Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Hvor vondt det er, eller hvor fantastisk, eller hva det burde være vondere enn, eller mindre vondt enn. De fleste gir uttrykk for at de forstår at alle opplever en fødsel ulikt, og at fødsler hos samme kvinne kan være ulik fra gang til gang, mens noen bare ikke skjønner det. Det verste da er at de ikke skjønner at andre finner dette trekket uempatisk. Noen troller, garantert, men jeg tror noen er oppriktige også. Oppriktig ikke klarer å forstå at andre kan oppleve noe på en annen måte enn dem selv. At en fødsel har vært "tøff" eller komplisert sett utenfra, betyr faktisk ikke at den da må ha blitt opplevd som sinnsykt vond av den fødene, og omvendt. En fødsel JM kaller for enkel, kan oppleves som grusom for den som føder. Etter å ha forsøkt ut litt forskjellig føler jeg at jeg har et visst grunnlag for å uttale meg om akkurat det. De fleste av dere har rett. Noen fødser er nok like vond som å amputere uten bedøvelse (noe de færreste av oss har opplevd heldigvis, men man har jo en viss forestillingsevne), noen så greie at det er mye værre å gå til tannlegen. Jeg har opplevd begge deler og det i mellom. Det er STOR forskjell på hvordan fødselssmertene føles!!!! Ene gangen trengte jeg 1 r på meg før jeg klarte å tenke på fødsel uten at det vrengte seg i meg, en annen gang kunne jeg strengt tatt tatt en ny fødsel på rappen uten problem. Det sier jo litt om hvor ulikt det er. Ser noen sier at fødsler uansett er bedre fordi man får pauser. Til opplysning stemmer ikke dette alltid, i noen fødsler, spesielt igangsatte, så får man faktisk ikke pauser. Dvs at man går ned fra rietoppen, men livmoren slapper ikke av slik at det bare blir litt mindre intenst vondt i noen sekunder før neste rietopp, men veldig langt i fra smertefritt. Så hvorfor sammenligne egentlig? Man vet jo aldri hva men får, og man kan ikke vite akkurat hvordan andre har opplevd det uansett. Vi er ulike og alle fødsler er ulike. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Enig. Når jeg var på vei til føden med mitt første barn var jeg livredd. Alt jeg visste var at dette kunne gjøre så vondt at jeg kunne både spy og drite på meg av smerte. Trikset for meg ble å gi fra meg kontrollen til jordmoren. Det var faktisk hun som kunne dette. Under hennes veiledning ble fødslen mye mindre smertefull enn fryktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå