Gå til innhold

"Ønskebrev" til fødeavdelinga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanlig? Har sett flere nevne det, men er dette noe alle skal/kan/bør ha med seg? Eller er det kun for de med helt spesielle behov? Hva skriver man egentlig om i et ønskebrev?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke hørt om dette før jeg leste om det her inne. Skrev ikke noe ønskebrev, da jeg tenkte at det ikke er munnen jeg kommer til å føde med og jeg vet å si fra om det er noe jeg ikke er enig i ;)

Men ser jo at det kan være en god hjelp for de som sliter med tanken på det som skal komme, har hatt traumatiske fødsler før ol.

Skrevet

Første gang ante jeg ikke hva jeg gikk til, hvordan i allverden skulle jeg kunne ønske meg noe?

Nå som jeg er gravid igjen har jeg faktisk enda mindre behov for å skrive et slikt brev, fordi jeg vet at man ikke kan regissere sin egen fødsel.

For de som bruker det som en mental forberedelse tror jeg nok det kan funke.

Skrevet

Det er vel ikke vanlig, og ikek noe som er påkrevd fra fødseavdelingen sin side hvertfal.

Jeg skrev ned litt tanker rundt hvordan jeg kunne tenke meg fødselen. Viste det til mannen min, men leverte det aldri på fødeavdelingen.

Det var svært få av de punktene som var mulig å følge ved min fødsel.

Det var vel kun ett, og det var hjelp til å holde fokus på pusting. Trengte ikke hjelp til det en gang, det gikk helt av seg selv.

Det er vel ikke ofte en fødsel går helt som man planlegger på forhånd.

Du kan jo skrive ned noen tanker, og evt snakke med mannen din om de. Også hjelper han deg med å formidle ønskene under fødselen om du ikke klarer det selv.

Skrevet

Jeg skrev en liten lapp, men ble ikke hørt.

ville bli pushet til å stå masse + at jeg ville ha badekar.

I løpet av de MANGE timene jeg var der, var det aldri noen som nevnte dette.

Selv hadde jeg nok annet å tenke på...

men det gikk veldig bra da!

Skrevet

Jeg skrev ønskebrev og det er noe man kan skrive. Noen sender det inn, men jeg tok det med når jeg skulle føde. Jeg ville ikke sjekkes vaginalt mer enn jeg absolutt måtte og valgte å skrive et par linjer om dette, da jeg syns det er lettere enn å si det selv. Jordmødrene tok sykt bra hensyn til dette! De var kjempeflinke med meg, forsiktige og varsomme. Jeg vet at en del jordmødre tøyer ut litt uten å gi beskjed nemlig og det slapp heldigvis jeg.

Skrevet

Tror ikke jeg kommer til å skrive noe ønskebrev da. Hvis det ikke er forventet og noe "alle" gjør, så tror jeg ikke jeg trenger det. Det eneste jeg har tenkt på er at jeg vil ha klare beskjeder når de gjør noe. Samme som jeg vil hos tannlege, eller lege. Jeg vil ikke at det skal gjøres ting som kan bli vondt eller overraskende. Men dette er vel nok å si til jordmora. Så instruerer jeg mannen min i å hjelpe meg minne dem på om det om det skulle bli nødvendig. :)

Skrevet

Det er faktisk avsatt plass til å skrive ønskebrev på arket man fyller ut til Ordinær UL.

Skrev ikke sist, kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen, men kommer nok til å gå igjennom endel pkt sammen med mannen. -Det er endel jeg ønsker at han skal gjøre (jeg tror han har gjort seg noen tanker selv og!)

Skrevet

Arket man fyller ut til ordinær ul? Det kan ikke være praksis ved alle sykehus.

Jeg har vært til ordinær ul ved 2 forskjellige sykehus(i forskjellige foretak) men har ikke fylt ut noe annet skjema enn det som skal inn til Medisinsk fødselsregister.

Skrevet

Man kan gjerne skrive ønskebrev, men det er sjelden det har blitt lest av den jm som blir "din"...

Min jm anbefalte meg å klistre en post-it-lapp på forsiden av helsekortet dersom det var noe jeg synes var veldig viktig !! ;))

Skrevet

Kjempefin ide! Det skal jeg gjøre. Takk. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...