Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvordan jeg får henta ungen min i bhg når babyene ikke skal ut når det er mer enn 10 minus?


Gjest

Anbefalte innlegg

Og ja jeg hater å ha han der lange dager....

Faren leverer på morgenen på vei til jobb, fordi jeg kommer meg ikke dit før kjernetiden 9.30 , og pleier å hente han ca 14.30 ....

 

i går hentet faren og var da ikke hjemme før 16.30 :( :(

 

Hat hat hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problem som deg, så jeg drister meg ut i kulda med minste.., men det er visst meldt enda kaldere, så da må jeg vel finne meg i at største får litt lengre dager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen kan ligge nedi vogna. Ta på et vindtrekk, så går det nok bra! ;) Er ingen krise om babyene er ute en tur i minus 10!

 

=)

 

Vi har ei hytta, uten innlagt vann eller strøm. Og når vi kommer opp dit med ungene en fredags ettermiddag (nå på vinteren) er det 20 minus INNI hytta! =)

 

Vi har hatt denne hytta i mange generasjoner, og det går fint å ha med barn opp dit også... Bare ta forhåndsregler! =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg som både leverer og henter i barnehage. I dag var det 15 minus, men jeg kledde godt på minsten og fikk de inn i bilen.

Det tar noen min, da jeg må sette begge barna i søskenvogn, trille bort til garasjen, kjøre ut den kalde bilen og så sette dem inn.

I går hadde jeg storesøster hjemme fordi minsten har ørebetennelse. Men etter å ha vært hos legen og fått påvist bihulebetenneslse trenger jeg å ha størsta i barnehagen! Jeg føler ikke atjeg har så mye valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min helsestasjon så var det med -10 en gammel regel og ikke noen offisiell anbefaling lenger. Og uansett gjaldt den vel kun de nyfødte?

 

Her bruker vi sunn fornuft og går både hit og dit selv gradestokken kryper ned mot -15. Det går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du starter bilen på forhånd og går rett inn i varm bil med babyen, og så rett inn i bhg for å hente, så er nok ikke det noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan hente barnet ditt i barnehagen, det er vel ikke flere mil å gå og du kler vel på han/hun forsvarig? Er det noe spesiell årsak til at babyen ikke kan trilles en kort tur, sykdom el, så får du jo bare ha han der så far kan hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine unger har tatt skade av å gå ut i bilen i kuldegradene..

 

Har jo babysetet inne og pakker ungen inn og ned i et varmt sete, kan starte bilen noen minutter før ungen hentes ut også.

 

Er selvfølgelig ikke ute lenger enn nødvendig i så mange minusgrader, men man må jo på butikken osv av og til, har ingen tro på at det er så skadelig. Kanskje om barnet har astma, er prematur eller av andre årsaker har problemer med luftveiene, men et friskt barn tåler turen ut til bilen så lenge det er pakket godt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen? :-) 10minus er jo mildvær, her har vi 20 ;o) Må man ut, så må man ut. Det går nok helt fint ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man ta en baby med ut når det er under -10, men man kler dem jo godt og pakker dem lunt ned i vogna. Skulle ingen med babyer gått ut hvis det var kaldere ville store deler av Norges befolkning måtte holde seg innendørs store deler av vinteren, og det gjør de jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilgang til bil...

 

Babyene er 6 mnd.

 

Det er ulike anbefalinger på babyer og kulde utfra hvor man bor i landet, og så vidt meg bekjent er det 10 minus regel her jeg bor (ved havet) ....

 

Ungene er friske ja, og vi tar dem såvidt med i bilen når det er kaldere enn 10 minus. HS siser at lungene ikke er utviklet til å takle det før ungen er 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trillet til bhg idag, de var vel minus 11-12 grader. minste er 4mnd, pakke han godt ned i vognen og tok han med inn i bhg når jeg kledde av eldste.. hun er 3år å helt håpløs og ha hjemme vist hun ikke får komme seg en tur ut, å selvfølgelig ville hun i bhg å leke med vennene sine. Det tar ca 5 min å gå hver vei, kansje litt lengre hjem kommer ann på hvor for eldste går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en gammel myte at man ikke skal ta med de små ut når det er kaldere enn minus 10 grader, ihvertfall ikke i følge fagfolkene som uttaler seg i denne artikkelen. Den er forresten oppdatert i dag ser jeg, og hudlege Ole Fyrand mener at de minste ikke skal ut i det hele tatt når det er kaldere enn fem minusgrader...

 

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article533377.ece

 

Så hva gjør man da ja?? Har en liten på 2 mnd og storesøster på 2 år som må i bhg, og heller ikke tilgang på bil... Må vel rett og slett ha henne hjemme fra bhg de aller kaldeste dagene tenker jeg, og så får hun heller få noen lange dager innimellom, hvor far både leverer og henter, selv om jeg ikke liker det og ikke ønsker det:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid bruker du på å gå da?

 

Tror nok det er forskjell på 10 min og 2 timer ute liksom.. Må man, så må man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca 1 time hele turen. Ungene må vente ute i vognen mens jeg er inne, for klarer rett og slett ikke håndtere tvillingene og 3 - åringen samtidig......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen jeg da..... ? Enten må storesøsken være hjemme eller så må de hentes senere. Vinter og kaldt er det jo uansett i dette landet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hvorvidt de blir kalde eller ikke, men luften de puster inn, så å pakke de godt inn hjelper liksom ikke så mye med mindre man taper faste et skjerf over munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bo på Svalbard for å ha det problemet. Vi bor rett utenfor Oslo. Her er det -19 i dag, og det skal være like kaldt hele uka. Hver januar har vi også perioder med kulde ned til -30. Man kan ikke mure seg inne halve vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig enkel løsning ifht å ta de minste med ut i vogn når det er så kaldt - må man et kort stykke ut (som jeg måtte i går i -12) så legger du et helseteppe over åpningen. Luften holder seg helt fin der inne en liten stund og det vil ikke bli like kaldt som utenfor.

 

PS. Dette er ikke en oppfordring til å dekke til åpningen av vogna for at ungen skal sove ute, eller trilles lange turer eller dekke til om sommeren. Men fungerer finfint som en løsning i disse kalde gradene så man slipper lungeskader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skrive nedenfor at ungene må være ute i vogn i en time, og det er jo en stund. Men har du forsøkt å legge et termometer nede i vogna? Jeg vil tro at om ungene ligger i skinnpose el. lign og du har på vindtrekk så vil det ikke bli så mye som -10 i vogna uansett?

Men jeg skjønner dilemmaet ditt og er usikker på hva jeg ville gjort selv. Men om eldste er 3 år, så takler han kanskje litt lengre dager innimellom? Det er ikke noen slektninger eller andre i nærheten som kan passe de små hjemme noen ganger da, så kan du hente mens de er inne hjemme? Litt kjipt hvis det skal bli sånn i flere mnd., liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en, håper på to :) :

 

Det er lufta de puster inn som er problemet, lungene er vistnok ikke ferdig utviklet til å tåle så mye kulde....

 

Vanligvis hjelper foreldrene mine meg, men de er på ferie nå.

Så er jo kun denne uka dette er ett "problem" og har da løst det med at faren hentet i går (mandag), og i morgen skal han være hjemme.

Han tåler helt sikkert noen lange dager denne uka, men jeg savnet han og ville hente han isted :) hehe

 

Innlegget ditt fikk meg iallefall til å innse hvor heldige vi er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bil?

Det er ikke noe problem å bære babyen ifra hus til bil. ta et pledd foran åpningen til bilstolen.

Vi hadde over 20 minusgrader i 2 mnd i strekk ifjor med en liten baby i hus. Det er klart vi måtte ut innimellom. På kontroll på helsestasjon f.eks.

 

Det er mer snakk om at man ikke bør trille lange turer.

men å gå mellom hus og bil i noen sekunder eller et par minutter er nok ikke farlig ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vestlandsfanden *høygravid*

Ja vi har bil, men den bruker bf i jobben, han kjører mini til bhg og jeg henter. Pleier å trille oppover å hente han, så får vi oss en liten tur i samme slengen også. Tar ca 1 time.

 

Nå har sambo blitt syk da, så jeg har hatt bil.

 

Har forresten vært ned i minus 20 her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...