har bestilt time hos legen i første omgang. Skal dit den 22.desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til fastlegen 18.januar. Da er jeg 12. uker. Jeg gikk til fastlegen i forrige svangerskap og syns det var veldig greit. Er ikke så lenge siden sist så jeg føler at jeg kjenner han godt fortsatt. Har hørt at mange foretrekker jordmor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar!

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å at jeg i det minste får starte hos fastlegen min, som absolutt virker hyggelig.

 

Men herregud så lenge det virker å vente... selv om jeg vet at det ikke egentlig er så lenge. Blir så innmari nervøs hver gang jeg ikke "kjenner noe", og syns egentlig jeg var trøttere og kvalmere i forrige uke enn jeg er nå. Er noen av dere av og på med symptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel litt trøtt men er i grunn det eneste jeg har kjent.. og vil ikke si at jeg har ømme bryst selv om de kanskje er litt øm... så har jeg tissa en tel på natta.....er og engstelig for at det kan ha skjedd noe.. men får man blødning når man har en SA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann!

Forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor,tror jeg kommer til å gjøre det denne gangen også. Har allerede bestillt time til begge to i uke 10. Gleder meg allerede til første kontroll. Jordmor har UL app.så tenkte å spørre om hun kunne ta en titt...greit å se den lille spiren med egne øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

med min første var jeg anenhvergang hos jordmor-lege. Men siden jeg var så mye dårlig under svangerskapet måtte jeg jo til legen pga sykemeldingene (ellers hadde jeg kanskje droppet kontroll hos lege, myyyye hyggeligere å være hos jordmor, dette er jo tross alt faget hennes!!)

med andre mann var jeg ikke hos jordmor i det hele tatt siden jeg var enda dårligere denne gangen, og bare fikk sykemelding hver 2 uke, og måtte der for ekstremt ofte til lege, følte ikke jeg fikk TID til jordmor.

 

Denne gangen tror jeg også det kun blir fastlege. Han er grei og forståelsesfull da han nettop har fått baby selv.

 

ang fødested...

Jeg fødte på ullvåll med min første, det er privat, rent, vakkert og behagelig der. Eget bad, egen tv. Dobbelt seng.. jeg synes det var utroooolig bra. som et hotell. Men, men men.,,

jeg hadde ameproblemer, og det var helt håpløs oppfølging! jeg fikk ikke god hjelp, og måtte mase meg til at de kom innom. Siden jeg selv er sykepleier ville ikke jeg være "masekoppen som hang i snora", og dermed gikk det fryktelig lenge til vi fikk hjelp. Det første døgnet var det ingen innom oss...

litt skummelt det der altså!!!

andre gang fødte jeg på bærum sykehus, der hadde vi et familie rom, det var ikke noe å skryte av! det var skittent og ekkelt der. vi dro hjem 22 timer etter fødsel. mye mer behagelig hjemme.

Denne gangen har jeg ønske om å føde på ullevåll:-) for jeg føler ikke at jeg trenger hjelp denne gangen liksom... heller hvile fra alt kaos hjemme!

 

Har hørt fra alle som har vært på Riksen at det er kjempe bra. Men vanskelig å få plass, da det er forbeholdt de med risikofødsler osv

 

vekommen til klubben!

 

mixy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du har født på Bærum Sykehus. Er det skittent og ekkelt der altså?

Det er det nærmeste sykehuset for meg. Kanskje jeg bør revurdere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å dra til legen i uke 12, deretter blir det nok bare jm.

Gjorde det samme sist og synes det var greit.

 

Ullevål har jeg ingen erfaring med, men fødte på Riksen sist. Var bare fornøyd og skal føde der nå også:-)

 

Har bare hørt bra om Bærum jeg... men det går vel mer på personalet enn standard. Og motsatt på Ahus. Der er alt nytt og fint, men de har liten kontroll. Alt for mange som hører til der.

Men det kommer vel an på hvem man møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Jeg hadde egentlig tenkt å kun gå til legen min. Men så har jeg en utrolig hyggelig og grei lege, hun er helt fantastisk! Men så vurderer jeg sterkt å søke fødeplass hos ABC-klinikken på Ullevål, så da blir det jo naturlig å ta endel kontroller der også.

 

Har ikke hørt noe spesiell forskjell på Riksen og Ullevål, men synes det virker trygt og godt å føde på Ullevål ABC fremfor Føderiket f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg rett og slett skal gå til lege og jordmor annenhver gang. Jeg er også heldig å ha en veldig hyggelig lege som har visst om insemineringen osv. og derfor blir det natrulig at jeg går til henne...

 

Derimot hvilket sykehus jeg skal føde på, er mer uvvist. Nærmeste sykehus er Bærum Sykehus, men vet ikke helt om jeg vil føde der. De har jo heller ingen barneavdeling, dersom man skulle være så uheldig å trenge det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pogoled!

Jeg har ei venninne som fødte på Bærum nå i november, og hun var kjempe fornøyd! Super oppfølging, familierom, og hørte ingenting om møkk og lort! :) Og slik jeg kjenner henne ville jeg hørt det dersom hun ikke var fornøyd!

 

Jeg hører til Oslo, og tenker det da er naturlig med Ullevål, men er jo helt grønn på dette området angående hva som lønner seg og hvordan man går fram. Håper første legebesøk kan være oppklarende. Må bare bestille time etterhvert...

 

Lykke til med valget

 

Mulline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mulline

 

Godt å høre noen med positive opplevelser fra Bærum Sykehus. Vi bor bare tre minutter fra med bil så det er jo en fordel, men har enn å ikke bestemt oss.

 

Det er helt klart en jungel du møter når man er førstegangsgravid. Vi har mange spørsmål og av og til er ting forvirrende. VI får håpe at det blir litt klarere ved første legebesøk, ja:)

 

Ha en strålende jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...