Gå til innhold

Når pynter dere til jul?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjøres selvsagt når det er jul, akkurat som vi pynter til påske når det er påske. I jula betyr det 23. desember.

Skrevet

Vi pynter til jul de siste dagene før jul. Siste uke før jul flyter det her av julepynt, einer og blomster som skal plasseres. Pynter juletreet og vasker ut lille julaften.

Til orientering: Jula starter 24. desember kl 17.00!

Skrevet

Det var vel i strengeste laget? I Norge er det jo julaften som er selve høydepunktet. Jeg vil nok hevde at hos oss starter jula kl 12 julaften, når vi setter oss til bords for å spise risgrøt med mandel i.

Skrevet

Det er ikke hver enkelt som bestemmer når jula begynner. Helligdagen starter kl 17.00, da kimer alle landets kirkeklokker til høytid. Jula ringes inn kl 17.00 uansett når du spiser julgrøten din.

Skrevet

Fra Wikipedia:

"Julaften eller julekvelden er kvelden den 24. desember, dagen etter lille julaften og før første juledag. I noen kristne samfunn er dagen en offentlig fridag, men den hører egentlig ikke med til selve julehøytiden, som starter første juledag.

Fra gammelt av var julaften dagen da det ble vaske, ryddet, pyntet og ordnet til selve høytiden. At julen ringes inn kl. 17 på julaften har sammenheng med at folk startet helgen (fikk fri) på denne tiden av dagen. I mange land er julaften fortsatt dagen da det pyntes til jul, men i Norge har det lenge vært tradisjon for å pynte til selve julehøytiden på lille julaften."

Skrevet

At kirkeklokkene ringer kl 17 henger sammen med at det ifølge kirkens tradisjon er 1. juledag som feires som Jesu fødselsdag. Det er ikke til hinder for at julefeiringen til folk flest likevel begynner før den tid.

Skrevet

Hvis du ikke gidder å følge tradisjonen når du feirer jul, hvorfor ikke si at det er julaften i dag, så slipper du å vente?

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle jeg det? Har ikke noe ønske om å avskaffe adventstiden, som mange andre Dibere. Tvertimot er jeg nøye med å ta fram julepynten først lille julaften. Så din oppfordring får du rette til noen helt andre. For meg faller den pladask til jorda.

Skrevet

Hvilken tradisjon er det du snakker om? Vil du benekte at det er vanlig å innlede julefeiringen med et grøtmåltid midt på dagen julaften?

Skrevet

Hei 16.52: Her har det skjedd en misforståelse. Innlegget mitt havnet rett under ditt svar, men det var ment på de andre diberne. Du og jeg ser jo ut til å være skjønt enige. Beklager hvis det så ut som jeg kritiserte deg :)

Skrevet

pynter til advent dagen før advent.. pynter til jul 23 desember fra kl 16 og utover og koser oss med det:)

Skrevet

Pynter på kvelden 23 desember. For meg starter julefeiringen med "hovmesteren og grevinnen", selv om jeg i utgangspunktet ""følger"" den Julianske kalenderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...