Gå til innhold

Hvor mange minus grader kan barnet sove ute i?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Såvidt jeg har lest er den vanligste grensen -10. Men alt avhenger jo av vær ellers. Blåser det, snør det, skinner sola, hvordan står vognen plassert... Føler man må ta litt på skjønn. Det er stor forskjell på gradestokk-kulde og effektiv kulde i mange tilfeller.

Ei jeg kjenner lot barna sove ute under tak nesten uansett temperatur og vær (de hadde sjelden under -8-9, men de bor rett ved sjøen så de har streng og fuktig kulde), og de stortrivdes, sov godt og ble aldri sjuke. Tror man må finne sin egen rytme og sitt eget opplegg på utesoving, barn er tross alt forskjellige :)

MEN det skal sies at det blir tyngre og tyngre for lungene jo kaldere det blir, det er en viktig ting å ha i bakhodet. Og jo yngre barna er desto mindre tåler lungene. Sånt er greit å vite. Jeg lar f.eks aldri hunden min løpe fri når det er under -15 fordi han elsker å løpe og slite seg ut, og lungene hans ikke har godt av det når det er så kaldt.

Skrevet

Som hun over skriver, man må finne sin egen rytme.

Min lille sov ute uansett vær og grader. Nå ble han født i september, så han rakk å herdes før sprengkulda satte inn.

Men det skal sies at han var den gutten i barnehagen og på skolen med minst sykefravær.

Han er aldri forkjølt, og er frisk og rask.

Nå kommer lillebror i januar, og da tror jeg nok vi må være litt mer forsiktige. Men jeg kommer nok til å trille meg en bitteliten tur hver dag, men dekke kalesjen litt til slik at luften inni ikke blir like kald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...