Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Jeg har mange spørsmål kjenner jeg... Jeg har studert 100% før jeg tok permisjon, og har derfor ikke foreldrepenger, men støtte fra Lånekassen. Må tilbake på studiet om senest tre måneder, og lurer på om noen vet hva jeg vil ha krav på av økonomisk støtte når jeg blir alene? Barnet er da 10 mnd. Bf flytter snart ut. Er det slik at han er nødt til å skifte adresse før jeg får overgangsstønad? Hvor mye er den på i måneden? Kan jeg få lån fra Lånekassen i tillegg uten at jeg mister stipendet? Og - får man kontantstøtte om barnet går til dagmamma, eller er det kun om man har det hjemme? Og hvor mye er dette på? Håper på svar.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Du vil få forsørgerstipend i tillegg til det vanlig stipendet og lånet fra Lånekassen. Du har krav på overgangsstønad,utdanningsstønad (om du tar nødvendig utdanning) stønad til barnetilsyn(om du kan dokumentere at du har utgifter til barnepass f.eks barnehage eller hvit dagmamma) og dobbel barnetrygd fra NAV. Ring ditt nærmeste Nav kontor å få hjelp til å fylle ut søknader osv. Ellers vil jeg anbefale deg å lese her: http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far Han må endre adresse og dere må til mekling på nærmeste familievernkontor, der får dere en meklingsattest som beviser at dere har vært der. Den trenger du for å få støtte fra NAV. Nav skal også ha kopi av samværsavtalen, altså der det står hvor mye barnet skal være hos faren.
Kliko Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Du vil jo få stønader som alenemor ( se den andre tråden om stønad ++), men du vil ikke få noen ting av lånekassa. Lånekassa melder seg helt ut når det er snakk om stipender, fordi du da får nok av nav ( så lenge det ikke er snakk om studielån). Du får kontantstøtte om barnet er hos dagmamma, men tviler veldig sterkt på at det vil lønne seg. - Det du har krav på er: overgangsstønad, bostøtte ( muligens), barnetrygd x2, småbarnstillegg, barnebidrag av bf og kanskje utdanningsstønad av nav. Lykke til! Og du, du bør forte deg litt, da disse tingene ofte har ganske lang behandlingstid ( 3 mnd +).
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #4 Skrevet 3. desember 2010 Jeg studerer og får Overgangsstønad, utdanningsstønad ( penger til bøker, busskort og semesteravgift), dobbel barnetrygd, bostøtte, barnebidrag og stønad til barnetilsyn. Har også lån og stipend, men mindre blir omgjort til stipend pga inntekt..men dog noe:) K
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå