Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Har ikke studiekompetanse, men ser også at opptakskravet kan være realkompetanse. Hva vil det egentlig si? At jeg må ha jobbet så og så lenge innen relevant arbeid (i dette tilfellet helse). Noe jeg ikke har gjort. Har derimot jobbet 13 år diverse andre steder.....
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Realkompetanse er tidligere lærling dvs fullført vgs.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Lærling? Er det ikke noe regel på alder og tidligere jobberfaring da? Hilsen annen undrende
Gjest ->>- Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 "Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte. Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden." -står det på samordnaopptak.no Vanligvis vil den enkelte skoles vurdering av realkompetanse være at det du har gjort må ha noe med studiet å gjøre, men om du søker på skoler med lave søkertall hjelper det sikkert på (typisk skoler beliggende på små tøysesteder i dypeste Finnmark og sånn).
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Tak, pila! Du er go` å ha du ;o)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 det er opp til skolen hva de vurderer som realkompetanse. Men samboeren min er bilmekaniker, har 5 års relevant erfaring (innenfor helse). Kom likevel ikke inn da de mener han mangler 10 timer med norsk og noe mattegreier... (ergo, studiekompetanse nærmest). Men hør med den skolen du vil inn på hva de stiller som kriterier... Samboeren min fikk forskjellig svar nemlig fra de forskjellige skolene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå