Gå til innhold

ALLE MÅ HUSKE PÅ Å

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dyrebeskyttelsen-trondheim.no/

Hjelp trengende sjeler!:)

Nå er det så kaldt ute at dere ikke må hive ut kattene deres!!

De må få komme inn igjen med en gang de vil.

HUSK DET!!! Er så utrolig mange stakkars katter som har eiere som ikke tenker lengre enn nesen sin.. "jodajoda, katter kan være ute ja. De har så tjukk pels"

FÅ OPP ØYNENE!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør ikke annet enn å åpne og lukke dørene for pusene om dagen, jeg... ;o)

Skrevet

Jaaaada.... jeg har en katt som liker å være ute i timesvis vanligvis, men nå vil han bare ut og inn hele dagen lang. Akkurat som om han tror det er blitt varmere enn sist han var ute 5 minutter tidligere ;)

hehehe...

Her har til og med kaninene ute fått terrassevarmer i buret sitt. De har hjemmesnekret og veldig stort og litt høyt bur, med ute og innedel.

Jeg er enig med deg, for jeg har sett nok av dyr som står ute og fryser, fordi folk tror at siden de har pels så tåler de det. Kaninene hadde nok tålt det, som er ute hele tiden, men min samvittighet gjør at de får litt varme i huset sitt. Så får jeg heller betale det strømmen koster ;)

Skrevet

Katta mi er kun ute en snartur når jeg er hjemme.. Ellers må hun nok bare holde seg inne ja:)

Skrevet

Vi har to hankatter, ene er kastrert å den andre er ikke. Han eldste på snart 2 år elsker å være ute nå selvom det er kaldt, men er ikke ute like lenge som før da. Litt sånn som din lenger opp her, hehehe.

Han kan løpe ut utgangsdøra, for å så løpe rett rundt huset, for å ville inn terassedøren.

Han yngste på 9 mnd som ikke er kastrert, er den bedagelige litt småfeite typen som elsker å være inne sommer og vinter, men han er også litt ute. Noen snarturer:) Det må de vel få lov til?

Vi passer altid på at de er inne før vi drar ut å skal være borte noen timer liksom.

Vet om flere katter i nabolaget her som enten er hjemløse eller hva, som vi gjerne skulle slippet inn til oss, men siden vi har to hankatter så går det meget dårlig...

Skrevet

Sålenge katten vil ut selv, så går det bra ja.. Men kun sålenge de får inn når de vil.:)

Om du har hjemmløse katter i området ditt, må du ringe dyrebeskyttelsen nær deg, så de får jobbet med å ta inn kattene i denne kulda.. Om du kunne ha ordnet er varmt hus de kan ligge i, samt mat.. Så har de det bedre enn om de skulle vært uten begge deler.. og husk, det er kun til dyrebeskyttelsen har kapasitet til å ta de inn:)

Skrevet

Min svigermor matet to kattunger som eierne flytta fra. Da hun tok kontakt med nærmeste kattehjem fikk hun beskjed om at hun hadde påtatt seg ansvaret, så da fikk hun pent bare fortsette å gi dem mat... Det ordnet seg etterhvert da, eierne kom og henta dem.

Selv har jeg fire katter, men de er innekatter. Til våren skal de få utegård, men foreløpig så får de bare holde seg inne.

Ukastrert katter bør ikke få gå ute, det er et kjempeproblem med alle kattungene som aldri får noe skikkelig hjem. Halvparten av dem ender opp som hjemløse. Så folk bør ta ansvar, og kastrere huskattene sine før de slipper dem ut. Fertile rasekatter bør jo selvfølgelig heller ikke få gå fritt ute, men der er det nok mer vanlig med kattegårder.

Skrevet

Ja det er det jeg også trodde, at sålenge de vil ut, å kommer inn såfort de vil:)

Men det er det som er, at jeg vet ikke om de er hjemløse, men de er ute så og si hele tiden, å mjauer og skriker flere ganger daglig. I sommer satt jeg på lekeplassen med guttungen, hvor en nydelig langhåret katt kommer rett bort til meg å mjauer. Det var ei drektig hukatt som hadde flått fra topp til tå! tett i tett! det var helt grusomt, så jeg tok hu med hjem å fjernet hver eneste èn (det var til sammen 300stk!!!) så ga jeg henne mat og vann... Hun må jo ha vært hjemløs?! det kan da ikke være noen her som eier henne, å som totalt overser tilstanden hennes?!

Katta dro igjen etter noen dager, å da så jeg henne ikke igjen... Sånne katter er det mange av her:(

Skrevet

synes det er forferdelig at noen kan behandle dyr så vondt!!

tror ikke folk forstår at et liv er et liv, om det tilhører et menneske eller et dyr.

jeg har en liten eller STOR kattunge på 5 måneder selv. men han er ikke ute ennå i det hele tatt. bare inni jakka mi. :P

han skal være innekatt og hele slekta hans har også vært det.

har heller ikke kastrert han ennå så er litt redd for å silppe han ut alene også.. og i tillegg så har de jo ikke ferdigutviklet retningssans før ved 7-8 måneders alder..

og rett utafor her er det en litt stor vei.. og INGEN holder fartsgrensa der heller.. :S

så folk får bare si at jeg er en dyreplager som ikke slipper ut katter, men han viser ingen tegn til å ville ut heller.

men siden mor og far og besteforeldre++ har vært innekatter så kanskje "ute-genene" har blitt hvisket litt ut? ikke vet jeg :)

Skrevet

grunnen til at den ene katten vår på 9 mnd ikke er kastrert er fordi vi har blitt frarådet av dyrlegen å gjøre det med han fordi han har så ekstremt lett for å legge på seg, samtidig som han er ekstremt lat. Hvis han blir kastrert, vil han bare ligge rett ut dagen lang, samtidig som han kan legge på seg enda værre... Det er da ikke bare de med hankatter som skal ta ansvar.

Skrevet

men de med hunnkatter har jo en litt vanskeligere oppgave.. jeg kjenner noen som passer på at hu får p-piller HVER dag. likevel har hu fått 2 kull!! for hvis hu kaster opp en hårball og pilla blir med så kan det jo være gjort..

så tror det er litt værre med hunkatter..

Skrevet

Det er jo nettopp derfor man burde sterilisere dem. P-piller er bare tull, hehe.

Ja det koster penger, men det koster å kastrere også.

Skrevet

Kastrerer du ikke, vil han snart dra på streif, og til slutt vil han bli borte.

Skrevet

Pusen min er kastrert, og 8 år. Han vil ikke noe særlig ut på vinteren, bare korte turer. Om sommeren liker han seg ute, og er ute i mange timer i strekk.

Skrevet

Problemet er at ei hukatte får bare ett kull av gangen, en hannkatt kan parre seg med veldig mange hukatter... Og, p-piller forhindrer bare løpetid, så om ei hukatte blir "voldtatt", og det skjer, så er det parringa som setter i gang eggløsninga, og da er det et kull på gang. Men for all del, hukatter bør også steriliseres dersom man ikke har en rasekatt man skal drive avl med... Jeg har bare en huskatt, og hu er kastrert, selv om hu ikke skal ut.

I Sverige har det vært snakk om at man ikke skal ha lov til å slippe ut fertile katter.

Et annet problem med fertile katter, utenom alle kattungene som ikke får gode hjem, er at de slåss mer enn kastrater, og da er de mer utsatt for å bli smitta med katteaids, den overføres nemlig gjennom blod...

Skrevet

Har to katter selv. Hunnkatten er sta som et uvær og elsker å være ute, ikke sjanse i havet til å få henne inn på kvelden hvis hun ikke vil selv! (Etter slike netter kommer hun som regel fykende inn som en rakett så fort døren åpnes på morgenen da, hehe.) Hun er nå åtte år gammel, og har til dags dato aldri(!) vært syk - med unntak av en oppkastpøl annenhvert år som mest sannsynlig skyldes at hun har spist noe hun ikke burde spise.

Hannkatten på syv år er et annet kapittel ... Han blir sofagris om vinteren, går bare ut når han er helt nødt til å gå på do og står på bakbena og skraper febrilsk på døra når han vil inn igjen - gjerne fem minutter etter at han gikk ut. Han er forkjøla hver eneste vinter, får astmapust og feber og ser generelt ut som Rudolf på en dårlig dag (han har rosa snute som blir omtrent selvlysende når han er kald eller syk). Ikke akkurat arvet morens jernhelse nei :)

Noen katter tåler kulda bedre enn andre ... Men det er en grei regel å ikke la dem være lenge ute vinterstid før man leter etter dem. De er ikke store dyr; om de skulle sette seg fast i noe, skade seg etc. fryser de raskt i hjel om de blir liggende ute i kulda ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...