Gå til innhold

Adventskalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som IKKE har ordnet adventskalender med gaver i til ungene sine? Jeg valgte å gå for en vanlig sjokolade kalender til våre unger i år. Spurte hva de hadde lyst på og da sa de begge at sjokolade var helt topp. Men føler meg nesten unormal når jeg hører om veldig mange andre foreldre som har produsert kalender med gaver i. Vurderte å gjøre det neste år og da begynne tidlig på året og samle inn. Men nå går jeg gravid i tillegg og føler jeg har nok å stri med i hverdagen. Dessuten føler jeg ikke at vi forsømmer barna selv om de "bare" får en sjokolade kalender. Vi gjør mye gøy sammen med dem og gjør adventstida så koselig så mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg handler mye på salg, spesielt på BR leker på sensommeren.

Og istedetfor å gi dem en liten ting nå og da samler jeg alt til en gave i desember.

Fin julepynt er det også. Mange bruker nok mer penger på enkelte julepyntting enn jeg bruker på gavekalenderen.

Skrevet

Jeg føler som deg. Jeg har heller ikke laget pakkekalender til de små i år, og føler meg litt som en dårlig mor pga det. Det forventes liksom... Fått noen kommentarer og rare blikk, men slik er det i år.

Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg er fornøyd med adventskalenderen vi har her i år. Jeg har en kalender med 24 lommer. Til den har jeg valgt et 100 biters puslespill med julemotiv. Siden jeg har tre barn, ligger det 3 brikker i hver lomme, mot slutten noen fler, slik at vi pusler bildet fram mot jul. Det er en fin aktivitet å gjøre sammen, så slipper vi unna pakkehysteriet og daglig sjokolade.

Jeg har da på forhånd puslet bildet, slik at brikkene blir lagt systematisk i lommene.

Skrevet

Skal bare ha sjokoladekalender til ungene i år.

Jeg synes ikke hele førjulstida i tillegg til julaften skal dreie seg om å åpne gaver og få få få meg meg meg..:)

Skrevet

Og jadda, fått kommentarer jeg også, men det bryr jeg meg fint lite om. Mine barn mitt valg.

Skrevet

-RagnaRocker-

Det hørtes da ut som en kjempefin idè!

Skrevet

Men Frokostquiz, det handler ikke om pengene. Jeg synes det handler mer om at julen også skal dreie seg om NOE annet enn å få. Jeg kjøper heller ikke leker til ungene gjennom året. De får egentlig bare til jul og bursdag, med påfyll av tegnesaker og bøker gjennom året.

Skrevet

Jeg synes det er en koselig juletradisjon, alt trenger ikke ha dyptliggende lærdom i seg.

Men hvis det føles bedre så gir vi også bort julegave til "innsamlingsjuletreet" også :o)

Skrevet

Jeg er av de som synes det er litt stusselig med bare en sjokoladejulekalender... (ikke for å fornærme noen) Men kunne nok ha spart meg for å pakke inn 48 gaver (2 barn), da min mor og søster har kjøpt både legokalender og kinderkalender til dem samt en til som jeg ikke vet hva heter... Nå har de 4 forskjellige kalendere å åpne hver dag, det er altfor mye. Men nytter jo ikke å si noe siden de allerede hatt fått kalenderne...

Pakkekalender blir fort dyrt. Men ser jo hvilken glede og hvor spente ungene er på hva som er oppi, så jeg får meg ikke til å slutte med dem heller...

Skrevet

Vesla på 3 år får sin første i år, etter nøye overveielse da jeg egentlig er imot kjøpehysteri i forbindelse med jula. Hun visste ingenting om dette og hadde derfor ingen forventninger om at hun skal få pakker hver dag fram til jul, eller hva det skal være inni dem. Hun ble derfor overlykkelig over en "Trysil ull-sokk" i dag tidlig. Resten av gavene er mer eller mindre nyttige småting som uansett hadde blitt kjøpt, slik som truser, sokker, strømpebukser, tannbørste, tannkrem, shampoo, kroppsvask, malesaker, strikker, leppomade etc og lørdagsgodt til lørdagene. Til noen av søndagene blir det besøk i badet og Mummitrollet på kino. På lille julaften får hun nye pensko (som hun uansett ville fått til jul) og på julaften julekjolen sin. Synes det kanskje er litt lurt å innføre slike ting tidlig før de rekker å bli formet av venner etc og få forventninger. Og så lærer hun at det kan være stas å få "praktiske" ting i gaver også, og ikke bare "harde, dyre" pakker. Kanskje litt lettere med jenter da.. Jenta mi har noen klare ønsker til julegaver og det går mye i klær! Julekjole var noe av det første hun sa. Og nei, det er ingen voldsomt dyr kjole. Den er kjøpt på salg for 100 kr og skoene blir kjøpt på Økonomisko!

Skrevet

Glemte å si at jeg nesten synes det er værre med sjokalade hver dag da, særlig om morgenen.. Men der er nok jeg litt hysterisk..

Skrevet

Hvorfor i allverden er det egentlig verre med 10 gram sjokolade hver dag, enn å lære seg at hele adventstida dreier seg om å få få få og få, som kuliminerer i julaften der man skal få enda mer?

Jeg synes for øvrig ikke det gjør saken noe bedre at det er snakk om praktiske ting, men det er idèen om at hele jula skal dreie seg om gaver. Spiller ingen rolle om det er trysilsokker eller DVD liksom, ungen din lærer uansett at hun får en gave hver eneste da i 24 dager frem til jul, og når julaften kommer får hun gudene vet hvor mange gaver.

Skrevet

Av oss foreldre får hun kun en gave da, et lekekjøkken. Er det bedre at praktiske ting kommer flyvende inn i huset og klesskapet gjennom hele året?? Eller er det bedre å lære at jula dreier seg om spising?? Selv om det kun er et visst antall gram dreier det seg jo like fullt om å få noe. Så ser ikke helt forskjellen der. Uansett hvordan kalender man velger er det jo foreldrenes ansvar å formidle julens egentlige budskap. En kalender, uansett form, er jo praktisk talt nedtelling til julaften!

Skrevet

ja, det er unormalt og du forsømmer ungene!

neida, selvfølgelig ikke- hehe. Tror det er mange barn som "lider mer enn mangel på en adventskalender." Selv digger jeg pakkekalenderen og lager den like mye fordi jeg synes det er moro som at barna har glede av den. Skjønt yngste syntes ikke gaven i dag var noe fin, klaget!..så da kan man jo lure på hvorfor man gidder..

Skrevet

Gjør det noe at de blir skjemt bort litt i jula da? Javel litt ekstra sjokolade og pakker i 24 dager, men det gjør vel ingenting. Så lenge man har råd til det, synes jeg det er helt greit.

Skrevet

Det har jo ikke noe med råd, Minnie Mus, det har noe med verdiene jeg ønsker å formidle til ungene.

Skjemt bort litt i jula? 99% av norske barn er skjemt bort 365 dager i året.

Skrevet

Vi har heller ikke pakkekalender.

Vi har lego-adventskalenderen.

Skrevet

Vi harikke pakkekalender. Vi har nok av småpjus slengende rundt her, så 48 småting til vil jeg helst ikke ha.

Skrevet

Storebror har Haribo sin kalender.. Han blir 2 om noen dager, og lillebror på 7,5 mnd har ingen kalender.

Det er ikke så mye de skjønner enda, så tenker det er heeelt greit å gjøre det på den måten.

Kommer nok til å begynne med pakkekalender når de blir litt eldre og har mer utbytte av de, men tror en 2-åring blir like glad for en kalender til 10 kroner med sjokolade i eller en med pakker med leker og diverse.

Skrevet

Jeg kjenner fler som har "bare" sjokoladekalender, og tenker ikke verken dårligere eller bedre om de foreldrene..

Syns det er så merkelig at man skal bry deg så mye med hverandre hele tiden.. Jeg leser blogger og titter rundt i mange hjem og beundrer tradisjoner det være seg sjokolade eller ikke..

Alle har sine tradisjoner som de ønsker å føre videre, noen verdsetter pakkekalender, mens andre hugger juletre selv, andre gjør begge deler..

Liker ikke er at enkelte her inne nesten skal gi dårlig samvittighet til de som HAR lagd pakkekalender? Why? Prøver ikke hver forelder å gjøre sitt beste for sitt barn?

Hadde egentlig tenkt til å forsvare hvorfor jeg gjør som jeg gjør det med kalender i år, men det er liksom ikke poenget, så dropper det..

For å svare på HI, ikke føl deg unormal, gjør det du syns er riktig og viktig :)

Skrevet

Verdier?

Det er jo kun snakk om en julekalender!

Jeg synes det er kjempestas å se på når ungene åpner pakka og blir glade for det som er inni jeg. Er det ikke bra at vi har råd og mulighet til å skjemme bort barna våre litt da? De fleste voksne i Norge er vel også rimelig bortskjemte. Irriterer meg ikke over hva alle andre gjør jeg, men synes ikke det er riktig å si at man formidler gode/dårlige verdier, om man unner ungene ei lita pakke hver dag i desember.... Eller andre dager i året for den saks skyld. Synes ikke det er noe verre enn å bestille dyre spa-opphold, spise på dyre restauranter, shoppe masse klær til seg selv osv...

Skrevet

Synes i grunnen det er mye formidling av verdier i den julekalenderen, jeg, men helt klart, vi har alle ulike verdier. Men det må da være lov til å ha en mening om ting?

Joda det er flott med unger som åpner pakker og blir glade og har stjerner i øynene, men de fleste norske unger får vel såpass mye at de til slutt ikke orker å se på det de har fått en gang? Litt trist synes jeg. Da har man vel i grunnen nådd et metningspunkt, eller hva?

Ellers er jeg helt enig, de aller fleste voksne i Norge er også bortskjemte.

Jeg irriterer meg ikke over pakkekalendere, men det må da være lov til ikke å ha også? Jeg har fått gudene vet hvor mange kommentarer på at vi ikke har.

PS. For the record: Jeg bestiller ikke dyre spaopphold, kjøper masse klær osv, til meg selv heller da.

Skrevet

Du skal helt klart få lov til å ha dine egne meninger. Det jeg mener er at jeg tror ikke den julekalenderen er avgjørende om man gir barna gode verdier eller ikke... Man kan jo gi bort mange av de "gamle" lekene til andre som kanskje ikke har det så bra...

Hvis man har barn som får så mye gaver at de ikke orker å se på det de har fått en gang, ja da har man nok nådd metningspunktet ja. Men dit har i hvert fall ikke mine kommet. Det er jo tross alt bare snakk om en liten ting hver dag i 24 dager..

At andre velger å ikke ha gavekalender er helt ok for meg. Jeg synes det er et ork å pakke inn 48 små gaver selv, så mulig jeg legger noe i gaveposer neste år. Men synes det blir litt stusselig å gå over til å bare ha sjokoladekalender til 10 kr...

Skrevet

Hmmm, "99 % av barn i Norge er bortskjemte". I bydelen vår så lever 1/3 del av barna under fattigdomsgrensen, så det er vel en sannhet med visse modifikasjoner...

Særlig om man kjenner litt til arbeidet til bl.a. Fattighuset og Frelsesarméen her i Oslo, de har spesielle kartonger med mat til de som har barn og ikke penger til å kjøpe julemat.

Synes det er veldgi hyggelig med alle som lager kalender og hyggelig med de som velger noe annet. Samma det liksom. Selv har vi pakkekalender, og der er det alt fra engleklistremerker til skumnisser.

Skal man ta opp noe som faktisk er en problemstilling så ville jeg personlig velge å fokusere på alle de barna som opplever julen som et mareritt p.g.a. konflikter i hjemmet, økt alkoholinntak m.m.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...