Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Oldemor er død, og jeg lurer veldig på om 4-åringen skal bli med i begravelse. Hun er ganske "veslevoksen" og veldig fornuftig, men hadde ikke et så særlig nært forhold til oldemor. Vi må kjøre noen timer frem og tilbake, så jeg er i litt i tvil om hun kanskje heller har det greiere i barnehagen- og at vi heller kan snakke om det sammen. Men vil samtidig ikke frarøve henne noe som hun senere kanskje vil oppleve som et savn. Har noen av dere erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 sønnen tl fetterenmin var med i sin oldemors begravelse var mellom tre og fire år. gikk veldig greit det den gangen i all fall. er jo ikke så mye skummelt som skjer akkuratt er jo ofte finr sermonier. du kan jo spørre barnet også mulig hun vil gi deg et enkelt svar. mulig hun heller vil i bhg den dagen! men hør med resten av familien da hva de syntes. sønnen til fetteren min hadde ikke mye kontakt med oldemoren sin heller..
heltklar Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Takk for svar:) Ja, tenker nok å høre med henne selv også. Men det er en liten pedagogisk utfordring å forklare hva som skjer under en begravelse...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 Min datter som nå er tre har vært i to begravelser allerede, dessverre. Første gang var hun 1,5 og hadde ikke nært forhold til den som skulle begraves, men det hadde jeg og det var ingen alternativer til barnevakt. Enken takket så mange ganger for at jeg hadde tatt henne med, fordi hun hadde lettet på stemingen i kirken og minnet henne på at livet også går videre. Andre gangen var det min egen far, og datteren min var da 2,5. Sammen med presten la hun på kransen og satt mye foran kisten hele begravelsen. Hun fikk se morfaren sin før han ble lagt i kisten og snakker om han daglig og vet at han er død. Hun vet at kirken er til for flere ting, men husker oftest at hun har vært i den sammen med morfar. Barn har god fantasi, og jeg har veldig stor tro på å vise dem hva som faktisk skjer og ikke holde dem unna og la dem fantasere på egenhånd om hva som skjer når de ikke er tilstede.
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Jeg synes det er vanskelig å svare på egentlig..jeg skal i begravelse i morgen, men lar mine fireåringer være i bhg. Det er nær familie, men de husker ikke personen, så det er lett å avgjøre. Hadde det vært en de hadde mye kontakt med hadde jeg kanskje stilt meg annerledes til det..jeg var selv med i en begravelse da jeg var 4, og det opplevde jeg som en god opplevelse. Jeg var nok også veldig veslevoksen og skjønte mye av det, det er stor forskjell på barn i den alderen. Viktig å se an barnet tror jeg. Jeg har ei veldig veslevoksen og stor og ei som ikke hadde skjønt like mye av det;-) Det som er dumt er at jeg er en person som ikke klarer å la være å grine (ordentlig, det bare renner) i begravelser og kommer fra en storgrinefamilie..sterk kost for en fireåring kanskje. Nei, du ble kanskje ikke smartere av mitt svar, det ble ikke jeg heller..hihi Kondolerer forresten.
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 De var forresten med i begravelse da de var 1 år, av praktiske årsaker.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Tusen takk for kjempegode svar, veldig fint å høre deres erfaringer. Jeg er litt "grinete" av meg selv - så det er selvsagt også en faktor...hm - får tenke og snakke litt mer med familie - og jenta vår, selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 Ingen barn er for små til å være med i begravelse. De er som regel ikke de som sørger mest, for å si det sånn (om det ikke er aller nærmeste familie det gjelder, selvsagt), og kan faktisk være en befrielse å være sammen med på den måten. De tar litt oppmerksomhet bort fra det triste. Samtidig lærer de hvordan man tar farvel med de som er døde, og hva som faktisk skjer med dem etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå