Gå til innhold

Hvilke symptomer har/hadde deres førskole barn med ADHD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 5 år som vi mistenker at har ADHD. Mange i slekta med den diagnosen og mørketallene er nok i tillegg store. Har nå endelig fått henvisning til BUP og håper de vil se på saken.

 

Han mister lett konsentrasjonen og glemmer helt hva han holdt på med. Sitter og vrir seg på stolen, bytter ofte aktiviteter, men kan sitte litt lenger hvis det er noe han har valgt selv. Må helst skje noe nytt hele tida.

Bytter ofte tema under samtaler og avbryter når han blir lest for.

Ser han tv sitter han rolig, men bevegerpå noe hele tida(armer,bein osv)

Ped.leder i barnehagen sier han er veldig sosial. Han vil så gjerne delta i leken, men får det ikke helt til. Leker mest med yngre barn.

Litt klossete motorisk - vanskelig med hinking,sykling, balansere osv.

Har dårlig språk i forhold til alderen og blir ofte misforstått.

Tålmodigheten er dårlig, ønskene skal utføres NÅ.

Ellers er han en blid og god gutt med allsidige interesser og et stort hjerte.

 

Så jeg lurer på hvordan var deres ADHD barn i den alderen?

Er jeg helt på feilspor når jeg tenker ADHD her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Har en jente på snart 7. akkurat fått diagnosen ADHD.

Hun er ikke hyperaktiv i sånn forstand, men sliter med konsentrasjonen, forståelsen, aggressivitet, litt til og fra tics, +++

 

Hun hadde veldige problemer med grovmotorikken tidligere, og har gått i fysioterapi for dette, og det er ikke et problem lenger.

Veldig godt språk og ordforråd.

Nesten fotografisk hukommelse på enkelte ting (kims lek vinner hun alltid)

Har hun sett puslespillet og lagt det en gang, så er det nesten som hun har memorert hvordan brikkene skal sitte sammen, og legger det i en forrykende fart.

 

Veldig sosial, liker å leke med andre barn, men får ikke helt til det sosiale samspillet.

Ingen tålmodighet, ting skal skje NÅ.

forstår ikke konsekvens av handling- så straff er bortkastet,, for det forstår hun ikke.

Sykelig oppheng i detaljer.

Avbryter konstant.

Beveger seg hele veien , tygger på fingrene osv, når hun ser på tv.

Angriper meg fysisk, og banker meg faktisk talt nesten.

Kaster møbler, river i stykker planter, knuser ting.

(hun har til og med knekt en massiv furudør på langs)

 

Vi har vært under bup i 4,5 år, og har prøvd ALT av tiltak og metoder, så vi skal prøve ut medisin nå i midten av januar for å se om det har noen effekt)

 

Vær forbredt på å kjempe, om du tror det er noe mer enn bare vanlig "trass"

Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten sikker på at det er noe mer enn trass og flere med ADHD i slekta. Men ingen med diagnosen er jo like, selv om mange har mye fellestrekk.

Heldigvis blitt tatt inn på BUP nå. Både PPT og barnehagen mener at han ikke har så mye tegn til ADHD, selv om de beskriver han med svært mange av disse tegnene. De vet bare ikke at dette er symptomer. De tror alle med ADHD sitter på taket eller henger i lysekrona...

Du beskriver veldig mye som jeg kjenner igjen hos mitt barn som forståelse, fotografisk hukommlese på eks. puslespill, veldig sosial, men får det ikke helt til. I det siste han han også begynt å bli voldsom mot meg når han blir sagt i mot/irettesatt.

Ser ikke akkurat fram til masse utredninger, men kanskje like greit om problemene fikk et navn.

 

Hilsen HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, Jenta mi har vært aktiv siden hun kom ut av magen, hun har aldri ligget på fanget og kost seg, hun skulle ligge på magen fra hun kom hjem fra føden, de veldig få gangene hun lå på fanget utenom pupp/flaske og mat var så få så jeg storkoste meg, ellers bare gråt hun på fanget menla jeg hun på gulvet storkoste hun seg, så kom alderen da hun begynte slå hode i murveggen da var hun ca 7-8 mnd for hun var så sint og lei seg, hun gikk på sin 10 mnd dag aldri hatt dårlig motorikk, ski 11 mnd slalåm fra hun var rundt 14 mnd, syklet uten støttehjul når hun var 2,5 så motorikken har det aldri vært noe galt med, men aktiv sin og frustrert hele tiden, fikk ikke til og snakke så vi skjønte henne, fikk hjelp med det når vi flyttet til en annen kommune da var hun nesten fem og ingen skjønte hva hun sa, igjen ble hun da frustrert og sint og utagerende, hun begynte i barnehage da begynte ballen og trille, når de ville ha henne sjekket, da viste jeg ikke hva adhd var en gang, men nå er hun ungdom og har lært både prate lese og skrive med medesiner, hun prater som en foss og tenker seg ikke om to ganger uten medesiner, armer og bein går i ett, men når den begynenr slå inn så er det som og slå på en bryter, og hun går og driver med sitt.

Så her prøvde jeg si fra til helsesøster fra første møte på helsestasjon men fikk ikke hjelp før hun var 5-6 år og medesiner fikk hun når hun begynte i 2 klasse, men ppt hadde vist i gamlekommunen papirer på att de hadde ment hun skulle/burde sjekkes for adhd men ga meg ikke beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Du bekriver også min datter.

Hun er 4.5år og skal utredes for ADHD.

Vi har foreløpig bare kontakt med PPT grunnet hennes språkvansker, men skal nå videre.

 

Min jente er veldig snill og glad, har sjelden raserianfall eller er sint og viser stor emapti og er omsorgsfull ovenfor mennesker og dyr.

Men hun sliter med konsetrasjonen, alt må skjer NÅ, språkproblemmer, går litt i seg egen verden og er en ektrem ulykkelsfugl/klossete.

Hun sliter også med å sitte rolig, kan se lenge på tv, men kan ligge opp ned i stolen eller plutselig oppå stuebordet (ikke ro i kroppen)

 

Jeg er glad hun nå blir undersøkt såpass tidlig slik at hun evt kan få all den hjelpen hun trenger til skolestart i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.51 her

Hun har foresten ikke problemer sosialt og er godt likt blant venner.

Dog hun er ofte med yngre barn siden hun selv henger etter på språket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei :)

Min datter er 7 år. Skal begynne i 2 klasse nå til høsten igjen.

Vi er under utredning hod ppt. og mistenker adhd.

Hun har også helt siden hun kom ut fra magen aldri sittet rolig.

Kan huske hun løp hele tiden. Fra utgangsdøren til kjøkkenet-til sofaen...over alt. uansett hva vi skulle så skulle hun løpe. Hun skulle løpe til bhg husker jeg da hun begynte der. Hun fikk masse skryt i bhg fordi hun var ekstremt flink til å gå på lange turer, ble ikke like sliten som alle de andre.

Hun var veldig sen motorisk, og vi måtte ha fysiot. hjelp for at hun skulle lære seg og krabbe og gå. Nå i dag har hun en merkelig gange. hun stamper når hun går. er også veldig klønete til tider, snubler i sine egne bein, går på ting, tråkker på leker,føtter o.l som er rett forann henne.

Sitter aldri rolig. skal vi spise, sitter hun og vrir seg på stolen, er plutselig under bordet, ligger over to stoler, lener seg utover bordet osv osv..

har prøvd å ha kino kvelder her hjemme med henne, men hun sitter aldri rolig der heller. plutselig står hun med rumpa oppi i været og hodet nedi sofaen og titter på tv gjennom beina sine. hopper i sofaen. slenger seg på gulvet. eller hun skal innpå soverommet og hente det og det...

Hun har hatt perioder her hvor hun har kommet opp i senga våres da hun våkner på natta eller våkner litt for tidlig for mamma og pappa :P hun ligger absolutt IKKE rolig. GUD, så urolig. LIgger og vrir seg i søvne hele tiden. Sparker i ansiktet. får en hånd slengt over oss e.l

 

Hun går og tygger på ting HELE tiden. Maser MYE på tyggis. får hun ikke det så ser jeg henne tygge på håret sitt. hun har spist så mye på håret sitt i det siste, så faren min trodde hun hadde klipt seg...;/

ellers tygger hun på leker, klærne hun har på seg, plastikk koppene mine visstnok.. og jo, husket nå nettopp at for ett par år siden tygde hun på huden rett under neglene sine. så hun fikk skikkelig sår.

 

Hun har raseri anfall til de grader. Kan ha en fin start på dagen og alt går greit. Følger henne til skolen, og hun slår seg helt totalt vrang når jeg følger henne inn. skriker det høyeste hun kan og nekter og gå inn, og sparker,klyper,slår, biter osv. og hun roer seg ikke ned. lærer har sittet i opptil to timer en gang for å roe henne ned.

Hun tar ikke nei som svar. maser og maser og maser og maser om igjen og om igjen og om igjen... blir gal jeg..

men jeg holder alltid på mitt. ett nei er ett nei sier jeg. så da klikker hun på meg. kan begynne å småslå litt, men det er ikke mye. har opplevd at hun har kastet ting etter meg.

en familieveileder sa en gang til meg at jeg kunne putte musikk på ærene for å slippe og høre henne mase på meg. men da begynte hun å slå meg på skulderne...så da sluttet jeg med det etterhvert.

Hun er også sånn at skal hun ha hjelp til noe, skal hun ha det NÅ!! hjelper liksom ikke om jeg er opptatt, og hun ser at jeg holder på med noe... det skal skje NÅ!

Det er mye hun ikke forstår av ting som blir sagt. jeg føler jeg må omformulere ordene mine mange ganger så hun skjønner hva jeg snakker om. MAnge ganger når hun skal forklare meg noe så glemmer hun p nevne HVA hun forteller OM. og når jeg spør om hva hun snakker om, skjønner hun ikke helt spørsmålet mitt. Tidligere så hadde hun problemer med å fortelle meg ting i fulle setninger. Hun stoppet opp halvveis og måtte tenke på ordet hun "lette" etter, og måtte begynne setninger på nytt for deretter og stoppe opp på det samme stedet igjen. og ble kanskje stopp lenge før hun kom på ordet hun skulle si. Hun glemmer veldig lett. men noen ganger så husker hun ogsp veldig bra. hun er ordfattig rett og slett og leter etter ordene sine.

Navn på ting er hun ikke så god på. hun kan komme til meg å spørre det samme spørsmålet om og om igjen ti talls ganger, som f. eks, hva hette den jenta som vi traff i dag?!

hun kan lett mistolke beskjeder som blir gitt på skolen. kommer hjem og tror f.eks at hun skal få fri en dag fordi alle barn på skolen skal spise mase mat....

joda, da hadde de snakket om ramadan på skolen en dag. hadde ikke helt fått med seg alt som ble sagt.

eller da de skulle skulle kake lotteri på skolen og selge lodd og samle inn penger som sku sendes ned til ett fattig land. så påstod hun at jeg skulle middag og sende ned til afrika... joda... hadde vørt hyggelig det, men tror ikke den maten holder seg så lenge i posten.. :/ litt søt ho her også da :-D

hun ville ikke høre på min kanskje mere fornuftige forklaring på hva hun kanskje hadde hørt i stedet, HUN har alltid rett, og hører ikke på om vi forteller henne noe annet.

det er også en ting, hun skal bestemme. alltid. hun er veldig sosial,men sliter i samspill med andre barn. har brukt lengre tid enn andre til å knekke koder. hun skal styre leken, og ingen andre får bestemme. da vil hun aldri leke med de lengre.. (har jeg overhørt). Hun blir megafurt og går sin vei.

Jeg merker at andre medelever snakker til henne som om hun skulle vært mye mye yngre enn dem. fordi de forstår at hun ikke forstår like mye som de.

hun er veldig pågående i lek. Stopper ikke, når de andre barn, eller voksne sier at nok er nok. fortsetter bare til det ender opp i krangel, eller at noen må si fra litt strengt. som igjen fører til at hun blir sint.

Hun stikker av noen ganger. Ikke her hjemme, men hos besteforeldre gjøre hun dette.

 

hun har noen sånne snorke aktige lyder som uvane. på dagtid. som om hun trekker inn snørra hele tiden, men det er ikke noe snørr der, så det kommer bare en "snorke" lyd. eller en anne gang hadde hun en slags bitteliten hoste. gikk og små hosta, eller mere kremtet hele tiden. fikk det på seg som en uvane og gikk sånn hele tiden.

 

hun kan ikke sykle, har ikke sjans i havet til å lære henne det. har prøvd så mange ganger. men går bare ikke. Ikke stå på rulleskøyter,ski,rulleko,hoppe tau, hoppe strikk.. osv osv... veldig vanskelig.

 

det ble tatt en omfattende test av henne i bhg før hun begynte på skolen i fjord. Testene var veldig ujevne, men de fant ut i værtfall en ting. Og det var at hun brukte vanvittig lang tid på høre en beskjed-la den synke inn i tankene-og til å få det gjort. laang tid. Dette var et genetisk problem hun slet med, sa de.

og det er sant. hun er utorlig treig.

hun har en lillebror på 2 år. hun har siden han ble født nesten sittet oppi fjeset hans. hoppet rundt han på gulvet som en kenguru, og nesten truffet hodet o.l agjerer masse med han. holder fast armer og bein for å tulle, og skjønner ikke at dette er noe han ikke vil.

 

hun har siden hun var 1 år hatt en fryktelig dårlig uvane som jeg ikke liker helt. Det er å legge seg ned og legge hånden mellom beina og gnukke og gni.. dette gjør hun over alt. det er flaut. men har selvfølgelig, etter leges råd, og alle andres råd, fortalt at dette er helt normalt og at det er greit, MEN at hun ikke får gjøre sånn i all offentlighet. det må skje på hennes eget rom og da hun er alene.

men dette har jeg også lest er ett typisk adhd tegn, så derfor jeg nevner det.

 

hun lærer aldri av egne feil. her blir det gjort time out, eller ble før da, men hjelper ikke lengre. Har gått over til husarrest. hjelper ikke så mye det heller.

hun våkner veldig tidlig og er ALLTID rett ut av senga med en gang. hun ligger ikke i senge å "våkner" opp ett par minutter før hun beveger seg mot stua. hun slenger seg rett ut av senga med en gang hun har våkna. slapper sjeldent av.

hun har konsentrasjons vansker og ligger bak de andre på skolen. dirfter ofte bort i sin egen verden. hun må stadig bli minnet på hva hun må følge med på eller gjøre.

Ikke alltid hun fullfører oppgaver, hun gir veldig fort opp. og er en vanvittig dårlig taper.

og hun snakker HELE tiden. om ikke til meg, oss, så med seg selv eller med hennes usynlige venner... jeg mener HELE tiden.. det er nesten litt skummelt.

hun avbryter hele tiden, kan ikke vente på tur.

er veldig egoistisk. sliter ut andre og ødelegger andres ting og leker samt hennes egne leker.

 

Vi hadde ei jent ei gaten her hun veldig godt overens med. De ble perlevenner da de startet i førsteklasse sammen. de var sammen hele tiden. nesten FOR mye.

de var hjemm hos hverandre etter skoletid masse. men plutselig en dag så stoppet alt dette.

de gikk ikke sammen i følge gruppa lengre, de lekte ikke så mye sammen på skolen og de sluttet å besøke hver andre.

eller det vil si, jeg hørte aldri noe mere fra mamma'n hennes.

til jeg spurte her en dag om det oppførslen til min datter som skremte dem.

og da var det nettopp det. Min datter hadde vært så eie syk over denne jenta. hun hadde ikke fått lov av min datter å leke med noen andre enn henne i skoletiden. så når min datter var syk eller borte, så hadde denne jenta ingen å leke med, for hun kjente ingen på ande på skolen, (etter 2 mnd). så denne jenta måtte ha en pause fra min datter.

 

Dette ble veldig lang melding. men jeg hadde så mye å hjertet å fortelle.

Jeg tror hun har adhd, og dt tror skolen,sfo også. ppt skal sjekke ut dette.

Og nesten stygt sagt, men jeg håper hun har, slik at hun kan få medisiner og få hjelp snarest. for det kan ikke være greit åvære henne om dagen. hun er konstant sint og sur hele tiden. hver gang hun åpner munnen, så kommer det sure toner ut.....

selv om hun ikke trenger..

Jeg ønsker at hun skal få en bedre tilværelse. få det bedre med seg selv og klare og fungere i hverdagen uten å være så sint hele tiden.

 

Hva tror dere<? har hun adhd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun leker også helst med de som er yngre enn seg... for da kan HUN styre leken..

 

Meg med det lange innlegget rett over her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Ser dette innlegget er gammelt, men håper kanskje du siste anonym ser dette😊

Lurer sånn på hvordan det gikk med jenta di? Sitter i den samme situasjonen som deg nå....

Anonymkode: c0692...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...