Gå til innhold

Var på ekstra ul i dag, og ser for meg en gigababy nå :s


zearesha

Anbefalte innlegg

Akkurat 32 uker på vei i dag, og den lille veier iflg damen med apparatet 2kg. Her inne står det at babyen nå skal veie ca 1,5kg. Og damen mente også at dersom jeg går tiden ut vil babyen sannsynligvis ligge på 3,5-4kg, noe som iflg henne er normalt, men for meg høres gedigent ut :s

Har en jente fra før som veide 3120 når hun ble født, og syns da det var stort nok jeg :) Søsteren min fikk en gutt på 4280, og han var stoor! Er litt usikker på om jeg skal i det hele tatt prøve uten smertestillende nå, hvis babyen blir såpass som ul-damen trodde...

 

Forøvrig var alt bare bra da, og det er jo det viktigste :) Men den størrelsen bekymrer meg litt...Er ganske liten selv og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Størrelsen her inne er vist feil...

 

Har selv en gutt på 4250g. Synes han var akkurat passe jeg :-P Han var født uten smertestillende, og det gikk helt greit. - Men klart det spørs jo hva slags fødsel man har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Datteren min var en fryd å føde :) Derfor jeg syns det var stort nok :P

 

Søsteren min med gutten på 4280 hadde en kjempetøff fødsel som gikk over to døgn, men nå skal det sies at hun er veldig nervøs av seg, slet med forholdet til sin daværende mann(som tok over hele greia og bestemte hvordan hun skulle føde, hva slags smertestillende osv), og var redd for å ytre sin mening under fødselen. Jeg er overhodet ikke som henne, og skal i tillegg føde med bare sykehuspersonell der, så de vil jo lytte til mine ønsker så langt det er mulig :) Håper på en positiv opplevelse, men kommer nok til å tenke mye over den vektgreia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Eg var også til ul i uke 31 og fikk estimert vekt på 2 kg... Jordmora spurte meg om eg var sikker på om eg var i uke 31 fordi ungen var ein skikklig plugg.. godt å høre at det er fleire som har ungar med matvett ;)

Er førstegangs og har heile tida gleda meg til fødselen og stressar heller ikkje så veldig meir etter dette... men håpar jo selvfølgelig ikkje på ein giga baby:P Men ut må han jo uansett....

 

Detta går sikkert bra! Uansett sa jordmor på seinare kontroll at slike estimater er svrt usikre og kan fort ta feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er i uke 34 nå,og jeg var på en ul i uke 32 og der sa de at babyen nå var 2,5 kg.Kom som et sjokk kan du si.Var på kontroll i går og da ble de enige om at jeg skulle komme den 27 desember på ny ul og bli enige om det blir ks eller vaginal fødsel. Begynner å bli litt redd nå. Har lyst til å føde vaginalt,men tror det blir bedre med ks.

Tok også en glukose test forrige uke,og den var fin.Ingen svangerskapsdiabetes.Så det er jo bra.

 

Håper lille prinsen ikke legger på seg så mye nå de siste ukene.Han er stor nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født begge mine uten noen form for smertelindring, og det har gått helt fint. Har ikke følt behov for noe som helst medikamenter. Snuppa mi som kom først var 3880 gram (Og estimert fødselsvekt på 2.5 kg...!!!) og gutten vår veide 4065 gram (ikke noe estimat på han). Gutten var ute 2 timer etter at jeg skjønte at fødselen var igang...

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg over den vekta på babyen, for ut kommer den uansett... ;) Enten på ene eller andre måten.. Det at babyen er stor trenger ikke bety en tøffere fødsel. Mange med små babyer har tøffe fødsler også..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til vekstestimering annenhver uke grunnet sv.diabetes. Er 35+5 og lillegutt veier 2500g. Noe som er helt normalt. Fikk høre av jm på RH at i uke 32 skal babyen veie 2000g, og at det er helt normalt. Min var 2100g (noe som er 5% over gj.snittet). Er så lite at det ikke har noe betydning i følge jm. Men blir fortsatt fulgt veldig nøye opp og det er jo bra.

 

Tror mange leger/jm sier mye forskjellig ang vekst. Virker hverfall sånn her inne. De har jo skjemaer de skal følge, så kan ikke helt skjønne det men..!

Håper du får noe ut av dette da hvertfall ;)))

 

Lykke til!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel damene med apparatene kan også ta feil. Hvis ikke skulle jeg ha født en sønn på over 4 kg.

 

Jeg gikk til ukentlige UL fra uke 32 med førstemann pga av svangerskapsforgiftning.

 

Han ble beregnet til alt fra 3800 til 4400 på de ulike UL. Siste UL som ble gjort 3 dager før han ble født mente jordmoren at han lå på rundt 4200 g.

 

Kan ikke si at jeg gledet meg til fødselen pga av at han var estimert til å være så stor. MEN, det som kom ut var en pjokk på 3300 g og 51 cm. Så jeg ville tatt beregningene med en liten klype salt.

 

Ikke bare jeg i min vennekrets som har vært ute for ganske stor forskjell på estimert fødselevekt og reel fødselsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, min erfaring er at man ikke skal stole 100% på disse målene som tas ut på ultralyd.

Da jeg skulle ha min første datter, var jeg på sen utltralyd 3-4 uker før termin, siden babyen ikke hadde snudd seg. Da fikk jeg beskjed om at babyen lå i seteleie, veide 4,6 kg og kom til å bikke 5,5 kg før fødsel!!! Hjeeelp og keisersnitt tenkte jeg da!

 

Så snudde frøkene seg etterhvert, dog til en stjernekikker noe som tilsier hard og lang fødsel.. og ja,det tok 21 timer, men fødte uten smertestillende.

 

Da hun var kommet vel ut, veide hun 3,7 kilo og var 53 cm lang, med sine mors lange ben. Det er nesten 2 kilo bom på estimatet! Og det pga at lårbenet var veldig langt på babyen... Så igjen, ikke stol så fælt på disse målene på UL.

Jeg er nå 27 uker på vei, og har nok en gang fått beskjed om en stoor baby. Regner nok en gang med en normal baby på mellom 3,5 og 4 kilo. Alt under 4,5 er egentlig ganske smått, det er HODE som avgjør om det føles stort eller ikke....! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var på kontroll senest i går og er i min uke 34 nå. Her ble det estimert en forløpig vekt på 2, 5 og da sa nå min lege (siden jeg går til en spesialist på gynekologi og fødsel) at dette var ikke den største ungen han hadde sett og estimerte at hvis veksten fortsatte smo foventet ville den kanskje bikke 3000 ved fødsel.. Så det er tydelig at det er mye forskjell på meninger både fra lege, jordmødre og kjerringråd. :)

 

Tar det med ro og tenker at ut komme rnå den ungen uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...