Gå til innhold

Jeg er gravid:) Og har en del spørsmål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag er jeg 4 uker og 6 dager. Jeg ble gravid etter bare 2 pp, så vi er utrolig lykkelig! Jeg hadde aldri trodd at det kom til å gå så kjapt.

Jeg har en del spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Først, når skal jeg bestille legetime? Jeg vil helst gå til jordmor i stedet for fastlegen min, men må vel først til fastlegen?

Vi har tenkt å ta tidlig ultralyd. Hva kan man se på en tidlig ul? Jeg leste at hjertet begynner å slå etter litt over 5 uker, men at mange ikke hører hjertelyd på ul selv etter 15 uker..

Jeg har også lest at man kan ta tidlig ul i uke 8, men er det "min" uke 8 eller barnets uke 8? Jeg er ikke helt inne på de ulike uketellingene!

Når jeg logget meg på hadde jeg mange flere spørsmål, men nå husker jeg ikke flere.. Kommer nok på etterhvert!

Håper det er noen som kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst, gratulerer =) Så kjekt:)

Jeg vet ikke om jeg kan svare på alt, men prøver:)

Første legetime er vanlig mellom uke 8-12. Det er ikke "svangerskapsmessig"nødvendig å gå før. Da tar de blodprøver og fyller ut helsekortet og snakker litt generellt rundt hva det innebærer. Jordmødre har stort sett ganske sprengt kapasitet rundt om i landet, men jeg vet ikke hvordan det er der du bor. Vanlig å gå til jordmor for første gang rundt uke 16 veldig mange plasser iallefall.

På tidlig UL kan de se veldig masse, organer, evt misdannelser o.l (ikke kjønn). Men det spørs jo hvor tidlig du tenker. alt er jo ikke ferdig i fosterkroppen før uke 12, så om du går før dette kan de jo ikke "garantere" for alt. Men noen velger jo tidlig UL for å sjekke at fosteret er på riktig plass blandt annet. på vanlig UL bruker de vanligvis ikke lyd. Men det er mulig å høre hjertelyden med et doppler apparat fra ca uke 12. uke 8 er nok din uke 8, da det er det man regner ut ifra..

Lykke til med svangerskapet ditt, nyt det:)

Hilsen meg i 2.trimester:)

Skrevet

Tusen takk for nyttig og raskt svar, kaz23! Kan tenke meg det er herlig å være i 2. trimester:) Jeg har full nedtelling til jeg er der;)

Skrevet

Du må ta noen prøver til legen ja. Selv går jeg annenhver gang til lege og jordmor, og syns på den mårten jeg får det beste fra begge. :) Selv har jeg fått legetime i uke 8 med alle mine graviditeter (dette er min 4)

Når det gjelder tidlig ultralyd må du bestille dette privat med mindre det er en grunn til at du skal ha tidlig ultralyd. Og når det gjelder å se hjertet så er det nok ikke på ultralyd de ikke får høre hjertelyden i uke 15, men hos jordmor/lege hvor de bruker doppler for å lytte. På ultralyd vil du se hjertet med en gang det har begynt å slå. det viser seg da som en pitteliten blafrende flekk på skjermen. Uke 5 er litt tidlig da for å virkelig kunne se noe, så om du klarer å vente til uke 12 så vil du kunne se både fingre og tær. :)

Det regnes alltid fra dine uker, så når jeg sier uke 12 så mener jeg din uke 12. :)

Lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for svar, knoll(07) og tott(08)+julibaby! :)

Jeg tror jeg bestiller tidlig ultralyd i uke 10. Jeg gleder meg kjempemye til å se lille spiren på skjermen..:)

Skrevet

ja, det er fantastisk morro å se at den pittelille peanøtten i magen faktisk ser ut som et lite menneske :)

Skrevet

Ser at de fleste svarene på spm er gitt, men en ting jeg må si meg uenig i er at du ikke må ha en kjempegod grunn til tidlig UL for å få det dekket. Du kan være heldig å få d gratis med henvisning fra legen. Min grunn var at jeg faktisk ikke vil vente til uke 19 for å vite om alt står bra til inni der.

Masse lykke til!!! :)

Skrevet

Sniker innom fra 2.trimester. Er selv 19+0

D vanligste er vel å ha første kontroll i uke 8-12. Men tror dette varierer litt fra sted til sted. Eg bestilte min første time når eg var 5-6 uker på vei. Og fikk vel time rundt uke 7

Eg går kun til jordmor, og har ikke vært innom lege.

Her eg bor er lege og jordmor i samme bygning, så hun bare skrev ut de papirene eg trengte for å ta blodprøve, og tok de med meg til legekontoret, der de på kontoret tok de nødvendige prøvene.

Dersom du skal på tidlig ul, må dette bli privat. For lege/jordmor skriver ikke ut henvisning til tidlig ul, uten at d skulle være noen spesiell grunn til d.

Og d er i din uke 8. Noe før d var ikke vits fikk eg beskjed om. D er så lite d som er der inne, at d kan være vanskelig å se.

Hadde selv tidlig ul når eg var 8+3, pga en graviditet utenfor livmor og en MA. Fikk se et bankende hjerte og et lite nurk på 2,2 cm. Hørte oxo hjertelyden.

Var på ordinær ul nå før helgen, og fikk se en sprellende baby, som hadde gym.time. Ganske aktiv. Alt sto bare bra til:O)

Så du har mye å glede deg til fremover:O)

Skrevet

Min lege henviste meg til tidlig ultralyd, men sykehuset sa nei. De mente det var mer nyttig med en ekstra ultralyd senere i svangerskapet istedet for en tidlig. Og jeg har god grunn for å få tidlig UL. Nå skal jeg heller ta en privat neste uke...:-)

Skrevet

Bare så du er klar over det, siden du tenker å bestille tidlig ul i uke 10 - da er det for tidlig å se evt forstørret nakkefold (downs syndrom).. jeg gjorde selv den tabben, for var så utålmodig. For å kunne sjekke dette bør du være uke 12-13.. altså din uke 12-13.

Skrevet

jeg ble ikke henvist til sykehuset da, og fikk tidlig UL gratis men måtte betale for bildene. :) Kommer nok an på hvor du går. Hadde betalt hvis jeg måtte det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...