Gå til innhold

Hvordan slanke en katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innser at vi må gjøre noe med katten vår. Han begynner å bli ganske så stor nå. Han er ett lite matvrak som fikk vanlig mat før (I tillegg til kattemat), så kuttet vi ut det, men han legger fortsatt på seg. Noe er nok muskler, men det meste er fett. Han er litt slankere om sommeren, men nå som han er mest inne så får han jo ikke vært i aktivitet.

Han veier vel rundt 6kg (Grøss), og dette er jo på god vei til å bli omsorgssvikt av katten.. :( Det har egentlig bare ballet på seg, for han har vært en del alene med noen som har kommet innom å gitt han mat, med det resultat at han har spist veldig masse. Og med en nyfødt i hus har det ikke alltid vært lett å tenke ut noe, men nå er det nok! Katten må slankes..Men hvordan gjøre dette best mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp spesialfor på dyrebutikken og vei opp til ham (tår på pakken hvr mye mat i forhold til antall kg katten veier). Ikke la ham få NOE annet enn dette.

Skrevet

Finnes det ett eget slankefor? Han får Royal Canin nå exigent nå, for for kresne katter, så er nok feil for til han egentlig.

Skrevet

Er han kastrert?

Kasterte katter legger raskt på deg så han burde hele tiden gå på for som er for kastrerte katter. Dette fås kjøpt på dyrebutikk/dyrlege.

Kastrerte katter står i fare for å få problemer med nyrene om de blir overvektige.

I en overgang bør du bytte til for med lite fettinnhold og kun la han få oppmålt mengde.

Skrevet

Ja, det finnes eget slankefor til katter.

Skrevet

Hei! Jeg har en hund på slankeren og royal canin selger ligth for til dyr så det er bare å høre med dem på butikken. Det er eget for til hannkatter som er kastret også siden de har lett for å legge på seg :)

Skrevet

Kjøp deg en hund... Som ikke liker katter :-P

Skrevet

Jeg syns du brude ta et tur til dyrlegen med den. For å sjekke hvilke skader han evnt har av overvekten. Han kan ha fått dårlige nyrer f.eks. Og dårlige tenner, som er veldig smertefullt. Sett han opp for en sjekk. Husk at katter er eksperter på å skjule smerte, som forøvrig alle rovdyr er...

Ja det finnes slankefor til katter, husk at det er BARE syke katter eller eldre katter med dårlige tenner som skal ha våtfor.

Og bare vann til drikke. IKKE kumelk ! :)

Og det er masse du kan gjøre for å aktivere en katt innendørs. Klatrestativ, og div katteleker.

Lykke til, hilsen en av de få i landet med tittelen "smådyrlærd".

Skrevet

Lightfor, og nøye oppmålte porsjoner morgen og kveld. Evt også en tur til veterinær for å få en profesjonell vurdering.

Siden dere skriver at han er mest inne om vinteren: Hva med å rett og slett "jage ham" ut iblant? Har han ligget i sofaen lenge tar han ingen skade av å bli vekket og dyttet ut for å lufte seg en liten halvtime. Bare pass på å rope ham inn og gi litt ekstra oppmerksomhet når han kommer inn igjen, så han ikke blir furt og føler seg uønsket ;) Litt kaldt vær og litt aktivitet brenner en del mer fett på en kattekropp enn en times sløving i sofaen. Selv har jeg en kastrert hannkatt på 7 år som har lagt på seg en del det siste året; han har aldri vært glad i å være ute på vinterstid (blir lett forkjølet, får tørrhoste og astmatisk pust hvis han er ute for mange timer i strekk) og velger derfor å være sofasliter hele vinteren. STOR forskjell på ham og moren hans (8 år) som flyr ute døgnet rundt, gjerne er ute hele natta, er slank som en kattunge og aldri syk.

Skrevet

Jeg ser du har fått flere gode svar. Men jeg må bare få si at du må for all del kjøpe light for. Og ikke finne på å prøve å sulte han med små mengder for. Det er farlig. Det tar litt tid å slanke en katt, men etter hvert hjelper light foret.

Kjøp også leker for å aktivere katten. Den er jo en del av familien den også og må ikke bli helt glemt selv om dere har fått en fin liten bebis :)

Skrevet

Min tykke katt spiser Specific Weight reduction for. Kjøpt hos veterinær. Han regulerer inntaket selv, jeg orker ikke høre gnål fra morgen til kveld fordi det er tomt i skåla. Fordelen med det foret er at det ikke er spesielt digg så han spiser ikke fordi det er godt. kresen eller ikke, de spiser når de er sultne.

Kjøp noen katteleker og aktiver ham inne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...