Gå til innhold

Frosne rør? Hva gjør jeg?


gerd

Anbefalte innlegg

Vi har et høvelig nytt hus med kjeller. Vannet i andre etg. er frosset - kan ikke ha vart mer en toppen et par dager.

Det har vært varme på i alle rom i 1. og 2. etg, men i kjelleren er det jo litt kaldt. Vi har litt varme på der også, men ikke veldig mye. Har vanskelig for å tro at det er minusgrader der.

Innredet kjeller.

Vi setter på ovner nede nå. Dumt? Lurt?

Har ikke peiling på slikt jeg altså....

Skal jeg la varmevannet renne oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kontaktet rørlegger for sikkerhets skyld for å lokaliserer hvor proppen sitter... viktig å tine sakte så du ikke sprenger røret og vannet flommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har jeg klippet litt fra en artikkel jeg fant om dette...

 

Tining av frosne rør

- Ved tining av frosne vannrør bør hovedkranen stenges først fordi vannet vil fosse når isproppen tiner i et frostsprengt rør. Etter opptining åpnes hovedkrana forsiktig mens rørene kontrolleres mot lekkasjer. Sørg først for oppvarming av rommet.

 

- Bruk gjerne varmluftpistol, hårtørrer eller vifteovn på det frosne røret, men husk kontinuerlig tilsyn under tiningen.

 

- Bruk av åpen varme, skibrenner, primus og lignende er ikke bare livsfarlig, men også strengt forbudt.

 

Ved alvorligere frostskader må fagpersonell kontaktes for tining med tinetransformator eller damp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg nok kontaktet rørlegger i kveld, eventuelt vært sparsom med dobruk og ventet til i morgen tidlig. Steng hovedkrana så lenge ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ved å sette på varme kan du ikke gjøre noe galt.

dette skjer ofte hos svigermor, og hun setter på varmekablene, i yttergangen, og det går aldri lenge før det er i orden igjen.

jeg vet at det fantes en slags varmekabel som en kan legge langs ved rørene, og da fryser ikke rørene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...