Gå til innhold

Oioi, kan det faktisk være håp for nattesøvnen?


Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

De her inne som "kjenner" meg vet hvor mye vi har slitt med søvnen på vesla (15 mnd). Det har gått litt i bølger hele veien, men jevnt over vært veldig mye dårlig og oppstykket søvn. Vi har forsøkt det meste, både akupunktur, osteopat, manuellterapi osv og til slutt også en søvnpsykolog!

 

Problemet har hele tiden bestått i at hun våkner uten at vi finner noen grunn til det. Ofte har det holdt å bare gi smokken og stryke litt over henne, noen ganger har hun stått i sengen med smokken i munnen og med en gang hun har sett oss så har hun kastet seg ned i sengen igjen selv og sovet videre, andre ganger kan hun styre av og på i 2-3 timer med gråting og sutring. Tenner, sykdom osv har selvsagt gjort ting værre, men det har liksom alltid vært noe. Noe som gjør at hun våkner og ikke finner roen selv til tross for mange iherdige forsøk på å lære henne dette uten å måtte ty til de mest brutale skrikekurene (har tatt light-varianter der vi er med henne hele tidne, men ikke løfter henne opp).

 

Pga all denne uroen, og tildels at huset vi leier nå har så få soverom, så ligger hun fortsatt inne hos oss. Vi prøvde i en del uker å ha henne inne med minstegutten (3 år), men det fungerte ikke. Ble til at vi måtte løpe sikk-sakk inn der hele natten + at hun vekket broren, så da var det enklere med vårt rom, men vi er veeeeeldig klar til å kaste henne ut derifra etterhvert, hehe...

 

De siste 2-3 mnd har hun i snitt våknet gang på kvelden og 3-4 ganger om natten frem til ca kl 4.30-5 når jeg har tatt henne opp i vår seng. Ja, jeg vet at det er en dårlig uvane, men alternativet er mild skrikekur som vekker brødrene (de våkner ikke av gråtngen om kvelden/tidlig natt, men om morgningen sover de mye lettere og våkner av det), så klarer ikke de å være stille og vil evt vekke henn igjen/holde henne våken, og så blir alle trøtte og sure. Skakke være lett ;-)

 

Men, de tre siste dagene, eller nettene, har noe skjedd. Hun har fortsatt ikke sovet helt rndt, men close to perfect. Kun EN oppvåkning hele kvelden/natten tilsammen hvor hun har roet seg veldig lett, og ikke kommet opp i vår seng i 5-tiden. I stede står hun i sengen og prater rundt 5.45-5.50. Litt tidlig, og hun sovner ikke igjen, men det er helt ok dersom hun har planer om å sove så godt på selve natten videre. To netter har jeg fått sovet uten å bli vekket nå, og det føles gudommelig! :-)

 

Noen med tilsvarende erfaringer her som kan si noe om det er håp for at dette kan vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så deilig! Jeg tror det kan vare, for vi har akkurat samme erfaring. Tror det snudde rundt 15 måneders alder. Plutselig ble det færre oppvåkninger og han virket mindre urolig. Vi har hatt noen tilbakefall ifbm barnehagestart o.l, men i det store og det hele er nettene helt annerledes nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så deilig da, at det kan vare! :-) Jeg må ærlig innrømme at jeg egentlig har resignert nå, orker ikke prøve mer, orker ikke noe mer egentlig om dette. Bare klort meg fast i at innen 4 års alder så må hun da sove godt og at det er under 3 år til, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det varer:-)

 

Her i huset var det opp natt etter natt fra tennene begynte rundt 3 mnd alderen, til den siste hjørnetanna kom nå 16 mnd. Etter det sov hun hele natta uten at vi la noe som helst jobb i å få det slik. Nå vet jeg at det var tennene som tullet det til, men akkurat der og da, var det fortvilende, for ingenting hjalp og det vi visste heller ikke hvorfor.

 

Ønsker dere mange netter med mye søvn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det!

 

Hun har nettopp fått opp iste 1 års jekselen sin, men ingen hjørnetenner, så regner med en del uker med baluba der sidne hun er veldig plaget med tannfrembrudd :-( Uansett så velger jeg å nyte dette mens jeg kan. Etter flere år med søvnmangel totalt nå (ha jo 4 unger og eldstemann var 3,5 år før han sov rundt), så vet jeg virkelig å sette pris på en god natts søvn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når Emilgutten min klarer å sove hele natten er det håp for alle! For en sær unge han har vært på den sovinga altså, men natt til i går skjedde mirakelet! Han sov, til kvart på åtte!!! Jeg var ikke oppe en eneste gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysser fingrene for deg Alva, og håper det vil vare=)

Her ble også nattesøvnen plutselig mye bedre ved 1,5 års alder, men det var ikke før nærmere 2 år at det løsnet helt, og hun begynte å sove hele natta uten en eneste oppvåkning (så lenge hun er frisk såklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

jeg har en gutt på litt over 2år, helt frem til han var to våkna han flere ganger om natta og hylgråt...vi prøvde også veldig mye...gav han paracet før natta men han våkna og gråt likevel..

hos gutten vår har vi funnet ut at d var ørene som plaget han...nå har han fått dren og det er en HELT annen nattesøvn på gutten vår...nå sover han hele nettene, kan av og til våkne litt tidlig på morningen for så å sovne igjen men d er ubeskrivelig deilig...

så d var årsaken til hans søvnproblemer, selv om vi gav paracet, hevet hodeenden så hjalp ikke d...så jeg sa senest til mannen min en dag at dette er fantastisk, nå venter vi nr 2 da så da er d påan igjen med nattevåk men...håper at d ikke varer så lenge..og jeg kommer til å vere mye mer pådriver om nestemann blir like plaget med ørene..

jeg har fått en ny gutt vertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...