Tittil Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Hei! Jeg er nå 12 uker på vei og jeg har en helt vanvittig lyst på salami og leverpostei!! Jeg både tenker og drømmer om det. Hehe.. Men så er det jo sånn at jeg er vegetarianer, og har vært det i ca ett år. Vil helst ikke bryte ut fra mine "prinsipper", og det er så mange som sier til meg "spis leverpostei da". Men jeg er veldig nært på å sprekke nå. Hva betyr det egentlig å ha sånne dillaer? Betyr det at babyen vil ha kjøtt? Eller kan det bety at jeg mangler noe? Jeg lurer på om det er flere vegetarianere her som har spist kjøtt/spiser kjøtt når de er gravide?
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Kroppen din forteller hva den trenger når den er gravid, hvilken næring den trenger til barnet! Så hvis barnet ditt trenger jern for eks, så er det jo mye i leverpostei Jeg mener ikke å være frekk, men jeg sier litt som de vennene dine : " Spis leverpostei" Antakelig trenger barnet ditt den næringen som er i kjøtt Så da kan man kanskje vurdere å droppe prinsippene littegrann ? Igjen : Mener IKKE å være frekk eller noe =P Men jeg bare tenker at du er vegetarianer, men det er ikke barnet..
NiT&miniputt Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Jeg har en tro på at kroppen ønsker det en trenger, men du kan jo prøve med erstatninger først? Kan det være jern du mangler, spis ekstra grovt brød med juice til, brokkoli eller annet med jern. Kanskje er det proteiner, eller b12? Vet jo ikke hvilken type vegetar du er, men er du lakto-ovo vegetarianer så kan du jo ha mer egg, melk og ost i dietten din. Bønner og linser er viktige. Ellers så kan du jo ta en tur til lege og få sjekket om det er noe du mangler. Er jo ganske ny som veggis, så det kan jo hende du ikke spiser variert nok?
NiT&miniputt Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Mest sannsynlig så har du vært vegetarianer lenge nok til at kjøtt smaker som bedervet mat.. Så det er slettes ikke sikkert det smaker som du husker det;)
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Er enig med NIT sitt første innlegg! Itillegg vil jeg nevne at om babyen eller kroppen din har stort behov for noe og fremkaller derfor litt dilla, er ikke godt å si... Mener å ha lest at disse dilla er ikke nødvendig et ønske fra kroppen at du skal øke inntaket av en viss produkt... Hvordan forklarer du dem som bære må spise grus eller papir eller må lukte på eksos??? Det er lettvint for ikke-veggiser å si "bare spis kjøttet" men er man prinsipp veggis er det vanskelig å tillate seg det! Velger du å tro at det er pga mangel at du ønsker og drømmer så sterkt om leverpostei så ville jeg som NIT anbefalt at du ser på kostholdet. Animalsk protein kan du få nok av gjennom egg, melk og ost. Jern er det mer enn nok av i grove korn og grønne grønnsaker som broccoli og spinat så lenge de ikke er kokt ihjel og så lenge du husker å ta c-vit til samme måltid for å øke opptaket (jus eller sitron saft i maten / te holder). Linser og bønner er viktige kilder på vegetabilsk protein! Og husk nøtter for oljene sin del!Har du et godt balansert lakto-ovo vegetarkosthold vil du ikke mangle noe mer enn en som spiser kjøtt! Blodprøver vil nok vise hva du evt måtte ha av mangler så langt i svangerskapet også kan du prøve å tilpasset kostholdet deretter. Ikke la deg overtale om du ikke vil det selv! Og sprekker du... Ikke føl skyld i det! Du har nok som skjer i kroppen at du skal ikke behøve å gå og bekymre deg for det!!! Sitter lysten i hodet og ikke i noe du mangler, ville jeg anbefalt deg å først finne ti andre ting du elsker av mat og nyt dem til det fulle, så hvis ikke det hjelper og du blir mere gal av å stå imotvenn å gi deg på det - smak og se om det var så godt som du hadde tenkt deg... Som NIT sier er det ikke sikkert det gjør det nemlig! Hvis ikke - spytt ut og kanskje lysten rett og slett forsvinner! Hvis det smaker like godt som før... Da får du ra valget og lev lykkelig med det!!!
ape Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Hei! Jeg er også vegetarianer Har hatt lyst på saltpølse ett par ganger, men jeg spiser det ikke da jeg ikke liker det i det heletatt! Tror ikke at kroppen sier i fra at vi absolutt trenger noe når vi begynner å fyse, F.eks meg som også fyser på julebrus, pepperkaker og godteri!? I graviditeten har jeg spist kylling ett par ganger faktisk, men er ikke så veldig glad i det heller. Vi som er veggiser mangler ofte ikke noe når man ser på blodprøver. Ofte er veggiser flinke til å ha et sunt og variert kosthold og vi er nøye med å få i oss viktige næringsstoffer.
<3<3 Skrevet 30. november 2010 #7 Skrevet 30. november 2010 Jeg er ikke vegetarianer, så jeg spiser fryktelig mye salami om dagen. Ikke noe jeg spiser til vanlig, men av en el. annen grunn har jeg veldig lyst på det. Mener jeg har hørt at man faktisk ikke skal spise det heller når man er gravid, men nå har jeg nå gjort det;) Ellers er jeg litt enig i at kroppen sender nok ut signaler, men det betyr ikke at den nødvendigvis trenger det. Min kropp fyser på fryktelig mye sjokolade, men som jordmora sier, det munnen vil ha er ikke nødvendigvis det magen vil ha! Håper du finner en erstatning, kanskje tomat med litt salt på
NiT&miniputt Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Jeg har hatt ekstremt behov for melk gjennom graviditeten, aldri drukket melk noe særlig før. I begynnelsen var det bær, blåbær og bringebær og poteter med hvitsaus så nektarin, epler, mandarin, og nå gullerøtter! Har jo også spist mer av sjokolade, sukk, enn normalt. Det tror jeg mer har med lystdelen av hjernen. Har hørt at kroppen sender ut mer velværehormon (eller noe sånt) ved sjokoladespising enn sex, hehehe... Men, holder en seg unna sukker/sjokolade så får en mindre lyst på det og, jo mer en spiser jo mer avler det på seg. (Og vises dessverre på vekten nå, hihi..) Er jo så lett å gi seg selv lov til mye mer når en er gravid, skal koooose seg:D Men, selv om jeg har vært vegetarianer i 17 år, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt dårlig samvittighet om jeg hadde spist kjøtt om jeg virkelig hadde lyst på det. Har villet prøvd med andre ting først, og så sett hva kroppen ønsket etter det. Så som andre også sier, ikke ha dårlig samvittighet om du "bryter prinsippene". Baby og deg først:)
Krystallen Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Jeg har vært vegetar i 5 år og når jeg ble gravid fikk jeg plutselig lyst på alt som har med kjøtt å gjøre. Siiiiiiklet som bare det når familien spiste biff en lørdagskveld at jeg ble sååå kvalm. Tok blodprøve og jeg manglet visst jern så begynte jeg på jerntilskudd.. Etter det har jeg ikke hatt så lysten på kjøtt lenger. Må vel også innrømme at jeg har spist 2 rundstykker med skinke, og gjett om jeg satt timesvis på do etterpå med både diare og oppkast. Aldri mer kjøtt! Men du har bare vært vegetar i 1 år så du blir ikke magesyk av det, men du bør lytte til kroppen din. Føler du at du vil spise kjøtt under graviditeten så gjør det, hvis ikke så la være. Men pass på at du har nok av vitaminer og spis nok av alt som kroppen har behov for. Bare pass på å ikke drikke for mye brus eller snop. Enkelte snop inneholder jo fett fra dyr, altså gelatin. Det er heller ikke sunt.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 Heisann:) Jeg har vært vegetarianer i 12 år nå og er nå gravid for 3. gang! Kollegene mine på jobb "håper"(altså ikke sånn at de pusher på, men for humoren sin del, ettersom jeg har vært vegetarianer så lenge og de ikke helt skjønner at det går an;) ) hver gang at jeg skal sprekke og spise kjøtt, men jeg har virkelig aldri hatt lyst på kjøtt i det hele tatt. Virkelig ikke godt å si hva som gjør at du har lyst på akkurat disse tingene, men det kan jo være som du selv nevner, at det er noe du mangler... Men som nevnt over, så kan man helt fint få alt man trenger gjennom et lakto-ovo-vegetarisk kosthold, og passe på å spise variert. Lykke til!
Tittil Skrevet 30. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2010 Tusen takk for svar! =) Ja jeg velger å følge kroppen min. Jerntilskudd tar jeg, hemofer, og får i meg vitaminer også. Tenker om noe at det er protein jeg trenger eller noe. Men det er jo ikke generelt kjøtt jeg craver. Jeg blir skikkelig kvalm av å se kjøtt og å lukte det. Det er leverpostei. Hehe.. Leverpostei på rundstykker og te med melk..sikle.. Og go og mager salami! Kanskje jeg prøver det og ser om det er rett for meg. Forhåpentligvis ligger jeg ikke i krampegråt etterpå med dårlig samvittighet.
mamman til lykke Skrevet 1. desember 2010 #12 Skrevet 1. desember 2010 er gravid i uke 28 og veggis. eg har og lyst på salami el lignene av og til men da spiser eg bare velami (vegetar salami) det pleier å hjelpe. var veganer før eg ble gravid meg bjunnte å spise melk, egg, ost ol etter eg ble gravid. tror ikke eg kunne bjunnt å spise kjøtt ijen nå, bare fordi eg har lyst på innimellom. det smaker somregel ikke slik som det gjorde før du ble veggis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå