Gå til innhold

Er det bare svangerskapsforgiftning som gir disse symptomene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så forvirra for blodtrykket mitt er plutselig høyt (138/96) men så neste dag er det lavt (90/60).

Jeg skreiv et innlegg her tidligere om symptomene mine. Endte opp med at vi dro inn til ahus hvor urinen slo ut men blodtrykket var da på 90/60. Men legen tok blodprøver og sa han skulle ringe meg hvis det var noe. Han har ikke ringt så jeg antar prøvene var fine. Over helga ble jeg enda verre. Våknet med migrene og så ille flimring at jeg fikk småpanikk. Måtte plutselig kaste opp også. Sliter fortsatt med magesmerter under ribbeina, mye vann i beina, prikker foran øynene og den jævla hodepinen da.

Men kan det være noe anna som har like symptomer som forgiftning? Svangerskapsdiabetes f eks? Har tatt prøver for det men de slo ikke ut.

Syns det er rart at jeg ble så dårlig helt plutselig så seint i sv.skapet. Før jeg ble dårlig kastet jeg bare opp en gang om dagen men det ga seg rundt uke 22-23. Nå er jeg snart 33 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres litt ut som sv.skapsforgiftning, jeg da, men jeg er ingen lege. Ville fått en skikkelig sjekk hos lege/sykehuset. Har selv hatt alvorlig sv.skapsforgiftning, i uke 28+2.

Er det magesmerter både på høyre og venstre side, eller er det bare på høyre side? Hvis det er sv.skapsforgiftning vil du i all hovedsak merke smerter under ribbeina på høyre side som går mot ryggen på samme side. Ved sv.skapsforgiftning vil disse smerterne komme fra leveren.

Da jeg hadde sv.skapsforgiftning hadde jeg høyt bl.t., kjempemye væske i kroppen (både i hender og i beina) og proteiner i urinen. Jeg hadde ikke hodepine, kvalme eller prikker foren øynene.

Skrevet

Om du er redd og utrygg ringer du føden igjen og hører hva de har å si. Kanskje de vil ha deg inn på en ny sjekk.

I mitt siste svangerskap var jeg en periode inne på sjekk to-tre ganger i uka. Ting utvikler seg, og om du ikke hadde utslag på det sist, kan det ha endret seg. Det viktigste er at du slipper å bekymre deg.

Skrevet

Syns det høres ut som svangerskapsforgiftning selv så klarer ikke å slå meg helt til ro. Jeg orker ikke å ringe inn til føden da jeg ble kjefta ned skikkelig av ei sist pga de "er ikke vikarer for jordmor og fastlege!". Prøvde å si til henne av det var en lege på Ahus jordmor (svangerskapskontroll på helsestasjonen) pratet med som sa jeg måtte ringe med engang hvis jeg ble verre. Hu ble så sint over telefonen og jeg måtte krangle med henne for å komme inn for en sjekk Så jeg orker ikke å ringe dit mer.

Skrevet

Enkeltvis kan symptomene dine komme av noe annet. Samlet sett indikerer de begynnende preeklampsi, uten at det dermed er helt nødt å være det.

Men siden du ikke vil snakke med føden igjen, synes jeg du skal kontakte fastlegen i morgen og høre om det ikke er en god ide at du med slikt symptomer sjekkes tett der (bt + urin, oppfølgende blodprøver dersom disse overstiger 140/90 og +1 på proteiner).

Skrevet

Sånn skal det jo ikke være! Når du har kommet så langt i svangerskapet skulle det jo være greit å ringe dit med din bekymring. Om du ikke tør ringe dit i kveld, tar du kontakt med lege eller jordmor i morgen.

Skrevet

Legen er utrolig vanskelig også. Er visst et STORT problem å levere inn urinprøve og få tatt blodtrykk uten å ha time. Så det nærmeste jeg kommer er å henge meg på jordmortimen søstra mi har på torsdag.

Syns det er snålt å ha alle disse symptomene men blodprøvene slår ikke ut på noe.

Skrevet

Hva med å dra til sykehuset og kreve å bli sjekket? Jeg ble ikke tatt alvrolig da jeg fikk sv.skapsforgiftning. Resultatet ble haste ks. i uke 28+8. Hadde jeg blitt tatt seriøst litt tidligerer kunne jeg og sønnen min ha blitt spart for mange ubehageligheter. Det var snakk om noen få timer før jeg hadde gått i koma/kramper pga sv.skapsforgiftning... Da jeg ble lagt inn hadde jeg bl.tr. på 180/100 og nesten ikke blodplater igjen. Med såpass høyt bl.tr. er det stor fare for hjerneblødning, og med så lave blodplate-verdier er blødningsfaren veldig stor. Blodet vil da ikke kunne koagulere om det oppstår en blødning. Smertene jeg hadde i siden i mageregionen kom av at leveren var i ferd med å svikte.

Skrevet

Det er ikke noe snålt. Det skal litt til før man får leveraffeksjon, som er det de tester for. Derimot er det klart usikkert hvorvidt det er snakk om preeklampsi når blodtrykket ditt svinger som det gjør.

Du kan jo alltids forsøke deg på å strene inn i resepsjonen hos legen din og si at legen på Ahus sa du skulle gå dit og få sjekket sånn og sånn. Tøysete om man må ha time hos legen for å få gjort enkle labgreier.

Skrevet

å ja, trodde blodprøvene viste f. eks. en infeksjon eller lignende jeg.

Så man kan fortsatt ha det allikevel om blodprøvene ikke viser noe da. Legen på Ahus sa jeg skulle ringe hvis det skjedde et eller anna. Men i helga da jeg ble så dårlig tenkte jeg at det antageligvis er noe anna pga jeg ikke fikk en telefon om at blodprøvene viste noe.

Skrevet

Jeg hadde preeklampsi i mitt første svangerskap. Jeg begynte å få symptomer fra uke 28. Først økning av proteiner i uriner og deretter økning av blodtrykk og kvalme. Ble innlagt på sykehuset i uke 38. Eneste som hjelper er total ro, altså bare å gå på do i løpet av dagen el. fødsel. Så ta det i hverfall med ro til du kommer til jordmor. Håper du får en avklaring snart. Rart at det skal være så vanskelig.

Skrevet

Jeg er litt innhabil for min kusine holdt på å stryke med av svangerskapsgiftning, derfor reagerer jeg på at skriver:

Jeg gidder ikke ringe for å bli kjefta på... Helt seriøst, er det ikke verdt å bli kjefta på, når resultatet er at du blir trygg på at alt er bra? Burde du ikke følge magefølelsen på at det er noe som ikke stemmer?

Uansett, håper alt er bra, og at du svelger et par kameler og ringer slik at du får et bekreftet at alt er bra. Bedre å være overhysterisk, enn å få full organsvikt.

Skrevet

Jeg har ikke lyst til å ringe fordi jeg blir mer stressa av å sitte å krangle og bli kjefta ned enn å bare ligge på sofaen og ta det med ro. Får gjøre som pila sier og ta med en urinprøve til legen i morra og kreve å få bli undersøkt.

Ahus avviser meg alltid når jeg ringer. Gjorde det i forrige svangerskap da jeg hadde hypermesis og gjør det nå.

Får ikke dratt i kveld heller siden jenta vår er lagt og vi har ingen til å komme.

Skrevet

Kan ikke mannen din ta en prat med de?

De vil helt sikkert snakke med deg selv før de tar en vurdering. Men da har han tatt den første "potensielle kjeftekneika".

Du må _ikke_ ta den kjeftinga til deg. Det finnes desverre mange der ute som er som henne eller de du tydeligvis har møtt tidligere.... Traff på et par slike jeg også.

Ei sa tm til meg at jeg var neppe i fødsel pr tlf.... 2 timer og et kvarter senere var jeg ferdig. Døh, nei, sikkert ikke i fødsel jeg nei......

Tror de fleste her inne som har ringt føden underveis i sv.skapet kan komme med minst en dårlig erfaring på det viset.

Jeg ville helt klart ringt ;)

Si det som det er!! Du var der tidligere slik og sann til burdering for sv.skapsforgiftning, og at du nå har kjent deg dårligere et par dager. Dette går ikke over, og nå er du bekymret for at det kan være.....

Tipper de ikke oppfører seg like hissig over tlf denne gangen.

Som andre sier. Bedre å ta en tlf for mye enn for lite. Selv om det helt sikkert ikke er "noe farlig". Hør hva de sier, antagelig får du time der i morgen. Du burde hvertfall fått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...