Gå til innhold

Veldig hard mage på liten gutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 1,5 år som er så hard i magen att han nå nekter å gå på do. Og hver 2-3 dag må jeg sette klyster, så han ikke blir helt forstoppet.

vi har prøvd alt fra svisker til det man får på apotek men ingenting ser ut til å funke..Legen tar det knusende ro og vi har ikke fått time før i januar..

er det noen som har noen gode tips og råd, om hva som kan få den lille magen igang?:)

Alt mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Det første som slår meg når jeg leser om hard mage er om han drikker nok vann?

Ellers, for å få fart på magen igjen ville jeg forsøkt å lage en smoothie med f.eks Biola (probiotiske kulturer er kjempefint for å regulere magen) og blåbær. Du kan også forsøke med en skje olje. I smoothie kan man tilsette mye bra uten at det går ut over smaken, noe som er en fordel når man skal gi det til små barn :) Gi rå gulrot til middagen (f.eks raspet hvis du er redd han skal sette det i halsen), det skal også være bra. Linfrø er fint å prøve, og kan gis i brød eller kanskje grøt? Jeg pleier å ha det i smoothies, men vet ikke hvordan det blir til små barn?

Og så er det jo de vanlige rådene, fiber, grovt brød, frukt, grønnsaker (mais funker veldig bra på meg), rosiner og selvsagt masse vann. Tarmene suger til seg fukt som svamper, og hvis han ikke drikker nok blir det fort tørt og hardt. Det sies også at for mye melk kan føre til forstoppelse, men er usikker på hvor mye som er "for mye".

Håper du finner noe som fungerer for lille gutten, det er ikke noe morsomt å være hard i magen :)

Skrevet

Tusen akk for svar, skal prøve med linfrø i grøten ja. Han drikker mye vann hjemme, men må kaskje høre åssend et er i bh, er jo ikke sikkert de er like flinke til å gi de utenom måltid tenker jeg..

Skrevet

Her i huset funket det med et stort glass biola om morgenen, min gutt slet også med hard mage i den alderen. Men er snart 4 og ikke hatt problemer på lenge. Var veldig viktig med faste matrutiner, hvis vi var bortreist eller slurvet litt med måltidene i helgene ble han fort hard i magen.

Skrevet

Kan det være at han har en matintolleranse? Datteren min (nå 2 år og 5 mnd) har slitt mye med hard mage. Ikke villet gå på do på mange dager.. Har bare kommet real illeluktende "elgbæsj"kuler før det har kommet ut noe som er så stort at det er et under at det går an å få det ut..! Vi prøvde også al. Svisker, biola, blåbær. You name it!

Da datteren min var rundt 1 år ble hun innlagt på sykehuset med langvarig diare. Legene kom ikke frem til noen diagnose, men vi selv fant ut at hun ikke tålte melk så godt. Så begynte vi gradvis å innføre melk igjen og hun ble hard i magen. Jeg fikk påvist laktoseintolleranse nå i år og da er det en god sjanse for at også datteren min har det. Vi bruker nå bare laktoseredusert eller laktosefri melk og nå er hun sjelden hard i magen lenger.

Verdt å sjekke det ut kanskje?

Skrevet

1 ts olivenolje i 'en grøtporsjon fungerer bra.

Skrevet

Ja vet du, jeg har å laktoseintolleranse, så mistenker att det kan være det. Fikk time på sykehuset om en uke, han har litt problemer med å spise ting med klumper i og, så han skal sjekke det å..

Men olje skal jeg også prøve, tenker det kan kan hjelpe å smøre tarmene litt.

Tusen takk for tips alle:)

Skrevet

Varmepute på magen når han ska på do kan også hjelpe, i tilleg til kosten som mange andre her har nevnt. Han har sikkert en kjempe negativ forbindelse med å gå på do fordi det har gjort så masse vondt at han ubevist spenner kroppen og da "låser" tarmfunksjon. Da kan varme på magen hjelpe han å slappe av og at kroppen jobber mer naturlig:) Dette tipset fikk jeg selv etter min første fødsel av en naturterapaut, og her i huset bruker vi det når magen er vrang å alt bare er vondt for barna. De eldste ber om varmepute selv når de har vondt!

Masse lykke til :)

Skrevet

Maltestrakt er også fint. Jeg blander det i lunket vann og servere som "te." Da får hun i seg væske samtidig. Kan også brukes som pålegg. Men husk at det er søtt. Så pass på at du ikke gir alt for mye sukker ellers dersom du bruker mye av dette. Kan også fint blandes i grøt.

Lykke til på sykehuset. Håper dere finner ut av det. Hørtes jo ikke så bra ut når der må gi klyster jevnlig. Da blir forstoppelsene her i huset som barnemat å regne. Hos oss tror jeg det innimellom kommer fordi barnehagen gir for lite drikke. Barnehagen er ikke helt med på det selv. Men det har tiltatt i vinter. Om sommeren får de hele tiden tilbud om flaske, så da regulere det seg fint. Om vinteren får de bare til måltidene og da er det jo bare en cm i koppen om gangen. Da må jeta mi ha veldig mange kopper for å få nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...