Gå til innhold

Noen som jobber som hjemmehjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som kan fortelle meg litt? Lurer på dette etter jul som en deltidsstilling. Takker om du vil dele litt kunnskap med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp!

Jobber både som hjemmehjelp og i hjemmesykepleien.

Trives veldig godt og holder på å ta fagbrev som helsefagarbeider nå:)

Har jobbet samme sted i snart 5 år.

 

Noe spes du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som hjemmehjelp i ca 6 mnd. Jeg trives veldig godt. Jeg treffer kolleger, men får også jobbe for meg selv store deler av dagen. Det passer meg godt!

Skal du evnt jobbe i kommunen eller privat? Jeg har gjort begge deler, er nå i kommunen.

 

Jeg lurer også på om det er noe spess du tenker på? Hva vil du vite?

 

Vi kjører rundt til de som bor hjemme og hjelper dem med stell, handling o rengjøring. Noen steder er det kjempekoselig å komme, andre steder vil man aller helst være foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer egt på alt. Trenger en jobb både for det sosiale sin del, og for litt "lommepenger", har vært hjemme med barn noen år. Vet jeg hadde fått jobb i kommunen omtrent på dagen, og tenker det kan være givende arbeid?

Er det mulig å jobbe noen timer på dagtid? Ønskesituasjon hadde vært en 4-5 timer til dagen..

HI, som er kjempetakknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ekstravakter i hjemmetjenesten. Arbeidstiden varierer, du kan ikke velge å bare jobbe 4-5 timer, må nok opp litt i timetall.

 

Jeg skriver opp når jeg kan jobbe, og får vakter ut fra det. alt fra 2-5 vakter i uka. Arbeidstiden er da fra 7.45 til 13.45(korteste vakt)14.00, 14.30 eller 15.00. Må ta de vaktene som er ledige.

 

Jeg trivdes ikke i begynnelsen, følte jeg fikk lite opplæring og var ikke trygg i stellet. Men nå liker jeg meg bedre og bedre, og det gir mye glede i å se hvor takknemlige de eldre er når du kommer.

Noen er frekke, sure, vanskelige og tunge i stellet også, men de overser du glatt etter en stund, hehe:p

 

Lønna som ufaglært er ikke allverdens, men jeg overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål; Forventer dere at slektningene til de gamle skal vaske klærne deres (om de ikke klarer det selv), eller er det også noe dere kan bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjøres vedtak på hva en bruker trenger av hjelp. Står det klesvask på listen min så vasker jeg klær. Om ikke, så er det ike satt av tid til det, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig info. Sånn som du jobber kan gå greit! Jeg har eget knøttefirma som trenger litt tid, mann med krevende jobb pluss en håndfull unger;) Arbeidstiden på dagtid er jo i skole/bhg-tid så det kan gå bra. Pluss at jeg tydeligvis evt kan ha en dag eller to ledig til mitt eget. Ufaglært-lønn er hva?

Tror faktisk dette kan være en jobb som kan gi både meg og andre mye, jeg!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at hos de friskeste eldre er det bare å støvsuge og tørke litt støv. Og hos de mer reduserte er det tale om dusjing og bleieskift, men slikt er det kanskje hjemmesykepleien som tar seg av??

Har selv engang tenkt på å bli hjemmehjelp. Men nå har jeg omsorgsoppgaver innen familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJEMMEHJELP er noe annet enn hjemmesykepleie... jeg har en liten hjemmehjelpstilling.. det er en møkkajobb du fort går lei. vaske gulver, tørke støv , støvsuge..

 

det er noe forskjell fra kommune til kommune, men her jeg bor er det kun renhold.. i nabokommunen er det også litt stell. men det er kun enkle dusjer og hjelp til påkledning... aldri hørt om bleieskift for en hjemmehjelper..

 

kom deg heller inn i hjemmesykepleien du=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.45 her

 

Jeg er i hjemmesykepleien, vi kaller det bare hjemmetjenesten her.

Er godt mulig å være i begge, både hjemmesykepleien og hjemmehjelpen, bare sette seg opp som vikar i begge.

 

Hjemmesykepleien var litt skremmende for meg i begynnelsen, følte det nedverdigende å bytte bleier, tørke folk i rompa, vaske dem nedentil osv. Altså, ikke for meg, men for dem. Men så var det en som sa at jeg måtte huske på at dette var hverdagen for dem, og at stellet egentlig er det samme som på barn, bare at det må utføres på andre måter. Og det er jo sant=)

 

Vi har noen brukere som knapt kommer seg opp av sengen, noen som må ha heis for å kunne flytte på seg, og noen som stikker ned på butikken med rullatoren sin, går på café osv. Stor varisajon, og ingen dager er like!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell fra kommune til kommune, men i min kommune har hjemmehjelpen stelloppgaver også. Da kan det være dusj, bleieskift, bruk av heis, rullestolbrukere etc til å ta på et par strømper, smøre mat og re opp sengen. Veldig variert altså, men som hjemmehjelp har man sine faste brukere hver dag. Det syns jeg er veldig positivt. I hjemmesykepleien vet man aldri hvilken liste man får, man har ikke sine faste brukere.

Veldig mange er utrolig takknemlige for den hjelpen de får, spesielt når det gjelder renhold. Jeg føler at det er en viktig og givende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her! Hva trengs av utdannelse for å være i hjemmesykepleie kontra hjemmehjelp? Må du ikke være sykepleier? Skal begynne på sykepleie deltid fra høsten av, men har ikke relevant utdannelse på stående fot. Bare 4 barn, he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen utdannelse innen dette fagområdet, og jobber da som ufaglært. Har heller ikke medisinkurs, og må skrive avvik hver gang jeg gir medisiner. Blir derfor en del bytting på listene for å unngå at jeg må gi medisin.

 

De med utdannelse hos oss er sykepleiere, omsorgsarbeiderere, hjelpepleier osv. Helsefagarbeider tror jeg kanskje det heter nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mennesker som blir hjemmehjelpere, blir det fordi de ikke får seg annen jobb! det har jeg hørt MANGE ganger og det er jeg enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det inntrykket jeg sitter med. Mine kolleger er oppegående og sterke damer. De aller fleste av dem kunne uten tvil fått andre jobber og et par av dem er kvalifiserte for å jobbe i hjemmesykepleien, men har valgt det bort til fordel for å være hjemmehjelp. De fleste av dem reiser på flotte ferier, kjører fine biler, er sunne og glade. De er ikke slitne damer uten mål og mening i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...