Gå til innhold

flere med baby i seteleie9


tamillaen*STOLTMAMMA*

Anbefalte innlegg

Jeg er 33 + 5 idag og har termin 14 januar, og fikk beskjed på mandag at lillejenta vår fortsatt ligger i seteleie. (Vet jo at hun fortsatt kan snu seg) Men ligger muligens i familien at de legger seg sånn ( på farssiden ) Skal tilbake til jm 14 Des. og om hun ikke har snudd seg da så blir jeg henvist til en ny ultralyd. Så jeg bare lurer på er det flere, evt. noen som har vært borti dette før og hvilkne tilbud/løsninger ble det?=)

 

Hilsen nysgjerrig førstegangsfødende =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei tamillaen,

 

Jeg er 35+3 i dag og er også førstegangsfødende. Var hos jm i forrige uke der hun så at gutten min er fortsatt i seteleie (han har vært i seteleie så å si hele tiden!!). Jeg skal igjen til jm i morgen og om han sitter fortsatt blir jeg sendt til sykehuset for å måle størrelsen på bekkenet og barnet.

 

Hvis gutten min ikke snur seg så er det tre ting man kan velge imellom (legen anbefaler jo noe utifra størrelsen av bekkenet og barnet men, du har ganske mye å si der).

 

1) legen prøver å snu barnet. Jeg vet ikke hva jeg synes om det, trenger egentlig å snakke med lege om det. Noen kvinner sier at det var helt grumsomt (ubehagelig) mens andre siger at det var helt ok. Om man velger å prøve dette så følger legene med hjertelyden til ungen mens de prøver å snu den plus to timer etterpå (pga fare for at noe går galt, men om det skjer så må man rett i ks)

 

2) du føder barnet. Dvs, sånn som jeg har skjønt det, hvis barnet har begge beina rett opp så kan du velge å føde barnet. Dette har gått bra for mange kvinner, men hvis det ikke går så bra under fødselen så er det rett til ks. Hvis et eller begge beina er ned eller bøyd så er det ikke anbefalt å prøve å føde, men ta ks.

 

3) planlagt keisersnitt. Ikke så mye å si om den, her planlegger sykehuset ks og barnet blir hentet den dagen som operasjonsstua er ledig, rett før/i uke 40 (eller noe)...

 

Det som jeg skal gjøre nå er å treffe jm i morgen. Om gutten sitter fortsatt (som jeg tror den gjør), så får jeg henvisning til sykehuset. Der måler de bekkenet og barnet. Så snakker jeg med legen om hva er best å gjøre (her synes jeg det er viktigst å ta hensyn til hva som er best for barnet og legger litt til side mine tanker om drømmefødselen! men det er bare min mening). Det som jeg ønsker helst er å kunne ta en avgjørelse i samarbeid med legene om hva som er best, basert på de faktane som de samler sammen.

 

Lykke til!!!

 

p.s. hvis det er noe som jeg har gått glipp (eller tatt feil) av så hadde det vært supert å høre andres erfaringer :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det forklarte MYE..hadde ikke mye tid med jm på mandag, så fikk ikke spurt om så mye men føler meg litt mere komfortabel nå som jeg vet litt mer! Min lille frøken har ligget stortsett i seteleie ( har kun vært under 1 undersøkelse hun lå med hodet ned, men snudde seg dagen etter ) har vært veldig sår i ribbena på høyre side, fordi hun har stortsett ligget med hodet på venstre side, rumpa ned og beina opp på høyre. Men nå på mandag var det motsatt ( dvs. beina på venstre side og hodet oppe i ribbeina på høyre) Skal jo tilbake til jm 14. Desember og da er jeg 35 + 4 og da blir det vel henvisning til sykehuset for meg også.. Om det skal bli ks, så vil jeg jo helst at det er planlagt ( føler litt små panikk rundt haste ks.) Men alikevel helt enig når det gjelder at det er viktigst å ta hensyn til hva som er best for babyen.

 

Takk, lykke til du også !! Du får skrive tilbake her imorgen når du har vært hos jm! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla mi sitter også rett på rumpa si.

Hun har ligget i seteleie omtrent hele tiden, med hodet under høyre ribbein, så jeg har også vært en del sår her.

 

Var til jm for halvannen uke siden.

Hun sa at 30% er i seteleie i uke 30 men de aller fleste snur seg, faktisk kun 3% som er i sete ved fødsel (forstod det slik at dette ikke kun er de som føder vaginalt setefødsel, men også de som tar ks pga seteleie).

Så nå håper jeg bare at hun følger statistikken og snur seg når det nærmer seg!

Ønsker ikke ks! Men heller det en setefødsel... Jeg har smale hofter, og ser for meg at bekkenet ikke er stort nok:-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper det jeg også! Vil jo helst ha en "normal" fødsel, men hvis ikke så gjør jeg jo det som er best for babyen! =)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg vært hos jm. Gutten sitter fortsatt hehe...

 

Har også samme problemet med ribbene, hodet hans har stort sett vært på høyre side og jeg kjenner at det er ubehagelig når han strekker seg eller når jeg får kynnere!

 

I forrige uke hadde han beina rett opp, nå var de bøyd... kjenner jo at han sparker ganske mye ned (synes det er egentlig mer behagelig når han sparker opp en ned....).

 

Men, jeg skal på sykehuset i morgen for å høre hvordan det blir fremover. Det er sant at det er muligt at de snur seg så jeg får krysse fingrene og håper at han gjør det, men i følge jm så er det sånn at dersom jeg er førstegangsfødende og er i tillegg bare 1.58 sm så er det ikke så mye plass for han å snu seg (hun tror somsagt at han kommer ikke til med å snu seg).

 

Jeg får kanskje litt bedre opplysninger om muglighetene som jeg har og kan skrive om det når jeg er ferdig :)

 

Med det å ha planlagt keisersnitt eller i haste så er det to ting (det er jo altid fordeler og ulemper hehe). Dette er noe jeg hørte fra jm, men skal ikke sverge for at det er sånn som det er:

 

Når det er planlagt så får barnet ikke sånn ekstra "kick" pga hormoner og diverse som er utløst i kroppen når man får rier.... dvs, sannsyligheten for at barnet trenger hjelpe med første pusten øker... men det skal gå bra alikevel! Men på den andre side så har legene bedre tid og det er ikke like mye stress når de skal gjennomføre selve operasjonen så det er kanskje litt mer behagelig for dem og mindre sannsylighet for infeksjon eller komplikasjoner for mor.

 

uff, jeg skulle bare ønske at gutten kunne snu seg så jeg behøver ikke å tenke så mye på dette og de valgmuglighetene vi har.... men i utgangspunktet så skal jeg gjøre som legene anbefaler :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

p.s. men jeg anbefaler absolutt at dere diskuterer dette også med jormødrene deres og legene fordi det er kanskje noe som jeg har gått glipp av, og da hadde det vært supert om dere kunne også si ifra :o)

 

og lykke til til dere også !!!!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk det at de ikke vil snu seg..Hehe..

Jenta mi har jo ligget stortsett med rumpa ned, bena på høyre side rett under ribbeina og hodet på venstre, men dette var motsatt når jeg var der på mandag..

 

Men hmm.. Da lurer jeg på åssen det er for meg..Altså jeg er jo førstegangsfødende men jeg er ca 1.69 ( sist jeg målte meg hvertfall) men jeg vet ikke helt hvor stor magen din er da, men min er egentlig liten til å være 34 (imorgen) og det har både gode og dårlige sider..De gode er jo at magen ikke er like mye i veien..Men det negative er jo at jeg merker bevegelsene veldig mye enklere, og at babissen har mye mindre plass

 

Ja, det er akkurat det..Men jeg føler at jeg vil heller ikke havne i situasjonen med haste ks.. Er ikke den flinkeste gravide under press og stress merker jeg.. hehe

 

Ja, jeg er helt enig med deg! Syntes lille jenta vår kan snu seg også..Tror også ribbeina mine er enige der! hehe,

 

Ja, helt enig med deg der, men selfølgelig også at man selv føler seg litt trygg på "løsningen selv"

 

Ja, nå skal jeg til vektkontroll ( UL ) den 8 Des. og tilbake til jordmor den 14, så da oppdaterer jeg her! Må du huske du også å si hvordan det gikk imorgen! kjenner jeg er spent jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har også ei som sitter og det har hun gjort siden uke 25 fra uke 16 til 25 var det tverr leie dvs helt på tvers.

Jeg skal på kontroll i morgen og da søkes det seteleie vurdering på sykehuset. Bekkenet ble målt sist svangerskap jeg er normalt bred utvendig men innvendig er bekkenet trangt så her må hun snus ellers blir det ks. Jeg vet at hun ligger med beina ned for hun sparker meg hardt innvendig, Ikke får hun snudd seg heller det har hun prøvd men da kommer noen vanvittige kynnere som minner mye om rier. Sist svangerskap snudde gutten seg i uke 27 og utløste prematurerier som stoppet av seg selv han ble født ved haste ks i uke 38.

 

Ved ks bruker de nå en ny metode hvor de lager mindre snitt og dytter babyen ut for å simulere en normal fødsel så det er ikke vanlig at babyene trenger pustehjelp. Planlagt ks tas fra 14 til ca 7 dager før termin vanligvis fordi det ikke er ønskelig at man får rier i forkant da blir det et hastesnitt.

 

Håper tulla snur seg men jeg er ganske sikker på at det ikke skjer, legen tror ikke de får snudd henne fordi hun er stor og ligger inn under ribbeina mine og lar seg ikke bevege.

 

Krysser fingrene for at andre er heldige og at deres babyer snur seg.

Min personlige mening i ks vs setefødsel er at dersom setefødsel hadde vært forsvarlig ville jeg heller hatt fødsel enn ks. Ks gjør plagsomt vondt etterpå og skal etter statistikken være større risiko. Jeg har vært med på setefødsel og det var en nydelig fødsel ingen drama. Fødsel er individuelt og kan jo gå begge veier.

 

Hvis dere ikke føler dere trygge med vanlig fødsel i sete og heller vil ha ks så si klart i fra. Sykehusene må høre på deres mening det er deres kropp og deres baby. Skriv ønske brev som dere tar med på føden når fødselen melder seg slik at dere kan få ønskene innfridd f.eks skal jeg kreve at babyen legges på brystet mitt og armene mine er frie det var de ikke sist men da var det helt katastrofe alt sammen. Jeg forlanger også å få ha med baby og mann på intensiven så sant jeg ikke er dårlig. Sist forsvant de og jeg var alene i 2, 5 timer og kjeda livet av meg.

 

Masse lykke til alle andre som har januarbabyer i seteleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en super forklaring!

Vet ikke helt hvor mye det har å si at jeg har en liten mage, men utifra hva jordmoren sa til meg ( ikke når det gjaldt sete, men generelt ) så er jeg ung,tynn og "høy" (1.69) , så lillejenta har jo mye mindre plass enn om jeg skulle vært større, og hun blir jo fortsatt større og større og magen har nesten ikke vokst den siste mnd..Bare "synket" så det endelig er lettere å puste igjen.. Hun ligger med hodet under høyre ribbein og bena på venstre siden, og merker det er ufattelig vondt til tider..

 

Men håper fortsatt virkelig at hun snur seg ! Når det gjelder setefødsel eller KS er jeg litt usikker enda om det blir et valg.. Valget vil jeg ta selv, men vil selfølgelig også vite hva legene mener først..

 

Huff, nei alene vil jeg absolutt ikke bli!

 

Lykke til du også, så får man håpe alle januarbabyene i seteleie snur seg! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtten min var i seteleie helt til uka 37, da snudde han seg av seg selv.

 

Jeg ble fulgt opp av jordmor en gang i uken i denne perioden, pluss ekstra UL. Legen ville ikke prøve å snu han før i uke 38 fordi han fort kunne snu seg tilbake.

 

Jeg ga klar beskjed da jeg var på sykehuset om at jeg nektet å prøve setefødsel uansett hvor mye de anbefalte det og det var full respekt for det hos den legen jeg snakket med på sykehuset.

 

Det kommer vel litt an på sykehus og lege hva de praktiserer, men jeg har i alle fall fått forståelsen for at de først prøver å snu barnet. Så er det eventuelt vurdering om setefødsel/keisersnitt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Utrolig nok har tulla mi snudd seg uten at jeg merka det. Kjenner mest dunk nede i magen men det var kun hjertelyd nede i magen så hun har definitivt snudd seg selv om legen var nesten helt sikker på at det var for trangt for henne,

 

Han lurte på om jeg nå ville grue meg til vanlig fødsel og falt nesten av stolen da jeg sa jeg hadde fått mitt høyeste juleønske nå som hun har snudd seg. Ks var det siste jeg ville ha.

 

Lykke til dere andre med setebaby de snur seg tydeligvis plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Heisann igjen :o)

 

Da har jeg vært på sykehuset. Legen målte størrelsen på gutten og sa at hvis jeg skulle føde denne uka eller den næste så skulle det gå bra!! jeg var ikke helt forbredt for dette haha...

 

Jeg har også liten magen, har bare gått opp 6 kilo men det går bra med gutten og det er det som gjelder for meg:) Men legen fandt ut at gutten min sitter langt ned så sannsynligheten for at han snur seg er liten som ingen og hun mente at det ikke var noen vits å prøve å snu gutten....

 

Så utrulige bra at din lille har snudd seg Sille!! oh, det hadde vært en drøm!

 

Men, somsagt, legen mente at jeg kunne føde dersom gutten er ikke så veldig stor. Jeg skal på sykehuset på tirsdag for å ta røntgen og så skal jeg ha samtale med lege på onsdag om resultatene fra den.

 

Når jeg snakket med mannen min i går og sa ifra at jeg kunne kanskje føde gutten, ble jeg veldig overrasket når han ikke likte ideen i det hele tatt haha (jm min har snakket om det hele tiden at jeg burde ta ks hvis han ikke snur seg, og mannen min stoler fullstending på henne så det er grunnen til hans sterke meninger. Samt to bekjente måtte ta haste ks pga seteleie som ble ikke oppdaget før under fødselen.....).

 

Så planen er sånn: Vi skal gå sammen på sykehuset på onsdag og snakke med jm eller lege og så skal vi bestemme hva vi gjør :o)

 

Takk for tips om å skrive hvordan man ønsker at dette blir etter at gutten er ute!! Jeg vil absolutt være i samme rom som mannen min og gutten min!!!!! kjenner at jeg kunne næsten gråte av tanken av at gutten blir evt tatt med ks og så ser jeg han ikke engang straks... uff, nei, det blir vanskelig hvis det blir på den måten..... men prøver å tenke at jeg må ta det som det kommer :o)

 

Håper du skriver også om hvordan går hos deg Tamillaen :o) utrulige fint å være to eller flere som deler disse tankene/erfaringene :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra silla!!! =)

 

Mrs. hs; Da får man se om han kommer denne uken evt neste da! :o)

Ja bare tenker på om de klarer å snu babyen om magen er veldig liten, ( har så mye rare spørsmål om dagen :o) hehe ) Hmm.. Ja jeg ser jo selfølgelig hans synspunkt også.. Har pratet med samboeren min litt om det, og hans foreløpige mening er å høre på rådene til legen og evt. bestemme oss for hva som er best for lillejenta vår!=)

 

 

Ja, men det høres ut som en god idè! =) Ja, helt enig med deg der, jeg har veldig kort lunte om dagen ( var vel egentlig sånn før jeg ble gravid også ) og det er ikke aktuelt at jeg blir liggende alene! hehe..

 

Ja, det skal jeg gjøre! Nå er det svangerskapskurs på Tirsdag, og vektkontroll av babyen på Onsdag så da får jeg jo se henne på ultralyden igjen så da får man krysse fingrene! =)

Spent på hvordan det går med dere på Tirsdag også! :o)

 

Ja, syntes det er veldig fint selv, nå er jo ikke jeg mer enn 18år gammel og førstegangsfødende så merker det er godt med noen i litt samme situasjonen! =)

 

Ha en fortsatt fin helg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på vektkontroll idag og lille jenta har snudd seg..Jippi!! =D

( er jo selfølgelig sjangser for at hun snur seg igjen, men de er i det minste mindre ) =) De estimerte vekten hennes til å være ca 2300 ( +/- 350 g i feilmargin )

 

Hvordan gikk det med deg mrs.hs ? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg har også ei jente i seteleie i magen. Har termin 21. januar, og ventar veeldig på at ho skal snu seg snart. Mest fordi eg vart fødd i seteleie sjølv (i 1972...), og det var ein tøff fødsel. Er nok litt prega av det, sjølv om jordmor sa i forrige veke: "Det er fortsatt hodet som er størst, du klarer det fint"...

Eg har ei jente på 7 år som vart fødd vanleg, dette tala til min fordel sa jordmor. Eg har ikkje veldig lyst til å ta ks med alt det medfører i ettertid, så håpar mi jente følger dei gode eksempla her inne og snur seg til jul:))

Lykke til alle saman!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, så utrulige bra å høre at den har snudd seg tamillaen !! Du er heldig du ;)

 

Var på sykehuset både i går og på tirsdag. På tirsdag var det jordmorsamtale samt omvisning på avdelingen. Vi spurte ufattelig mange spørsmål om seteleie vs vanlig hodeleie vs keisersnitt. I går, ble bare sånn sparke-prøve (eller hva det heter), men jeg snakket ikke med lege som jeg trodde at jeg skulle (fikk dermed ikke vite hvor stort bekkenet er). Gutten sitter enda (tviler sterkt på at han kommer til med å snu seg... er i uke 37 på søndag).

 

Men jeg har samtale med lege i morgen så da får jeg vite litt mer. Jeg kan skrive mer om de opplysningene som jeg har fått/får når jeg er ferdig i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, ja 7 dager etter meg det! :) Krysser fingrene for at babyen din snur seg, ellers så er jo legene veldig flinke idag! =) Men det er du selv som bestemmer KS eller setefødsel, så lenge det ikke er fare for mors/barns liv ! Lykke til ! :)

 

 

Ja, så nå har hu bare å holde seg der ! =P hehe

 

Ja, jeg var på svangerskapskurs jeg på tirsdag..hehe..

Hmm..Hva er "sparke prøve" ? Kan ikke huske å ha hørt om det =P

Hmm..Ja men du burde jo få henvisning til røngten snart for å se hvor stort bekkenet er, men er jo fortsatt et lite håp om at han snur seg da! =)

Jeg er 35 uker imorgen, så nå syntes jeg hun kan feste seg godt og bli der! =)

 

Ja, gjør det=D

 

Tamillaen/Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

nei, så rart... den bare forsvant :)

 

Jeg har vært på sykehuset og fått beskjed om at bekkenet er stort nok for setefødsel (er 33,7 sm men minimum mål er 31,5-32,5).

 

Så jeg har bestemt bare å ta det med ro og prøve vanlig fødsel. Det ser ut som de har veldig fine rettningslinjer i forhold til setefødsel og når jeg fikk beskjed om det ble jeg MYE roligre hehe. Lege og assistant lege får beskjed så snart jeg kommer inn, selv om de kommer bare for å hjelpe til med hodet og skulderne (og selvfølgelig er klar for ks hvis det trengs). Jeg får epidural så snart jeg kommer på sykehuset (eller, når det trengs), så om jeg har skjønt det riktig er jeg klar til akutt ks i tilfelle det trengs.

 

Ellers så skal til lege på fredag igjen for å måle størrelsen på gutten dersom han kan ikke være over 4000gr for at jeg kan føde. Tror det blir siste gang jeg treffer lege/jordmor før fødselen så det begynner å nærmere seg nå :o)

 

Håper bare at gutten ikke blir for ivrig og kommer i romjula hehe, hadde vært fint om han kunne holdt seg til termin (3. jan) :o)

 

Lykke til alle sammen :) Januar er rett rundt hjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott mrs hs!!!

Håper du får en flott setefødsel etter nyttår.

 

Ja januar er rett rundt hjørnet men synes det føles lenge til enda jeg men det er vel fordi diverse fødetegn hagler inn hos meg og jeg vil ikke føde før over nyttår. Nærmer meg uke 36 men har modningsrier, deler av proppen er gått og nedpress så det føles som om hele underlivet revner. Det er ikke uvanlig å føde før i min familie og jeg fødte 2 uker før sist så det blir spennende å se når. Kan jo hende jeg går overtid men kroppen forteller liksom noe annet.

 

Epidural er forresten super smertelindring det hadde jeg sist og kjente ingenting. Endte med katastrofesnitt men jeg var våken siden jeg hadde epidural fra før av. Det gikk kjempe fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men det er bra! =)

 

Ja de sier at babyen skal være mellom 2500-4000 ved setefødsel, men det går nok bra!=) Nå ble jeg skikkelig glad altså! =)

 

Jeg var hos jordmor på tirsdag, og fikk beskjed om at hodet har startet å feste seg! =D ( jeg fikk tilogmed hjelp til å kjenne )

 

Ja, du er heldig...Jeg har termin om 4 uker idag og er veeeldig utålmodig! =)

hehe

 

Lykke til ! Si ifra om det kommer opp noe mer/neste kontroll!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal inn til sykehuset for å snu lillegull denne uka. Er veldig spent på hvordan det går, har 3,5 uke igjen når snuinga skjer. De sier at det er 90% sjanse for at de klarer snu babyen, det blir jeg beroliget av.

 

Får ta bekymringen og vurderingen om setefødsel vs keisersnitt når resultatet fra snuingen er klart.

 

Noen tips før snuingen, om noen av dere har gjort dette allerede? Noe jeg bør være forberedt på? Vet at det kan være ubehagelig, men regner med det er bedre enn både setefødsel og keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, her har me vore på mislykka snuing i dag...var veeldig ambivalent i forkant og var egentleg på nippet til å takke nei. Men, me prøvde. To legar som dytta og løfta, det kjentes som at ho flytta seg, men i følge den eine legen "dukka" ho unna....

Må berre få sagt at for min del var det noget ubehageleg, men ikkje vondt. Legane var veldig snille og greie, det var fritt fram for å seie stopp når som helst.

 

Så her i gården blir det keisersnitt 14. januar (termin 21.1.). Eg kom i sete sjølv, og det resulterte truleg i mild CP. Merkar at det skapar stress i meg og eigen familie å tenke setefødsel, så må bite i det sure eplet og legge meg under kniven. Men håpar sjølvsagt at ho skal snu seg sjøl - fort!!!

 

Lukke til alle saman:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...