Gå til innhold

kan jeg få din beste oppskrift?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal feire bursdag her i huset neste helg, og skal blant annet servere rundstykker.

Har lyst lage en god salat(reke, skinke e.l) men har ikke prøvd ut noen før så setter STOR pris på tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du bake rundstykker selv? Er det til et barneselskap eller voksen selskap?

 

Min favoritt er å lage en foccatia:

 

6 dl vann

50 g fersk gjær

ca 1 ss salt (smakes til litt og litt. må ikke bli for salt)

3 ss honning

3 ss olivenolje

1 dl fetaost

2ts timian

siktet hvetemel til det blir en bløt brøddeig..

 

la det heve i bollen til dobbel størrelse (ca 50 min)

rør i deigen så luften går ut av den.. hell over i en langpanne med bakepapir.

dryss over olivenolje og kna deigen ut så den dekker hele formen. strø over flaksalt (ca 1 ss) og stek på 200c til den er gyllenbrun på toppen. snu brødet i panna og stek i 5 min til. La den hvile ca 1 time under et kjøkkenhånkle på en fjøl og kutt den i passe store biter.

 

Salat: 10 pers

2 romanosalat/ 6 hjertesalat

1 ruccolasalat

4 plommetomater

1 agurk

1 bx physalis (kan droppes)

100g pinjekjerner (tørrstekt i panna til de har fått litt farge men IKKE SVIDD!!!!)

1 rød paprika

2 vårløk

1/2 fedd hvitløk

5 ss olivenolje

5 kyllingbryst

2 ss pesto alla genovese (fra caracucina, finnes på meny)

flaksalt

kvernet sort pepper

 

Stek kyllingbrystene panne og krydre de med salt og pepper. avkjør de og riv de i filler.. (evt kuttes i småbiter)

knus hvitløken i en stor salatbolle, bruk gjrene salt og olje for å få lagd en liten pure av den, bland i pesto. vask og riv salaten i småbiter i bollen og bland det godt slik at salaten får smaken fra krydderblandingen.

Kutt opp alle grønnsakene i passe store biter og bland dette sammen.

ha over pinjekjernene og kyllingen til sist. Kan godt ha masse fetaost over eller annen type ost. strø over litt flaksalt og kvern pepper over..

 

Skal du imponere, river du parmesanost ca 2 ss per pers og legger de på et bakepapir i en form av en pitteliten pizza, stekes på 230 c til de er akkurat fått gyldenbrunfarge (dette skjer fort!)

ta de ut og legg over en kaffekopp som du har opp ned, de vil da forme seg som skåler. men du må være kjapp, for osten stivner når den kommer i kontakt med kald luft. Prøv med en først.. så ser du hva jeg mener..

 

La de bli på kaffekoppene i ca 5 min.

du kan organisere salaten oppi disse posjonsformene, da er det jo fint å dandere med kyllingbrystet og bruke noe persille og paprika som pynt..

 

vet ikke hvor flink du er på kjøkkenet.. derfor skrev jeg et grundig svar.. :)

Ville forresten lagd en aioli og servert ved siden av foccatiaen.. Bare å ta majones+ rømme 50% av hver + smake til med salt+ pepper + hvitløk.. Om ikke du vil lage ekte aioli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...