Gå til innhold

Noen som har vært på laaang flyreise i 1 trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har startet prøving for fullt mot vår førstefødte. Greia er at vi skal til Asia i januar. Dersom det klaffer nå så vil vi være ca 7-9 uker på vei under denne reisen. Flyturen vil være rundt 14 t.

Det lurer på er:

1 Vaksine: Må ta noen vaksiner. De består ikke av levende virus/bakterier og skal derfor være trygt, men likevel anbefaler de det ikke dersom man ikke må. Jeg har EL i dag og skal ta vaksine om to dager. Dvs at egg og sædcelle ikke har festet seg og dermed vil jeg ikke dele blod med det tilkommende fosteret. Det vil vel ansees som trygt!? Noen som har erfaring med dette eller har gode råd?

2. Stråling: Flyturen varer som sagt i 14 timer. Noen som har reist like lenge og som det likevel har gått bra med? Er jo litt engstelig for mengde kosmisk stråling som man blir utsatt for...

Har så lyst å bli gravid med en gang.... Vil ikke vente... Vil jo også på ferie!

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ingen erfaring med dette men når det gjelder flyturer er det vel først i mnd 7-8 flyselskapa blir mindre villige til å slippe deg ombord, pga trykk forskjellene osv

Skrevet

hei!!

Vanskelig det der, jeg var i uke 8 og skulle til spania, 4 timer hver vei. Jeg var veldig i tvil pga stråling og dannelse av organer på det tidspunktet. Jeg dro, bestemte meg da jeg leste om en flyvertinne her inne som sa at de ikke ble permitert som flyvertinner før etter uke 12.

Men 14 timer er jo lenge, jeg fant ingen sikre svar da jeg søkte intens på nettet, alle sa jo at det var strålefare men man vet jo ikke om og hvem som evt. får skade og om det i det hele tatt har med flyvningen å gjøre.

Grunnen til at man ikke får fly tre uker før termin er jo ikke at det er farlig men at flyselskapet ikke tør å ta ansvaret hvis du går i fødsel.

lykke til med valget.

Skrevet

Jeg fløy ikke såå langt, men en 5,5 times flytur når jeg var 6 uker. Jeg snakket med jordmor og hun sa det sikkert gikk fint. (men at det egentlig ikke er anbefalt med lengre enn 5 timers flyturer? men ikke fikk jeg med meg hvorfor....) Ifølge den uke for uke kalenderen her inne er det vel rundt 6-9 uke som er den mest kritiske tiden tror jeg, men jeg fløy jo da og det ser ut til å ha gått helt fint ;)

Men vær også litt forberedt på formen du kanskje er i på dette tidspunktet. Jeg lå hvertfall rett ut hele ferien og klarte ikke å være med ut å spise noen måltider eller bevege meg utenfor hotellet.

Noen har det selvfølgelig helt fint, men jeg var hvertfall utrolig sliten og dårlig, så bare ikke legg for mange planer om ting dere MÅ gjøre ;)

Det går nok helt fint. Bare ta forhåndsregler med å drikke masse på flyet så du ikke blir dehydrert osv, og pass på hva du spiser når du er der ;) Kos dere masse på ferie, og lykke til med prøvingen :)

Skrevet

Jeg fløy ca 12-13 timer hver vei i sommer. Da var jeg ca 8-11 uker på vei.

Er nå 26+5 og har en frisk gutt i magen :)

Eneste jeg fikk beskjed om var å være forsiktig med maten der jeg var, å bruke støttestrømper på flyet.

Brukte støttestrømper på fly turen nedover, men glemte det helt på vei hjem igjen. Eneste jeg kjente var at beina "stivna" litt så måtte ta meg en liten gå tur. men det er vist normalt og helt ufarlig :)

Skrevet

Vi reiste til California da vi var i uke 8/9 var vel en 6 timer til New York, og deretter nye 6-7 timer til San Franscisco. Ikke noe problem det. Kjøpte støttestrømper som jeg hadde på, men synes det var skikkelig ubehagelig. ble kald på føttene og de føltes stramme og jeg dovnet litt bort i beina.

Uansett, ikke noe problem her i hvert fall! 27 uker nå, frisk og fin gutt i magen :)

Kosmisk stråling?? hehe.....høres noget spesielt ut, har ikke hørt om det før jeg :)

Det går nok fint skal du se! Reis og kos deg!

Skrevet

Blir litt provosert her.

Til dere som snakker om støttestrømper og at alt gikk fint.

Det er mye værre å fly enn å ta røntgen, og vi tar jo ikke røntgen hos tannlegen engang når vi er gravide. Stråling kan påvirke utviklingen som skjer i de første ukene når man er gravid, men sjansen er jo så klart liten. Det er jo derfor man ikke finner noen steder at man anbefaler å fly langt, det er det ingen som tørr, for man vet ikke hvor mye stråling som skal til eller hvem som blir den uheldige. Dette er en avgjørelse du selv må ta, for det er ingen du kan skylde på hvis det går galt, og skyld er ikke vikitg hvis du aboterer eller at barnet får en missdanelse. Det er bare trist, og ikke vet du om det var den strålingen som gjorde skaden eller om det var tilfeldig.

Så ikke råd en som spør om å dra på en lang reise hvis du ikke vet konsekvensene er.

Og så lenge barnet ikke er født hvordan i all verden kan dere vite at alt gikk fint?? Tror dere at UL viser alt?? De fleste barn med store missdannelser oppdages ikke på ordinær UL rundt om i dette landet. Sorry det er realiteten.

Skrevet

Hm. Jeg skal til usa til våren, da er jeg i uke 28. Har aldri hørt om strålingsfare på fly. Eneste jeg er blitt anbefalt er støttestrømpe og at jeg må bevege meg mest mulig..

Er det farligere å fly langt i første trimester når organene ikke er dannet da?

Stråling blir vi jo utsatt for hele døgnet ellers også, uansett hvor vi er.. vil gjerne ha mer informasjon om dette!

Skrevet

Hm. Jeg skal til usa til våren, da er jeg i uke 28. Har aldri hørt om ekstra strålingsfare på fly. Eneste jeg er blitt anbefalt er støttestrømpe og at jeg må bevege meg mest mulig..

Er det farligere å fly langt i første trimester når organene ikke er dannet da?

Stråling blir vi jo utsatt for hele døgnet ellers også, uansett hvor vi er.. vil gjerne ha mer informasjon om dette!

Skrevet

Jeg reiste til Bangkok, New Zealand og Singapore da jeg var i uke 8-11. Kjenner flere som har reist langt i både 1., 2. og 3. trimester hvor det har gått helt fint.

Jeg drakk bare vann på flaske og unngikk rå mat.

Selv ble jeg født i Canada, og levde mine første 2 år på en seilbåt i stillehavet, og det gikk helt fint.

Men det er jo en individuell vurdering om man vil reise eller ikke. Og så er det jo forskjell om skal på hotellopphold i New York eller backpacking i Goa :-)

Skrevet

Jeg har ikke, men venninnen min reiste til Barbados da hun var rundt 12 uker på vei.

Hun brukte støttestrømper på flyet, og måtte ta Fragmin inj pga faren for blodpropp ved en så lang flyreise.

Det gikk veldig fint, og gutten hennes er snart 4 år nå, frisk og fin :)

Skrevet

Jeg dro til Usa når jeg var ca 8 uker på vei. 8 timers flyreise. Brukte støttestrømper ,drakk mye vann og bevegde meg litt ekstra bare. Alt gikk fint! Viste seg at det var tvillinger der inne og. Det viste jeg ikke da:)

Svigerinnen min dro til Johannesburg da hun var ltt over 4 mndr på vei. Alt gikk fint der og:)

Skrevet

Skal ikke skremme deg, men ser du har mistet, Jeg har også 2 ma bak meg og min lege frarådet meg å fly, spesielt i 1.tri. Spurte faktisk ikke om hvorfor, tenkte bare at da tar jeg ingen sjanser. Spurte jordmødrene her inne også. Der var svaret også at jeg ikke burde ta sjansen...

Kanskje heller overveie å vente med å prøve en mnd? Nyte ferien i fulle drag uten betenkligheter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...