Gå til innhold

Farlig med mye søtsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er til vanlig ganske sunn vil jeg påstå.

Men etter jeg ble gravid har jeg fått et ENORMT søtsug, og klarer ikke notstå. Spiser vel kake/boller/is/godteri hver dag.. Jeg har i det siste begynt å få fryktelig dårlig samvittighet pga dette. Og lurer på om det har stor påvirkning for fosteret? er 27 uker.

Jeg klarer ikke spise fisk lenger. (elsker det til vanlig) Men spiser som oftest ordentlig middag, har slurvet litt med det også siste tiden. Litt mye pannekaker kanskje..

Jeg leser jo overalt at slik kosthold man har når man er gravid påvirker barnets helse for alltid...

Er det flere som ikke er så gode med kosthold? Eller er det bare jeg som er så ufattelig dårlig på dette? Har dere noen råd?

Spiser dere søtsaker emd god samvittighet? klem sukkermons

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Jeg spiser ofte litt søtt hver dag. Har fått en utrolig sukkerdilla, men prøver å begrense meg jeg og. Som f.eks nå, sitter jeg og drikker kakao til frokost ;)

Prøver å ikke stresse for mye med kosthold. Det er klart at man bør ikke spise haugevis av godis hver dag, men om jeg tar meg en sjokoladebit så regner jeg med at verden fortsetter å rulle og at guttungen blir sunn og frisk :) Suppler heller med grønnsaker, grovt brød og sunt pålegg!

Hvis du ikke spiser fisk lenger, sørg for å ta tran (eller noe lignende)! Da får du i deg det du trenger av sunnhet fra fisken :) Og pannekaker kan lages uten sukker, med grovt mel, og du kan ha på f.eks skinke og ost. Da blir de straks myye sunnere :)

Det er masse "smarte tips" for oss godiselskere der ute. Prøv å google litt og se hva du finner av sukkerfrie oppskrifter. På helsekost har de mye god, sukkerfri sjokolade. Det koster mer, men hvis du vil holde deg unna sukkeret er det et alternativ :) Hvis ikke, velg mørke varianter. Sunnere, mektigere og faktisk bedre (synes jeg da :P).

Og husk: det er lov å kose seg ;)

Skrevet

Kostholdet mitt den siste tiden ville nok satt dype bekymringsrynker i helsepersonellets ansikt er jeg redd... Frokost? Hvis jeg orker tanken blir det gjerne ei brødskive med nugatti på. Lunsj? Eh.. Det samme? Grovbrød vel og merke =P Middag? Forsøker å ha variert middag, sånn med tanke på min mann og datteren min. Men om det var opp til dem, kunne vi hatt pannekaker hver dag tror jeg =D Kveldsmat? Det orker jeg ikke! Blæh.. Har liten matlyst, men suget etter godis er stort! Cola er den store favoritten! Også melkesjokolade og vanlig salt potetgull. Jeg legger stor vekt på å begrense meg når det gjelder potetgullet da, sånn med tanke på vann i kroppen og at jeg har en laaaaaaaaaaaaaaaang historie med høyt kolesterol (som jeg endelig har fått kontroll over uten medikamenter!). Salt blir forsøkt å ikke bruke. Men enkelte middagsretter må jo ha litt salt =)

Det jeg tenker mest på ift kostholdet er all brusen jeg drikker... Begynner nesten å få litt angst for å miste tennene mine =P Utover det koser jeg meg med det jeg klarer å få i meg. Har litt under 2 mnd igjen nå, så det begynner å bli mindre plass til magesekken =) Så det blir ikke plass til mange sjokoladebitene i løpet av dagen =)

Skrevet

Åså godt det ikke bare er meg! takk for gode råd Mentha =)

Og jeg klarer neppe kutte helt så kan heller kompensere, litt ekstra brokkoli de dagene jeg spiser flere kaker ;) hehe... Hun lille i magen koser seg jo å sparker rundt og i følge legen er alt normalt vektøkning og blodtrykk osv.. Bare er så mange supermammer/supergravide her, og jeg blir litt stressa da..

Trollmor det er iallefal bedre med sukkerholdig brus enn lettbrus har ejg hørt =) Jeg har fått solbærsaft dilla jeg da.. mmm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...