Gå til innhold

Angrer ikke.....


maymor

Anbefalte innlegg

Jeg har valgt å ta influensavaksinene i år, men angrer ikke selvom de tror at influensabølgen ikke kommer så kraftig som de først antok.

 

Ønsker på ingen måte å utsette "den lille" for unødig høy feber når jeg vet at jeg kan gjøre noe med. Vet at jeg ville klandret meg selv om noe skulle skje med "han" fordi jeg fikk influensa. Det er jo en grunn til at folkehelseinstituttet har bestemt at gravide i 2. og 3. trimester er i risikogruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt dette. Virker som om alle får forskjellige svar på dette. Legen min leste fra det de hadde av opplysninger om årets vaksine, og sa da at gravide ikke stod som risikogruppe. men at man selv måtte vurdere hva som er riktig... Legen sa at hun selv ikke ville tatt den, siden det ikke er forsket nok på bivirkningene av vaksinen på fostere. Er derfor den også ikke anbefalles til de som er i første trimester.

 

Jeg er som deg og tenker at jeg ville klandre med selv hvis det skulle skje noe galt med barnet mitt og valgte derfor å ikke ta den. Er jo en grunn til at den ikke anbefales til de i første trimester tenker jeg.. Jeg har så langt klart å holde meg unna alt av smertestillende også, og kommer nok til å gjøre det så langt som mulig. Synes det stadig dukker opp noe om bivirkninger på medisiner som har vært her en stund, så er bedre å være på den sikre siden.. det gikk jo bra før i tiden:)

 

Uansett går det jo som oftest bra, så trur ikke man skal tenke så alt for mye på det. Noen har jo sykdommer som gjør at de absolut bør ta vaksinen også for sin egen helse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og kommer garantert borti årets infulensa, så ringte legen min å spurte om råd.. Hun sa hun ikke fikk lov å anbefale meg ikke å ta den, men sa at om hun selv hadde vært gravid så ville ikke hun gjort det.. Det er påvist fler tillfeller av skader på fostre som følge av fjorårets vaksine.. Så jeg valgte og ikke ta den fordi jeg ikke kunne levd med meg selv om min lille hadde tatt skade av sprøyta.. Infulensan har eksistert lenger enn vaksina, og folk fikk da friske unger da også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fortvilende at det er så store forskjeller i anbefalingene. Jeg har fått det anbefalt av både gynokolog og lege.

 

Det er stor forskjell på årets vaksine, trivalent sensoninflensavaksine, og fjorårets svineinfluensavaksine som medførte skader. Det er stor erfaring med bruk av Trivalent også til gravide, barn og eldre. I flere land har de flere års erfaring med bruk av denne typen selv til gravide.

 

Når det gjelder før i tiden, så reiste de vel ikke akkuratt så mye som folk gjør nå til dags. Det er større spredning av virus nå på grunn av at vi kommer oss over lengre strekninger på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den for fikk anbefalt av legen min som er smittevernlege i kommunen her. Regner med at legen min har peiling på hva han driver med. Og er visst ikke samme vaksine som i fjor, men en blanding av svineinfluensa og den influensan som kommer i år.

 

Er også en person som er redd for å ta noen som helst av medisiner nå som jeg er gravid, men håper at de vet hva de prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært hos lege og jordmor 3 ganger etter jeg kom inn i 2.trimester + et par ultralyder, og har ikke hørt noe om den vaksinen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...men da er det jo legene deres som ikke følger med. For de skal jo følge anbefalingene som gis av Folkehelseinstituttet - og på deres nettsted www.fhi.no står det veldig tydelig at gravide i 2. og 3.trimester anbefales å ta vaksinen.

 

(fryktelig lang link, men står også under "Influensa/Utvidede risikogrupper)

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:86173::1:5569:1:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...