Gå til innhold

Sykemelding, hvordan telle?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i uke 33 nå, og fikk i dag (tirsdag) en 20 prosent sykemelding av fastlegen min. Den varer frem til permisjon. Det jeg lurer på er om jeg har rett til å ha en dag "fri" allerede denne uken, eller om jeg må vente til neste uke, siden det er en full uke?

 

Sykemeldingen tilsvarer vel 6 timer denne uken, så da kan jeg ev jobbe to timer en dag, og så gå hjem? Virker litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Hvis han skrev sykemeldingen fom idag, gjelder den 20% resten av denne uken..Altså 20% av tirs/ons/tors/fre. Det blir vel ikke fullt en hel dag, men det blir det neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. hadde det vært så lett! Her sa sjefen at han ville jeg skulle gå kortere dager, noe som egentlig er en umulighet i mitt yrke. Det blir vel til at jeg går fulle dager uansett....

 

Denne uken har jeg jo seks timer til gode, men fikk bare beskjed om at jeg fikk "ta det litt som det kommer". Skal jeg spare på timene da? Helt håpløst opplegg! Arbeidsgiveren går først uansett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din kan ikke pålegge deg å ta kortere dager om det ikke er mulig!

Mener det står noe om at arbeidet skal tilrettelegges i SAMARBEID med arbeidsgiver og arbeidstaker.

 

Hos oss gjør vi som vi vil, bare vi orienterer de vi jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best for deg? Hvilken ordning tror du at kan gjøre at du blir værende i jobb resten av tiden? Det må jo være det som avgjør hvordan du og arbeidsgiver avtaler hvordan de 20% skal tas ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet også 80% en mnd.. Da jobbet jeg faktisk bare 6 timer hver dag, 5 dager i uken..! Da har du også krav på pause på 30 min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill. Det var en sjef lengre opp i systemet som ikke ville la meg velge. Denne ukens leder var innforstått med at det beste var å ta en dag av denne uken. Har jobbet mye overtid, så har nok avspasering å plusse på de 6 timene for en full dag også. I dag er jeg hjemme, og det tror jeg var fornuftig.

 

Håper å møte forståelse også neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er de så FANTASTISKE at vi må være på jobb hundre prosent men bare YTE 20% mindre arbeidseffekt.... YEAH!!! Funker ikke i det hele tatt.. men de kan visst kreve at det er sånn da... hvis ikke må vi sykemelde oss 100%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utrolig godt å høre at noen arb.givere faktisk tar ansvar og leser regelverket slik det er ment! Alt for mange blir sykemeldte som gravide, og jeg er 100% overbevist om at det er flere som kunne unngått det dersom de var interesserte i å se muligheter og ikke bare begrensninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ansvar? Jeg tror sykemelding kunne vært unngått i mange tilfeller om arbeidsgiver hadde vært villig til å tilpasse mer. Sykemelding blir bare siste utvei om ingenting annet fungerer. Selv jobber jeg 100 prosent stilling, men i praksis 120-140 prosent stilling. Med 20 prosent sykemelding nærmer jeg meg 100...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...