Gå til innhold

Cipralex og (bi)virkning etter flere ukers bruk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Cipralex i drøyt fem uker nå, og bortsett fra noen bivirkninger de første 14 dagene, har jeg ikke merket noen endring på sinnsstemningen (medisineres for depresjon). Men nå de siste dagene har jeg fått en voldsom hjertebank, og jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette etter noen bivirkningsfrie uker? Betyr det at medikamentet begynner å virke, eller går jeg på for høy/lav dose? Har spurt fastlegen min, men han var usikker på dette og anbefalte meg å fortsette med den samme dosen (10 mg).

 

Jeg lurer også på hvor lang tid det egentlig skal gå før jeg evt. kjenner bedring, eller er det slik at Cipralex ikke virker på alle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cipralex funker definitivt ikke på alle. Noen har god virkning, noen merker ikkeno' og noen blir med nedstemte av den. Stol på magefølelsen!

 

Selv merket jeg god virkning allerede etter 2 uker med dose 10 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på hvor lenge jeg skal holde på med dette, men fastlegen sier det kan ta uker før man kjenner virkning. Men hva ligger i begrepet uker; fire, fem eller langt flere? Lista for å bruke antidepressiva ligger i utgangspunktet veldig høyt for meg, og jeg er fristet til å kutte ut, men så har jeg jo et håp om at jeg er av dem som må ta tiden til hjelp før Cipralex virker. Så jeg blir glad for å høre også fra dem som evt. har vært litt "trege å få i gang" med Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte den i 4 mnd, ingen virkning utenom at jeg ble verre både av angsten og depresjonen. De samme erfaringene har to venninner av meg som har gått på dette medikamentet.

 

Prøv noen uker til og bytt evt. til en annen type eller kutt ut hele driten. Jeg prøvde også remeron noen uker, men da ble virkelig zoombie og kom meg ikke opp av sengen før langt på dag.

Så jeg kuttet ut å prøve mer medikamenter. Men er fortsatt deprimert etter et år :/ så må vel vurdere å prøve ut noe igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt merkelig form de to første ukene på denne medisinen, med laveste dosering. Først etter noen uker merket jeg gradvis økende energinivå og økt tiltakslyst. Etter et års bruk kuttet jeg ut tvert av meg selv og har ikke fått tilbakefall siden:)

 

Hvis du opplever at medisinen ikke fungerer som den skal, bør du si ifra til lege og eventuelt vurdere å bytte medisin. Det fins jo et utall anti-depressive medisiner på markedet, så du kan jo prøve et annet merke for å se.. Men Cipralex er vel "kjent" for å ha relativt få bivirkninger ift andre anti-deppere. Men jeg ville nok uansett sett det an litt. Det sies at man skal prøve denne medisinen i 3 mnd for å se noen effekt.

 

Til slutt vil jeg bare si at du ikke må tro at nøkkelen til å få det bedre ligger i medisiner alene. Dette sier jeg for å hjelpe deg. Antidepressiva virker jo ut ifra en TEORI om at deprimerte mennesker har lave seretonin-nivåer. Hos legen er det jo ingen som måler nivået..

Så for alt jeg vet, er det jo ikke sikkert at DU har lave seretonin-nivåer og da vil jo medisinen følgelig ikke gi ønsket virkning.

Men ønsker deg uansett lykke til , alle fortjener å ha det bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den funket ikke for meg! Tror de setter en 6 ukers tid som minimumsperiode for full effekt.

 

Det kan jo være at jeg fikk feil dosering eller noe annet også..innbiller meg jeg var oppe i rimelig høye doser, når jeg ser på du som går på 10 mg enda..

 

Men jeg fikk det fortrinnsvis p.g.a angst. Fikk hjertebank, svettetokter, la på meg uansett om jeg spiste eller ikke og ble fryktelig paranoid :-| Svettetoktene har så vidt begynt å gi seg nå, halvannet år etter... "Det er ikke mulig" sier de fleste, men...jeg var ikke sånn før cipralex og det har endelig begynt å avta nå...så..da vet ikke jeg hva annet det skulle være. Er ikke mye morro når en svetter ut klærne en har på seg..hjelper ikke på angst og selvfølelsen akkurat.

 

Så det er stor forskjell på hvordan sånne medikamenter fungerer på oss mennesker. Du må kjenne etter på din kropp og om du føler deg komfortabel i ditt eget skinn, rett og slett :)

 

Lykke til videre, uansett!! Hør på legen din og ha en åpen og ærlig dialog. Da vil dere finne utav om dette er det beste for deg, eller om kaskje det hadde vært noe annet å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 30.11.2010 den 15.42, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig usikker på hvor lenge jeg skal holde på med dette, men fastlegen sier det kan ta uker før man kjenner virkning. Men hva ligger i begrepet uker; fire, fem eller langt flere? Lista for å bruke antidepressiva ligger i utgangspunktet veldig høyt for meg, og jeg er fristet til å kutte ut, men så har jeg jo et håp om at jeg er av dem som må ta tiden til hjelp før Cipralex virker. Så jeg blir glad for å høre også fra dem som evt. har vært litt "trege å få i gang" med Cipralex.

Jeg har selv prøvd Cipralex nå i 7 uker. Først 5,10 og 15. Ble verre og verre og har nå gått ned igjen til 5 mg men tar nå Remeron 15 mg. Men føler meg ikke noe bedre bortsett fra at Remeron hjelper litt på søvn. Ønsker egentlig å kutte ut hele greia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Petunia 1 skrev:

Jeg har selv prøvd Cipralex nå i 7 uker. Først 5,10 og 15. Ble verre og verre og har nå gått ned igjen til 5 mg men tar nå Remeron 15 mg. Men føler meg ikke noe bedre bortsett fra at Remeron hjelper litt på søvn. Ønsker egentlig å kutte ut hele greia

Du så at innlegget du svarer på er 8 år gammelt

Anonymkode: bbacc...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...