yret Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Hvor vanlig er det egentlig at barnehagene er med på julegudstjenste? I den gamle barnehagen til barna mine var dette aldri et tema, men i den nye barnehagen er det tradisjon. Begge barnehagene er forøvrig kommunale. Er deres barnehager på julegudstjenste, og tilbyr de et alternativ til barn som evt. ikke skal være med?
It's all about me Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Er tradisjon i vår barnehage iallfall. Om det er noe alternativ for de som ikke vil aner jeg ikke da jeg synes denne turen er helt grei selv om jeg ikke ser på meg som kristen. Det er jo ikke vanlig gudstjeneste men en som er lagt opp mer for barna og hvor de faktisk får lov til å bevege litt på seg.
Villa Perlesukker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Dette er en evig diskusjon hvert eneste år. Jeg synes det er helt ok at de drar på gudstjeneste men nå er jo mine barn også med på søndagskole Men jeg har bodd i utlandet med annen tro innenfor familie og venner og tilpasset meg rett og slett omgivelsene for å unngå å støte noen.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 De som ikke får lov av sine foreldre å delta må vel nesten være igjen i bhg......
yret Skrevet 30. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2010 Ja, jeg vet at dette er et tema som engasjerer, både for og i mot. Personlig mener jeg at religion tilhører privatsfæren, men hensikten er ikke først og fremst å starte en debatt her. Jeg er bare nysgjerrig på hvor vanlig denne tradisjonen er.
Tipp topp Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 I vår barnehage er det besøk i kirken før jul. De som ikke ønsker å bli med er igjen i barnehagen.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 30. november 2010 #7 Skrevet 30. november 2010 Julen er blitt en kristen høytid, så er vel naturlig at man går i kierken eller på annen måte formidler det kristne budskapet omkring denne høytiden.I både barnehagen til poden og de andre barnehagene jeg har kjennskap til har det som tradisjon å gå i kirken til juleavslutningen. Har ikke vært noe "problem" at noen ikke har vært med på dette. Man kan selvsagt holde ungen hjemme den aktuelle dagen, men vet ikke om man har krav på et alternativt opplegg for dem som ikke skal/ får være med. Du får høre med barnehagen din hvordan dette evt skal ordnas. Ser for meg at praksisen kan variere, særlig der de har mange fremmedkulturelle barn der flere har bakgrunn i andre religioner kan jeg tenke meg at det alltid er noen som blir igjen i barnahagen...
BlåBlå Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Vår bhg skal. Har ikke noe problemer med det, selv om vi ikke er troende kristne.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Nei. Sånt driver vi ikke med ;-) Hos oss mikser de til og med litt på julesangene for å slippe å forklare så mye om Jesus og Gud og sånne ting. De har en del barn som ikke tilhører kristne religioner, og tar selvfølgelig hensyn til det. Og nei, vi hadde ikke blitt med på gudstjenestedagen - det hadde bare blitt klamt...
Raych Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 Tradisjon i vår barnehage også De er ikke på en julegudstjeneste, men et besøk i kirken der presten forteller om Jesus fødsel og juleevangeliet. De har alternativ til de som ikke ønsker å delta på dette. Da er de enten i barnehagen og pynter juletre, baker etc, eller de drar på kafé eller noe annet:) Våre barn deltar ikke på kirkebesøket før jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå