Gå til innhold

svigerforeldre og røyking.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger synspunkter fra dere damer.

Mine svigerforeldre er uføre og bor i samme hus som foreldrene til svigermor, dvs 4 stk som røyker som en skorstein i samme lille hus.

3 av dem bruker rullator og det sier seg selv at det er vanskelig og gå ut.

De tar ikke hensyn til at jeg ikke takler røyklukten uten og være gravid (har ikke sagt det enda), og nå som jeg er gravid takler jeg hvertfall ikke og besøke dem. Hygienen i huset er ikke bra, og man må dusje og vaske håret etter besøk.

Dette fører til krangel hos meg og min mann, han krever at vi skal på besøk, jeg nekter. Det kommer heller ikke til og bli aktuelt og la et lite spedbarn være der noe særlig tid. Han sammenligner det med mine foreldre og sier han da ikke vil besøke dem (de røyker ikke), noe jeg finner barnslig.

Begynner og bli redd for at dette kommer til og splitte oss når barnet kommer og jeg er den "slemme ulven" som nekter ungen og bli røykforgiftet hos dem.

(Nå skal det sies at mannen min hoster hver dag, muligens pga oppvekst i dette huset.)

2 av dem kommer seg ikke ut av huset noe særlig, mens 2 ikke er så interessert i å komme på besøk til oss.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå på ditt!!!

Det er bare tull å ta spedbarn (barn i det hele tatt) inn i et sånt hus,hadde ALDRI gjort det!!

Vi besøker nesten aldri svigers pga det samme problemet,minsten har fått påvist astma og da er det ihvertfall ikke aktuelt!

Skrevet

Du kan jo ta opp med de at det er uaktuelt for deg å ta med et barn til et slikt miljø. Er det bedre om de ikke røyker den tiden dere er der?

Kan jo stille restriksjoner på besøket kanskje?

Skrevet

Min svigermor røyker, og jeg ga beskjed rett etter jeg ble gravid at jeg ikke orket den røyklukten og at det ble uaktuelt at hun skulle røyke når vi kom på besøk både før og etter fødsel.

Og dette respekterer hun, røyker enten ute eller ikke i det hele tatt når vi er der.

Så du må stå på ditt og fortelle de hvordan du føler det!

Skrevet

Det at mannen din sammenligner dine foreldre med hans, er så langt forbi barnslig som man kommer! Er det virkelig en voksen mann ?

4 stykker som har røykt i samme hus i 40 år ? Sammenlignet med et hus som aldri har vært røykt i ? Kan jo ikke sammenlignes.. nei vettuhva! Her må du bare stå på ditt... Jeg hadde aldri tatt mitt barn inn i et hus hvor det røykes inne, og det bør din mann skjønne... Det bør også menneskene i dette huset skjønne!

Samboer og jeg røykte inne i tidligere leilighet ( FØR vi ble gravide såklart, nå er vi helt røykfrie og i nytt hus), og hvis vi skulle få besøk av noen som enten var gravid eller hadde med seg småbarn, så luftet vi ut huset og røykte ikke inne i det hele tatt en dag i forveien + den dagen de var der.. Man må jo ta såpass hensyn!

Handler om å ta hensyn..

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Uff, det hørtes ikke ut som noe trivelig hus å besøke, verken som gravid eller med småbarn.

Det er bare å søke 2 minutter på google, så finner du garantert masse forskning og artikler om røyking og skader på gravide og små barn. Hvis mannen din ikke vil godkjenne disse som grunn nok til at dere må ta en samtale med foreldrene hans før besøk om små ting de kan gjøre for at det skal bli triveligere for deg og den lille (de kan lufte ut og la være å røyke inne mens dere er der, f.eks), evt begrense besøkene der, så forstår jeg ikke hva han tenker med. Synes ikke det holder å si at han vokste opp sånn selv! Han burde jo være interessert i å gjøre det beste for sitt barn.

Jeg vokste selv opp i et hus med foreldre som røykte, og jeg har røyket selv (selv om jeg aldri røykte inne), men jeg har overhodet ingen toleranse for folk som "røyker meg ned" som høygravid, eller når jeg har en liten baby. Heldigvis har begge foreldrene mine sluttet, ellers hadde det blitt et oppgjør med de før den lille kom. Det er få ting som er så ubehagelig som å komme hjem fra besøk og lukte sur røyk (synes jeg personlig).

Hvis du ikke føler du kommer noen vei, kan du prøve å ta han med deg til lege/jordmor og forklare problemstillingen. Kanskje han hører mer på en lege som forklarer problemet?

Det kan jo være det bare er sunt for svigerforeldrene å komme seg ut litt også, og en skulle jo tro det var i deres interesse også å strekke seg litt for å holde kontakt med barnebarn. Det finnes jo bl.a spesialtaxier som kan kjøre de og rullator fra dør til dør så de slipper å gå noe langt, eller du kan tilby at dere kan hente de selv, så mannen skjønner at de er velkomne?

Bare noen tanker fra meg nå på morgenkvisten :)

Håper uansett dere finner en løsning, og at mannen din ser fornuften i synspunktene dine :)

Skrevet

I dag kommer han og sier at han vil feire jul sammen med dem i stedet for meg, da jeg nekter og sitte i et røykeri julekvelden (og dessuten har vi vært invitert til svigerfar i 2 mnd). :(

Har jeg virkelig mistolket mannen jeg giftet meg med så?

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Det synes jeg var egoistisk og dårlig gjort av mannen din :( Det er merkelig om han ikke forstår synspunktene dine!

Men hva om dere inviterer dem til dere i steden? Kan bruke påskuddet med graviditeten og at det passer best for deg å være hjemme :) Det går an å lage istand en lun røykekrok utenfor med stoler og fakler, og arrangere kjøring til og fra huset deres så de slipper å streve med å komme seg noe sted. Mannen din (og svigers) burde kunne tenke såpass at de kan strekke seg litt for den gravide og sitt framtidige barn(ebarn). Litt forståelse synes jeg man kan kreve i en sånn situasjon!

Hvis mannen din ikke vil høre på noenting du sier eller foreslår så hadde i alle fall jeg bare sagt "greit", pakket en bag og reist til min egen familie i jula.

Skrevet

Det er to i huset som ikke kommer seg ut, så det er ikke noen mulighet, de er ikke interessert i og møte oss på halvveien.

Gru-gleder meg til vi får besøk av to nøytrale ansatte i helsevesenet i morgen så vi får snakket ut...

Skrevet

Møtet gikk bra, vi snakket sammen og fant ut at vi er helt enige om at jeg og barnet ikke skal utsettes for deres miljø whatsoever.

Han kommer også til og være på besøk hos de på juledagen, men aften og kveld hos meg.

Møtet med svigermor derimot gikk ikke så bra... Hun var sint fordi jeg ikke var på besøk der, og nektet og snakke noe mer med meg. INGENTING de kunne gjøre for situasjonen, og sånn var det!! Så da vet jeg ikke:(

Når de får vite om graviditeten er det vel jeg som er den forferdelig personen som nekter dem og se ungen.

Skrevet

Du gjør det eneste rette Tigress.

Her synes jeg ikke du skal vike en tomme!!! Hvorfor skal du utsette barnet ditt for farene som passiv røyking medfører?

Barnet ditt har ikke valgmuligheter selv, og er avhengig av at en oppegående og ansvarlig omsorgsperson tar disse valgene.

Min svigermor er storrøyker, men røkte ute i mitt svangerskap og selvsagt når lillegutt er på besøk.

Dersom din svigermor mener at du blir den som holder barnet fra dem, så er det jo bare å si at - nei, enten så kommer dere til oss hvor det er røykfritt eller så røyker dere ikke den ene lille timen vi er innom på besøk.

Hvor vanskelig kan det være???

Skrevet

Huff! Dette er ikke en situasjon jeg misunner deg. Bra at dere tydeligvis har fått hjelp av noen fra helsevesenet til å vurdere situasjonen. De pleire også å ha tilbud om familierådgivning på helsestasjon/familievernskontor som kan være bra.

Jeg er helt enig med alle som sier at du for all del må holde deg unna. Særlig nå når du er gravid og siden når barnet kommer. For min del må jeg innrømme at jeg ikke hadde klart det uten og være gravid og om jeg ikke hadde hatt med barn heller.

Samtidig er det sikkert en vanskelig situasjon for mannen din. Det kan være sårt at dere ikke kan være like mye hos hans familie som din og at de får "restriksjoner" på barnebarnet. Selv om han sikkert intelektuellt sett forstår det så blir vi lett følelsestyrt og ikke alltid like fornuftige når det kommer til slike situasjoner. Er sikkert lurt å snakke om det innimellom. Dette vil jo tilsynelatende bli en vedvarende utfordring for dere. Men det virker som om dere ikke har fortalt det til svigerfamilien din enda at du er gravid. Det kan jo hende det hjelper å fortelle det slik at de skjønner hvorfor du er litt ekstra "hysterisk" akkurat nå. (Jeg synes ikke du er det, men røykere synes ofte frykten for passiv røyking er sterkt overdrevet. I alle fall min erfaring som langvarig antirøyker i en familie med mange røykere.)

Håper dere finner gode løsninger på dette som ikke ødelegger for forholdet deres og som heller ikke skaper unødig trøbbel i forholdet du og din mann har til hans familie. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...