Gå til innhold

Pokker...kan jeg bruke matfløte i stedet for kremfløte når jeg skal lage


hamsterpia

Anbefalte innlegg

fløtekarameller?

Har gledet meg til å lage det i kveld, men så ser jeg at jeg har kjpt feil fløte. Går det an, eller blir det ikke karameller av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mindre fett i matfløte enn i kremfløte.. som sagt ovenfår her får du ikke pisket den stiv, så da er det en mulighet til at du ikke får kokt massen stiv nok til karameller heller. Men hvis du velger å prøve vil jeg gjerne høre hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sjangs og prøvde en liten porsjon. Ser ut til at det fungerte bra -så langt i hvertfall. Massen ble slik som den skal bli, og nå står karamellene til avkjøling. Jeg prøvesmakte litt på massen, og synes kanskje det ble en litt "tam" smak i forhold til med kremfløte, men må nok vente til de er avkjølt før jeg vet helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble de sånne seigne karameller eller sånne porøse?

 

Jeg har lyst å lage sånne porøse, blir vel kanskje fudge det da. Noen med god oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppskriften gir karameller som smelter på tunga. Blir verken seige eller porøse. Helt nydelige er de! :)

 

Her er oppskriften:

 

FLØTEKARAMELLER

3 dl kremfløte (evt. matfløte for "ligth variant")

250g sukker

100g lys sirup

50g margarin

 

Bland alle ingrediensene i en tykkbunnet kjele og kok opp. Skru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge omtrent som mysost og er tykk grøt(nesten). Dette vil ta ca 30-45 min, avhengig av kjelens diameter.

Rør godt hele tiden!

Gjør en prøve ved å helle en teskje av massen i en kopp kaldt vann. Vannet skal forbli klart og karamellklumpen skal kunne formes til en kule. Hell den ferdige massen i to oljesmurte kakeformer. La den avkjøles til romtemperatur og del den opp i passe store firkanter. (Jeg pleier å ha massen i iskonfektformer, da ser de mye penere ut, og er lettere å oppbevare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...