Gå til innhold

Noen som vil dele erfaring med modningsakupunktur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jm sa til meg i dag at fra og med termindato kan jeg få akupunktur for å sette i gang fødselen. Har ingen erfaring med akupunktur det hele tatt, og lurer på om det egentlig funker. Og er det sånn at man kan kjenne noe der og da, eller tar det noen dager eller må man kanskje ha flere behandlinger? Jm sa at de har ei der som er kjent for å være flink å få satt i gang fødsler med akupunktur, så aner jo et lite håp.

Men vil fødselen starte som ved naturlig måte, eller som framprovosert ved hjelp av feks drypp, noe jeg har hørt kan være ganske smertefullt.

Og helt til sist, hvor er det de setter disse nålene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk akupunktur (med nr 2) etter at jeg kom inn på sykehuset og visste at jeg kom til å føde pga at vannet hadde gått og riene var så smått i gang.

Hun satt nåler bak i ryggen min husker jeg, og i anklene og sikkert flere plasser. I hoderegionen kanskje. De i anklene var veldig effektiv. Når jeg fikk rier tok hun litt borti nålene i anklene og da ble riene kraftigere, noe som er flott.

Jeg kjente ikke at hun stakk i det hele tatt noen av plassene, og jeg har aldri prøvd akupunktur før dette og heller ikke etterpå. Så jeg tror nålene kan hjelpe på å sette fødselene i gang slik du evt slipper drypp. Jeg måtte få drypp etterhvert med nr 1, for ting tok litt tid. Det syns jeg var litt ekkelt, for etterhvert så kom riene i ett sett, sånn jeg følte jeg ikke fikk så mye pause. Sånn var det ikke med akupunkturen.

Lykke til hvertfall :)

Skrevet

jeg har erfaring med vanlig akupunktur - noen setter rett på punkter på kroppen, som f eks i hofta og korsrygg mot bekkensmerter - og en annen gang var jeg hos ei som kun satt nåler på punkter i øra.

er forskjellig hvor godt mottakelig folk er for akupunktur, men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve det! virkningen kom først etter et par dager på meg :)

Skrevet

jeg har gått til akupunktur jevnlig siden starten på svangerskapet pga bekkenløsning. Snakket med henne sist gang om hva hun mente om modningsakupunktur og fikk beskjed om at siden jeg hadde gått jevnlig til akupunktur så lenge var sjansen mindre for at jeg kom til å gå over terminen og å sette nåler for å "forstyrre" kroppen i gang mente hun var feil. Fødselen starter som regel når kroppen er klar hvis ikke så må en selvfølgelig gjøre noe. Men hun anbefalte å se det an!!

På meg har akupunkturen hatt kjempevirkning på bekkenløsning og andre svangerskapsplager!! Kan anbefale det på det sterkeste:) men som andre sier her er det nok forskjellig hvordan det funker på folk og sikkert forskjell etter hvem som behandler også!

Skrevet

Jeg tok modninsgakupunktur med første mann, startet første behandling et par uker før termin, men tror man kan starte tre uker før. Fikk nåler på tærne, langt ned på armen og en på magen. Jeg fødte 8 dager før termin og fødselen gikk raskt. Jeg rakk to behandlinger med akupunktur før jeg fødte. Skal ta modningsakupunktur denne gangen også har jeg tenkt.

Skrevet

Jeg hadde modningakupunktur da jeg gikk gravid sist. Tror jeg startet med behandlingen i uke 36. Det var både akupunktur for å forhindre at jeg skulle gå over termin og ha en lang fødsel. Tror jeg til sammen hadde 3 behandlinger.

Husker ikke eksakt hvor de ble satt, men hadde i pannen, handene og leggen om jeg ikke husker feil.

Jeg anbefaler det iallfall. Hadde 2 cm åpning allerede dagen før fødselen startet (med vannavgang) før jeg hadde fått noe som helst med rier. Da jordmor undersøkte meg første gang hadde jeg allerede 5 cm, så neste gang 7 cm. Fødselen tok til sammen 11,5 t og jeg hadde pressrier i 1 t (noe som er veldig typisk førstegangsfødende tror jeg).

Skrevet

Lurer litt på om det egentlig var modningsakupunktur hun mente, siden jeg må vente til termindatoen før jeg får det. Ser flere av dere har begynt flere uker før. Mon tro om det finnes "fødeakupunktur" også?

Skrevet

Jeg fikk akupunkturbehandling ved siste fødsel like etter at jeg var kommet inn på føden. Jeg hadde ikke all verdens tro på det og sa værsågod, sett i gang, da jeg fikk tilbudet.

Hun satt nåler i anklene, knærne og en i magen under navlen, såvidt jeg husker og lot dem sitte i ca. 10 min. Det skulle virke smertelindrende og riestimulerende. Frem til da hadde jeg hatt svært uregelmessige rier og hadde ikke noe særlig åpning. Idet hun tok ut nålene føltes det som om noen dro ut proppen av badekaret og riene kom tett og effektivt, men ikke altfor vondt. En drøy time senere kom lillemor med et svupp!

Skrevet

Slik jeg har forstått det er det forskjell på modningsakupunktur og igangsettingsakupunktur. Modningen kan starte noen uker i forkant av termin og kan gi ett kortere fødselsforløp. Igangsettingen går jo ut på å starte selve fødselen, og dette er ofte noe man ikke får før man er (minst) ved termin.

Fikk begge deler selv sist og hadde en raskt, ukomplisert fødsel 13 dager over termin..:) Usikker på om modningen funket og ikke igangsettingen, det viktigste for meg var uansett at det ble en bedre opplevelse enn med førstemann og det ble det absolutt!:)

Skrevet

Hei!

Jeg har fått modningsakupunktur 3 ganger nå. Er 37+5 i dag. Har hørt mye positivt om det, og jeg har bare positive ting å si om det selv! Nå aner jeg ikke om det har no virkning på selve fødselen og fødselsforløpet, men det har hjulpet meg mye hittil, noe som gjør at jeg syns det er verdt pengene. Ser på det som en bonus om om det hjelper på fødselen og tiden etter den. Etter min første time har jeg fått MYE mer energi. Jeg trenger ikke sove noe på dagtid, og jeg får sove om natta!!! :D Har også kjent at livmora jobber en god del etter forrige time, så det er tydelig at det er noe der. Hun jeg går til sa at hun kan sette i gang fødselen også, men hun gjør det ikke før til terminen, så om jeg ikke har født før termin skal jeg dit da så hun kan sette meg i gang. Og da mente hun at jeg er hjemme til jul, for det tar 1-3 dager visstnok! ;) Hihi. Får se om det stemmer da :) Har termin 18 des forresten.

Jeg får noen nåler i hodet, i øret, i korsryggen, ankelen, leggen og på foten. Tror jeg. Kjenner ikke alltid hvor hun setter nålene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...