Gå til innhold

Hvorfor må mennesker med gode idealer og fantastiske verdier ofte kle seg så stygt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Litt på spissen nå. Men jeg brenner for mange av interessene deres og er enig i svært mye.

Men jeg ser at mange av de går bevisst i gamle slitte klær i grelle farger og tar avstand fra alt som er nytt og pent. Noen retroklær er jo kule. Men det er åpenbart ikke fint eller kult det de går med.

Føler meg litt dradd mellom to verdner.

Jeg hater det overfladiske miljøet som er blant mange på min alder med litt penger. Er gift med en mann med penger og blir kvalm av enkelte folk i hans miljø. Men samtidig er jeg opptatt av skjønnhet. Se bra ut (innenfor normale grenser) og ha det pent rundt meg.

Noe jeg føler mine litt idealistiske bekjente blåser en lang marsj i. Blir litt trist når jeg sitter i de brune leilighetene deres med brune møbler og de går rundt i brune klær og lever et "brunt" liv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det. Det er kanskje en måte å framheve ens standpunkt i forhold til "materialisme" nettopp ved å ha så grell smak at det er helt tydelig for alle at en ikke bryr seg om det utvendige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er ikke "nytt" synonymt med "pent". Jeg er veldig lite opptatt av "skjønnhet", trives sjeldent i nyoppussede hjem og tenker automatisk at folk er overfladiske og uinteressante om de bare går i klær som ser helt nye ut og likner på det man ser i reklamer.

 

Nå vet ikke jeg helt hvilke verdier du oppfatter som positive, men ut fra hva du skriver tenker jeg at du er en av dem som skulle ønske verden var annerledes, men som ikke tenker at det også må gjøre en forskjell for deg og ditt liv. Om du påstår at du er opptatt av miljø og klimautfordringer for eksempel, blir du lite troverdig om du har varmekabler i oppkjørselen og reiser på ferie med fly flere ganger i året. Hvis du er opptatt av barnearbeid eller utnyttelsen av verdens fattige tar det seg dårlig ut om du stadig kjøper nye klær som er produsert under uverdige forhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Jeg er ikke for stort konsum. Jeg lever i en evig krangel med min mann da han elsker å shoppe. Selv om jeg kan fråtse i butikker så mye jeg vil så kjøpte jeg faktisk mye av vinterklærne til barna på Finn. Og gir alle klærne som er for små til Russland.

 

Men jeg synes å ha det trivelig hjemme ikke nødvendigvis skader miljøet.

Heller ikke å se børstet og stelt ut på håret.

Eller få litt sol på kroppen midt i juli.

Har ei venninne som malte hele leiligheten sin mørk orange og brukte et hav av tid for å finne det fæleste respatexbordet på markedet. Og planter, hva er det? Og maler svarte melankolske bilder og barberer ikke beina. Man må ta ei lykkepille før man går over dørstikken hennes.

Men verdens snilleste, det er hun.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med HI, og har tenkt på dette mange ganger! Folk følger en "pakkeløsning" for hvordan de skal se ut og snakke, etter hva de stemmer og hva de studerer, som noen sauer. Det irriterer meg grønn. Selv er jeg ganske venstrevridd idealistisk sett, og HF-er i karriæren, men har ingenting til overs for verken klesstilen eller radikal bokmål. Det er som om folk ikke klarer å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i personlig stil og design, men er også opptatt av opphavet til tingene jeg omgir meg med/har på meg kommer fra.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det du beskriver. Jeg har flere venner som er som meg og det som kjennetegner oss alle er at vi har litt spesiell stil, og har øye for design og diverse funn fra loppemarkeder og bruktbutikker.

Felles for oss alle er vel at vi liker å ta oss godt ut, er opptatt av miljø, dyrevern og gjenbruk.

Det som også er felles for oss alle er vel at vi ikke kan fordra platinablondt hår, Restylane-lepper, perleøredobber,og Shabby Chic. Jeg føler at jeg må ta meg en lykkepille hvis jeg blir nødt til å omgås slike mennesker. Her hvor jeg bor representerer slike damer og ditto menn over halvparten av befolkningen. DET er deperimerende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over at du som tydeligvis ser på deg selv som litt idealist og med gode verdier er så rask til å dømme bekjente av mannen din. Selv om de har litt penger og kanskje liker å bruke dem på enkelte ting, så tviler jeg på om du egentlig kjenner dem og verdiene deres særlig godt? Har du overhodet greie på om de feks støtter veldedige organisasjoner, har fadderbarn, engasjerer seg i frivillig arbeid, har familiemedlemmer med spesielle behov de tar seg spesielt av osv osv.

 

Hvis du virkelig ønsker å stå for gode verdier så foreslår jeg at du begynner med en opprydding med deg selv. Et pent ytre sier overhodet ingenting om den personens indre verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja jeg kjenner dem godt. Jeg har vært sammen med min mann i 11 år. Ingen fadderbarn, ingen vedledighet, samtlige av damene til disse karene har platinablondt hår, silikon og er ekstremt opptatt av vekt.

Jeg har blitt godt kjent med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt er jo svært subjektivt. Det meste som oppfattes som "fint" til en hver tid er vel først og fremst moderne og ikke nødvendigvis finere enn noe annet. Noen år etter ser man godt hvor lite "fint" det egentlig var. At du synes dine venner kler seg stygt er antagelig først og fremst et uttrykk for at dere har forskjellig smak, tror du ikke?

 

I tillegg er det jo et element av idealisme i det. Selv kjøper jeg sjelden noe nytt bare fordi det jeg har ikke lenger er moderne og fint. Jeg bruker det jeg har til det er utslitt, og det gjelder både klær og interiør. Selv synes jeg ikke det er stygt, men det vet jeg at andre synes. Det hender man får noen hint.

 

Heldigvis lever vi i et fritt land, og her hjemme er vi enige om å etterstrebe en bærekraftig livsstil. Det innebærer ikke at vi maler stuen orange, siden det er en farge ingen av oss er spesielt begeistret for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel indealer som går mot den materielle verden, min grunn til at jeg ikke ser godt i klestilen er at jeg har dårlig råd. MEN jeg skal snart begynne å sy mine egne klær og jeg gleder meg til å se smaskens ut, jeg har sett ut som et fattig ulltroll i mange mange år nå, og gleder meg til å sprade rundt i sommer i en nylagd nydelig sommerkjole.

Jeg skjønner godt hva du mener HI, men dette er min grunn, samt at jeg har elendig holdning til å ta vare på meg selv, det skal jeg forandre på og gleder meg til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er vel en gangske steriotypisk måte å ta avstand fra "dumme og pene" på?

 

de vil ikke forbindes med "dumme og pene" gruppen og tar avstand ved å kle seg andeledes og særegent. rett og slett fordi de vet at de er så mye bedre en "dum og pen"

 

like barn leker best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henge seg opp i hvordan andre kler seg eller innreder hjemmene sine? Kan du ikke bare være DEG - og la de andre være seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...