Gå til innhold

Enslig forsørger men delt foreldrerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen kan hjelpe meg litt.. Er i uke 24 nå, å har sånn smått begynt å tenke litt på dette. Jeg skjønner ingenting av hva som står på nav sine sider.

Jeg og barnefar er ikke sammen. Vi er venner og han blir å stille opp for barnet. Men det jeg lurer på er.. jeg blir vel regnet som alenemamma/enslig forsørger? Hvordan blir dette med foreldreretten da?

Om vi har delt foreldrerett, har jeg da krav på barnebidrag?

Og hvilken rettigheter har jeg når det gjelder det økonomiske? Prøver bare å finne ut av hvordan jeg skal klare meg. Jeg er i full jobb, så jeg vet jeg får foreldrepenger. Men lurer også på hvordan det blir med permisjon om vi har delt foreldrerett? Og vist jeg ender opp med full foreldrerett, har han da krav på permisjonsukene sine? Eller får jeg alle ukene for meg selv da?

Ææh, skjønner ikke alt dette :s Noen som vet hva som hadde lønnet seg for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i samme situasjon som deg. Og bor dere ikke sammen er du alenemor.

Har søkt om foreldrepenger og måtte jo da krysse av på valget alenemor, snakket med nav før idag og når du krysser av på den, som du skal når du ikke bor med far, så får du automatisk de 10 ukene far skulle hatt.

Har også full jobb men nav selv sa jeg skal søke på overgangsstønad så har gjort det og. Og man søker når barnet er født dobbel barnetrygd.

Når det gjelder foreldreansvar så går det automatisk til mor når man ikke bor sammen. Når dere skal skrive under fastsettelse av farskap kan man krysse av på delt men det gjelder f.eks at man må være enige om trosretning, begge kan utstede pass, poden kan ikke gifte seg før 18 år uten at begge foreldre skriver under, du kan ikke flytte langt unna far uten at han har blitt hørt og sånne ting.

Det har ikke noe om hvor barnet skal bo. Første året må barnet bo hos deg, mens far bør ha hyppige samvær med barnet minimum 2 ganger i uka 2-3 timer, på et kjent sted for barnet, helst med mor tilstede. Så etter et år om far har fulgt opp samvær og barnet er trygt kan han begynne å ha barnet litt alene. Det er ikke før barnet er 3 år det er anbefalt f.eks 50/50 fordeling.

Har dere delt foreldrerett skal pappa gi deg bidrag allikavel, bf og jeg skal i første omgang prøve å få til privat avtale. Du som bor med barnet kommer til å ha enorme utgifter på barnet selv om dere har foreldrerett begge to. Det meste av utgifter får den som bor med barnet.

Ble rotete det her, men ta kontakt med amathea, de kan forklare deg masse, og de er gratis. Og nav om du lurer på mer angående rettigheter.

Lykke til :o)

Skrevet

Tusen takk for svar :D jeg skjønner litt mer nå, er bare 19 år i tillegg, så dette var syyykt vanskelig å sette seg inn i. Men tror jeg har en litt mere peiling på hva som er det beste å gjøre.

Godt å høre at de 10 ukene automatisk går til meg. Fordi siden vi ikke bor sammen, så syntes jeg at det var litt tidlig for far å ha barnet så lenge i strekk.

Tenkte også på at vi skulle lage en privat avtale om barnebidrag i første omgang, for å gjøre det litt lettere for han. Så får vi se om han holder den avtalen :)

Skrevet

vil bare kommentere den lille tingen om pass;O)

begge foreldrene må skrive under, om d skal utstedes et pass til barnet,

det måtte ihvertfall eg og faren til dattera mi.

vi er ikke sammen lenger. eg har den daglige omsorgen, og ho bor hos meg. men vi har delt foreldreansvar.

nå er dette snakk om et barn i ungdomsskole-alder.

er sammen med faren til barnet eg bærer på nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...