Gå til innhold

Hva er høyt sykefravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 1 år+ og har jobbet 100% fra 1 april etter endt permisjon.

Er samboer og pappaen til barnet har ingen sykedager hverken for seg eller barnet vårt.

Jeg har hatt to sykedager med barnet og en egenmeldingsdag fra april og fikk i dag høre at jeg var mye borte av en kollega.

Min umiddelbare reaksjon var at kollegaen var urimelig, men nå begynner jeg plutselig å lure. Skal man bli uglesett når man er hjemme med febersykt barn kan kanskje løsningen være å levere i bhg og late som ingenting.

Men for en samvittighet jeg da ville hatt!

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnefar er i jobb har han de rettighetene jo.. men hvis han ikke er i jobb så burde han uansett kunne stille opp..

Det du beskriver her er ikke mye nei, langt i fra, men en venninne av meg fikk sparken i prøvetid pga en lignende situasjon, stevnet de for retten men kom ingen vei dessverre.

Så hva som er mye og hva som er lite er tydeligvis veldig individuelt,,

Skrevet

Jeg jobber i det offentlige og barnefaren i det private.

Grunnen til at jeg har vært hjemme med sykt barn og ikke han er pga usikkerhet ift feber, oppkast, sykdommer forøvrig hos barnet!

HI

Skrevet

ok, men veldig misvisende å skrive at han ikke har.. for selv i det private har de slike rettigheter ;)

Skrevet

Det hun mente var kanskje at far ikke hadde vært hjemme pga. sykdom hos seg selv eller barn. Ikke at han ikke har rettigheter, men at han ikke har brukt av dagene sine enda. Var slik jeg forsto det, men kan jo hende det var meg som misforsto?

Skrevet

Klønete formulert av meg.

Han har selvsagt rettighetene, men har ikke brukt sykedager!

HI

Skrevet

samboer og pappaen til barnet har ingen sykedager hverken for seg eller barnet vårt.

kan dette misforstås??

Skrevet

Ha ha, det må være det minste sykefraværet jeg har hørt om hos en ett- åring i løpet av et år noensinne!

Min 3- åring har vel i løpet av ett år nå vært syk ca 10-12 dager. 2 dager i helger, ca 3 dager på meg borte fra jobb, og resten av tiden har jeg klart å skaffe barnepass til sykt barn. Selv har jeg vel vært syk med feber ca 7 dager, men klart å gå på jobb så fort feberen er under 38,5, og dermed bare hatt 1-2 fraværsdager hver gang.

Skrevet

Man kan ikke miste jobben med årsak høyt sykefravær, med mindre man bevisst har holdt tilbake info om helse som påvirker evnen til å utføre jobben, eller ikke har levert gyldig egenmelding/ sykemelding eller gitt beskjed om fraværet.

Skrevet

anno 01.40

Du har ikke tenkt på at når du drar på jobb med feber er du muligens smittsom enda, og risikerer å smitte de andre ansatte som igjen fører til MER sykefravær på jobben din? Synes du burde vente med å dra på jobb til du er feberfri, både av hensyn til deg selv og andre :)

Til Hi, synes ikke det var mye nei. Spesielt ikke når sdu har en ettåring i hus. De kan være mye syke det første året!

Skrevet

Skjerp dere, begge skal ta sykedager med barnet. Det hjelper ikke at samboeren din føler seg usikker. Virkelig ikke. Var ejg din arbeidsgiver ville jeg også vært sur, selv om fraværet i seg selv ikke er spesielt høyt.

Skrevet

Hadde mor brukt sine 10 dager og far ikke tatt noen, da skjønner jeg at man kan reagere. Siden mor bare har brukt 2 dager, er jo ikke fordelingen så skjev. Det kan jo være at far skal være hjemme neste gang.

Hvis far her i huset f.eks. har hatt viktige møter, er jeg hjemme med barna kanskje 2 dager på rad, men dette utjevner seg. Jeg synes ikke du har høyt fravær i det hele tatt. Jeg jobber kun 50%, men har 2 sykt barn-dager, de siste 2 mnd. Det har også far som jobber 100%. Vi har tre små barn i barnehage, og da er det umulig å unngå sykdom.

Skrevet

Oj.

Og sjefen min sier hun syns jeg har lite fravær, men når jeg teller over årets dager har jeg vært borte 5 dager med syke barn(har to stk) og 11 dager med egen sykdom + en dag med undersøkelse på sykehuset.

Skrevet

HI her.

Selvsagt skal også barnets far "ta sine sykedager" med barnet, men de to dagene jeg har vært hjemme så hadde barnet nærmere 40 i feber, diare og oppkast.

Min samboer er en fantastisk far og jeg synes ikke det er kritikkverdig å kjenne sine begrensninger når det kommer til sykdom hos barnet og egne "kunnskaper".

Tvert imot synes jeg det er fint at han er ærlig og sier han er usikker/redd for ikke å gjøre ting rett og at barnet kan bli dårligere.

Nå var det heldigvis ikke min sjef som reagerte, men en kollega.

Jeg synes ikke selv at jeg har bemerkelsesverdig høyt fravær, men merker at jeg begynner å bli "ille nervøs".

Har jo ikke lyst til å være en av "småbarnsfamiliene som tapper statskassen for millioner med sykefravær" slik som min kollega så pent sa det.

Hun mente også at med karensdager ville småbarnsfamiliene tenke seg om både to og tre ganger før de var "syke".

Jeg bruker ikke å være hårsår, men denne kollegaen synes jeg oppførte seg som en heks!

Skrevet

Anonym 07.53 her

Om jeg var deg ville jeg tatt dette opp med arbeidsgiver. Dette er ikke gerit.

Er man syk så er man syk. Hadde vært like syk om man ikke fikk betalt for det.

Skrevet

Og hvor mye fravær har hun i forbindelse med egen sykdom? Barns sykdom moster staten penger. Egen sykdom (egenmelding) koster arbeidsgiver penger.

Det vil ikke bli innført karensdager på barns sykdom. En tinger er at man selv velger å gå syke på jobb, men barn skal da slippe å bli presset til ting de ikke er i form til.

Hvis barn har feber eller oppkast, er de ikke akkurat velkomne i barnehagen. Ved oppkast så må man ha barnet hjemme i 48 timer etter siste oppkast. Ikke alle har slektninger eller venner som kan stille opp som hjemmesykepleiere, og det er mye forlangt at en fremmed barnevakt skal passe barnet. Det er jo ingen god løsning for barnet.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bedt kollegaen din passe bedre på seg selv og sitt snevre liv.

Det totale sykefraværet ved egen sykdom er i Norge drøyt 6 % (8% hos kvinner), og da er ikke 1 sykedag mye, og 2 dager fravær med en unge på 1 år, er slettes ikke mye.

Jeg tror du trygt kan avskrive kollegasnakket som uvettig markeringsforsøk.

Skrevet

Det er ikke mye.

Pappaen har samme rettigheter som deg OG han har vel like mye/lite peiling som deg på syke barn som alle oss andre!

Skrevet

Syns overhodet ikke du har mye fravær! Alle som jobber et sted er gjerne i forskjellige livsfaser. Der jeg jobber tar mine kollegaer ofte hensyn til meg som har tre små barn hjemme. På samme måte tar jeg hensyn til at de er eldre og gjerne må til legen eller fysio og lignende.

Skrevet

Det betyr vel ikke at han er like trygg. Er vel bedre at han er hjemme med litt lavere feber, forkjølelse, vannkopper osv. i stedet for å være hjemme hvis han føler at han ikke klarer å håndtere det. Du og din mann/samboer håndterer da vel ikke en hver situasjon likt, selv om forutsetningene burde være det samme?

Ikke HI

Skrevet

Jeg har ca samme alder og begynte ca å jobbe som deg (mai). Jeg har vært borte 0 dager pga egen sykdom, og 4 dager pga barns sykdom. Mannen min har vært borte 3 dager med sykt barn. I tilegg har barnet vært med grandtante en dag han var syk. Jeg syns vi tilsammen har vært mye borte, men ungen har jo vært syk, kan jo ikke sende han i bhg! Mine kolleger syns ikke jeg er mye borte, mange av de er mer borte selv. Sjefen min har flere ganger oppfordret meg til å være hjemme.. Kollegaen din hadde en dårlig dag, syns det er galt å være borte i det hele tatt, eller er ute etter å gjøre deg usikker. Men jeg ville ikke sagt på jobb at mannen min et usikker på å være hjemme med sykt barn, det gir litt merkelige signaler som enkelte mennesker vil bruke mot deg for hva det er verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...