Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Jeg er superskeptisk til DS og dataspill etter å ha observert mye asosial adferd hos barn gjennom årene. Forskning viser også at barn lærer best ved å berøre og utforske fysiske ting fremfor å klikke en datamus eller trykke pilknapper. Men, 6-åringen ønsker seg det så utrolig mye, og det virker som om mange i klassen har det. Flere har snakket positivt om DS med argumenter som -at han får være en del av miljøet han ferdes i med jevnaldrene - følelsen av mestring ved spill er bra for psyken -spillverden utvikler en type intelligens vi ikke kan overse i vår tid Jeg er veldig interessert i synspunkter på dette, både for og imot!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Jeg tenker at det er ok med DS til barn, mest pga poenget med gruppetilhørigheten, men at dette forutsetter at barnet ikke får ubegrenset tid til å spille på det.... Dog synes jeg at en på 6 år burde kunne klare seg med andre typer leker en stund til. Kanskje heller noe lærenyttig på PC?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Jeg mener det er et par åt for tidlig, men nå til dags har jo mange på det alderstrinnet både DS laptop og mobil. Mener at man skal ha GODE rutiner for utelek og andre inteligensfremmende aktiviteter før man introduserer DS eller lignende. Man bør også ha strenge rammer for når og hvor lenge barnet får spille, på lik linje med regler for tv titting.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 DS og dataspill er greit nok, om barnet også får like mye stimulig via brettspill/kortspill og annen sosial aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Takk for innspill! Har du noen tips til PC-spill?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Vår sønn fikk DS sent i det miljøet vi var, han var 4 1/2 år. Vi har pålagt noen spilletid eller truet med å ta den vekk som straff og det harn fungert. I noen perioder synes han det er kjempegøy, men som regel så glemmer han hele DS og leker ute. Vi har en del Josefine-spill som vi synes er ok.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Vi har IKKE pålagt noen spilletid, eller truet med å ta den vekk som straff... Altså, han har fått regulere mye av DS-spillingen selv og derfor er den ikek så intressant. 23,07
Miztery Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 Datteren vår fikk DS da hun var 4 år, og har ikke utviklet noen unormal adferd i så måte(er 9 år nå), hun spiller kanskje 2-3 timer i uken, og i lange perioder ligger DSen ubrukt, til hun får lyst til å spille litt igjen. I år får hun Wii i julegave, og det gleder jeg meg til..hehe
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #9 Skrevet 1. desember 2010 Vår førsteklassing har DS og mange av de i klassen har. For dem er det en slags sosial greie å dra til hverandre og spille. Hjelpe hverandre med å klare Mariobrett(super mario er helt klart mest populært her) og vise for hverandre hva de gjør. Her om dagen var han strålende fornøyd fordi faren til kompisen hadde ordnet 2player for dem. Så, for ham er det viktig sosialt sett iallefall. . Men, vi har spilletid og begrensninger på spilling, for det er lett det blir for mye hvis han bestmmer helt selv.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #10 Skrevet 1. desember 2010 Gyldendal har fin sider med norsk, engelsk og matte oppgaver som følger opplegget i bøkene multi og Safari.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #11 Skrevet 1. desember 2010 Takk for alle innspill! Det virker som om det går mot DS i julepresang, men med tidsrammer :-) Vet dere om man skal kjøpe DS lite eller DSi? Tenkte kjøpe på nettet, og forstod ikke helt hva som er det vanligste.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #12 Skrevet 1. desember 2010 Våre fikk DS forholdsvis tidlig, men vår eldste (7 år) får ikke ta den med på skolen da VI synes det er en uting at de skal drive med slike spill istedet for fysisk fostring og sosialt samspill der. Eldstemann vil gjerne være med andre gutter hjem for hos klassekompiser får de stort sett spille Playstation, Xbox, DS m.m. helt fritt og hele ettermiddagen. Hos oss må de leke sammen og jeg setter meg gjerne ned sammen med dem og spiller brettspill. Eldstemann ble fort helt hekta på DS her hjemme og kunne spille dagen lang om vi ikke satte en stopper for det. Nå får de kun spille på morgenen i helgen og så tar vi DS vekk. Som du sikkert skjønner er jeg personlig ganske mye i mot at unge skal sitte foran elektroniske spill og pcer dagen lang, og jeg tror denne trenden er hovedgrunnen til fedmebølgen blant barn. Selvfølgelig skal de få spille litt, men det er jo så mye annet å ta seg til både alene og sammen med venner! I jobben min ser jeg endel selvmord på nært hold, og hovedtrekket JEG ser blant de unge guttene (16-24 år) som tar sitt eget liv er at de bor foran Pcen og spiller bl.a. mange "mørke" spill. Selvfølgelig er ikke dette eneste eller hovedgrunnen til selvmordet vil jeg tro, men det kan sikkert ikke være en positiv faktor å sture foran Pcen dag ut og inn.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #13 Skrevet 1. desember 2010 Nå må vi bare lære oss å følge med utviklingen, barna tar ingen skade av slike ting så lenge vi viser dem når det er greit og ikke å bruke disse spillene. Det er mer og mer viktig å kunne bruke elektroniske hjelpemidler i dagens samfunn, og det er ikke bare negativt at et barn spiller dataspill eller ds. hos oss er vi næye på at det ikke går utover det sosilasamværet, slik at gutten vår kan ikke spille ds istedenfor å leke med kompiser, men syns det er helt greit at de spiller ds/pc sammen. blir gjerne noen timer med pc/ds/tv hver dag, men det er IKKE på bekostning av uteaktivitet eller sosialt samvær med andre. Synes det er mange gammeldagse holdninger som kommer frem i innleggga her. Hvorfor skal dette være fy fy? Har en datanerd av nevø som går på videregående, han er nå allerede blitt headhunta til et datafirma som ønsker hans kunnskaper. han har da fått en allerede godt betalt jobb ved siden av skolen. han startet med tv spill da han var 2. Er en sosial, slank og omgjengelig fyr.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #14 Skrevet 1. desember 2010 Datteren min hadde endelig spart penger til DS for 2 år siden. Da var hun 8 år. En DS var for dyrt til at vi skulle kjøpe en. Da måtte vi gjort det til alle, og å kjøpe dette til 5 stk kan bli rimelig kostbart. Likevel hadde den regler med seg. Kun en time om dagen og på lange bilturer. Hun er ikke et passivt barn og tror ikke hun hadde blitt det om den hadde kommet 2 år før. Tror det er hvis foreldrene lar de sitte i time etter time at de blir passive....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå